Wat zijn mijn rechten nu ik ontslagen ben?

Hallo allen, ik heb een vraag en hoop dat iemand me kan helpen want ik zit op het moment helemaal vast.

Ik ben begin aug aangenomen bij een bedrijf voor een halfjaar dit ging dan via het uitzendbureau in de detachering bevestiging staat dan ook:

Vermoedelijke duur detachering : Bepaalde tijd, te weten tot en met november

Ik ben dus ontslagen ik zag het niet aankomen en dit ontslag was dan ook in mijn ogen compleet onnodig geweest.

Ik wil dit bericht kort en krachtig houden ik vroeg me dus af wat mijn rechten zijn in dit geval?

Heb ik bijvoorbeeld gewoon recht op doorbetaling tot nov?

Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik weet het even niet meer. :(

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Amadea
6 jaar geleden
Welke reden wordt gegeven voor het ontslag?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad kan je uitzendbureau je daar alles over vertellen.

Antwoorden (1)

Je dient de overeenkomst na te kijken die je had met het uitzendbureau.

Als daarin verwezen wordt naar de NBBU-CAO fase 1 of 2 of ABU-CAO fase A of het woord 'uitzendbeding' wordt gebruikt, dan heb je pech. De eerste fase bij werken via een uitzendbureau is vrijwel altijd met het uitzendbeding (maximaal 78 weken ofwel 1 1/2 jaar). Als de opdracht door de opdrachtgever beëindigd wordt en de uitzendovereenkomst dus eindigt, moet het uitzendbureau dit tijdig melden. (Als de opdracht een half jaar zou duren: 5 dagen vantevoren. Daarna houdt het op en is er geen recht meer op loon.
Als het bovenste van toepassing is, heb je ook geen recht op WW als je (met alle andere banen samen) nog geen 26 weken hebt gewerkt.

Het is mogelijk (maar komt niet vaak voor) dat er in een fase 1 of 2/fase A-overeenkomst geen uitzendbeding is overeengekomen. Dan geldt hetzelfde als je hieronder kunt lezen over fase 3/fase B.

Pas in fase 3 (NBBU) of ABU (fase B) werk je als uitzendkracht op een detacheringsovereenkomst voor bepaalde tijd en is het uitzendbeding niet meer van toepassing. De overeenkomst kan echter nog steeds tussentijds worden opgezegd door het uitzendbureau, met een opzegtermijn van een maand. Daarvoor heeft het uitzendbureau een ontslagvergunning nodig van het UWV. Ontbinding van de arbeidsovereenkomst door de kantonrechter kan ook. Je hebt dan geen recht meer op loon over de andere maanden die de overeenkomst oorspronkelijk zou duren. En als je alles bij elkaar geen half jaar gewerkt hebt, is er nog steeds geen recht op WW.

Toegevoegd na 2 minuten:
In geval sprake is van een ontslag op staande voet, gelden andere regels maar dan zul je zelf wel beseffen waarom je bent ontslagen. Dan gaat het om zaken als diefstal, grove belediging, werkweigering, mishandeling, herhaaldelijk te laat komen e.d. Ofwel: gevallen waarin iedere andere werkgever je ook ontslagen zou hebben. Zo'n reden moet meteen worden meegedeeld en het ontslag moet ook meteen (of na korte tijd van onderzoek) volgen.
Computoon