hoe vraag je auteursrecht aan?

Ik ben bezig met het ontwikkelen van een lesmethode en ik wil daar graag auteursrecht voor aanvragen, hoe werkt dit? moet je een licentie afsluiten, of heb je dit gewoon? ik vind het onduidelijk en kan er geen hoogte van krijgen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Auteursrecht heb je vanzelf. Als jij iets origineels schrijft hoef je het niet aan te vragen.

https://www.auteursrecht.nl/auteursrecht

In eerste instantie komt het auteursrecht op zo’n werk toe aan de maker van het werk, en wel vanaf het moment dat hij het werk gemaakt heeft. Het recht ontstaat vanzelf, er zijn geen formaliteiten nodig om auteursrecht te krijgen. Je hoeft je auteursrecht dus nergens aan te vragen of te registreren. Als iemand thuis achter zijn bureau een tekening maakt, heeft hij daar dus automatisch het auteursrecht op. Ook op een werk dat nog niet helemaal af is berust auteursrecht, als het tenminste voldoende origineel is.