Zijn antipsychotica daadwerkelijk zo slechts als sommige sites beweren?

Ik lees nogal veel over dit onderwerp. Slik zelf 20 mg abilify per dag. Sommige sites beweren dat je hersenen krimpen van deze middelen. Ik vind dit zelf nogal zorgwekkend. Probleem is dat ik op een gegeven moment ook niet meer weet wat ik wel niet moet geloven. Kan iemand mij verder helpen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik raad je aan om niet te veel op website te zitten die (mogelijke) problemen aangeven. Zelfs al is het de grootste troep, er zal een reden zijn dat je het neemt en grote kans dat die reden verergert als je het negatieve opzoekt. Zoek naar oplossingen.
Ritsuka
6 jaar geleden
Er zijn nadelen aan bepaalde middelen, maar de voordelen wegen zwaarder en daardoor worden ze voorgeschreven.
Reddie
6 jaar geleden
@Jackd, @Ritsuka, plus
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi gast, Mijn mening persoonlijk is dat al die informatie opzoeken alleen maar onrust brengt. Neem het gewoon als het je helpt prima toch? Zoniet dan bouw je het af simpel. Ik ben twee jaar geleden met mijn anti deprisiva gestopt omdat ik dus ook dacht dat het slecht voor me was en dat het me een zombie maakte.. nou dat heb ik geweten want kwam nogmaals in een depressie en goed ook! Iedergeval succes en sterkte!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of je hersenen krimpen weet ik niet.
Wel weet ik dat er vaak veel te hoog gedoseerd wordt. Hoe meer hoe effectiever is de gedachte. Niet dus.
Er zijn psychiaters, zoals Jim van Os, die zich ook ernstig zorgen maken hierover.
Antipsychotica zijn heftige medicijnen en je hebt er recht op dat hier zorgvuldig naar gekeken wordt.
Google vooral hierop.
Het is jouw lijf en jouw hoofd. Wees er zuinig op.
Stel kritische vragen aan je arts.
Je hebt er recht op.

Antwoorden (3)

Ja, antipsychotica in het algemeen zorgen voor veranderingen in de hersenen en krimp van bepaalde delen.
Zie de bron met vele bronvermeldingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
In je bron staat nogal veel twijfel.
Bovendien:
Ze hebben gekeken naar de hersenen in de periode dat ze medicijnen slikten, en niet in de jaren daarvoor.
Het kan net zo goed zijn dat in de jaren daarvoor de hersenen geslonken zijn door de schizofrenie, en dat dat gewoon doorgaat terwijl ze medicijnen slikten.
En dat olanzapine het juist afremt en haloperidol niet.
Zeer twijfelachtig onderzoek.
Reddie
6 jaar geleden
En wat ik ook mis is dat hersenen mogelijk sowieso slinken door veroudering.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"They found a strong correlation between the level of antipsychotic treatment someone had taken over the course of the follow-up period, and the amount of shrinkage of brain matter as measured by repeated MRI scans."
Hogere dosering --> meer krimp. "At 12 weeks haloperidol-treated subjects showed a statistically significant reduction of the brain’s grey matter (the nerve cell bodies) compared with controls,"
Met medicatie meer krimp dan de controle groep zonder medicatie.
(ook verschil in krimp tussen verschillende medicijnen) Ik zie niet staan dat olanzapine krimp remt, de krimp is groter dan bij de controle, echter niet significant. Wel kleiner dan bij haloperidol. (graag een kopie van de tekst waar je dat uit opmaakt)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er veranderen wel chemische stoffen en processen in de hersen activiteit maar echt krimpen lijkt me sterk. Ik weet wel dat je hersens tijdelijk krimpen met een kater van de alcohol... maar dat is weer wat anders....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Extra: en dat is juist goed die verandering in de hersenen want dat verminderd (als het goed is dan) jou psychotische klachten weer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gaat echt over een vermindering van de grijze massa, minder zenuwcellen.
Alle medicatie en zeker de psychopharmaca hebben bijwerkingen. Soms zo erg dat mensen stoppen met gebruik. Helaas.
Het middel wat jij slikt krijg je echt niet zomaar. Je behandelaar heeft daar goed over nagedacht. Beschouw het maar als een noodzakelijk kwaad dat jouw een heel stuk van je klachten heeft verholpen. Eventueel kan je je behandelaar om een ander middel vragen uit deze groep medicijnen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, antipsychotica zijn niet daadwerkelijk zo slechts als sommige sites beweren. Al was het maar omdat "sommige sites" een vaag begrip is en geen wetenschappelijke bron. Iedereen kan een website beginnen en schrijven wat hij wilt. Dat is waarom je moet stoppen met Googlen en twijfelen wat je wel en niet moet geloven.

Daarnaast: het ene antipsychotica is het andere niet. Het zijn verschillende stoffen met verschillende werking op het menselijk lichaam. Je kunt ze niet over een kam scheren. Maar er zijn middelen die naast een nut ook nadelen hebben, net als bij veel medicijnen.

De werking is daarnaast behoorlijk complex. Abilify, met de werkzame stof aripiprazol, heeft bijvoorbeeld een uniek werkingsmechanisme: partieel agonisme van de dopamine D2-receptoren en eveneens partieel agonist van serotonine 5-HT1a-receptoren en antagonist van 5HT2a-receptoren. Volg je dat nog?

Gelukkig is dit middel voorgeschreven door een psychiater/arts, die jarenlang heeft gestudeerd om de werking van deze middelen goed te begrijpen. Zowel de voordelen als de nadelen. Dat kun je zelf met Google niet in een avondje evenaren. De psychiater/arts maakt, waar mogelijk samen met jou, de afweging welk middel het meest effectief is voor jouw situatie en waar de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Als je vragen hebt over een middel dat je gebruikt, bespreek dat dan met je psychiater/arts. Ga niet zelf Googlen, je dosering aanpassen of stoppen met het gebruik. Heb vertrouwen in de kennis en kunde van de psychiater/arts en ga in gesprek.