Kan een overledene een waarschuwing geven?

Een oom van mij is onlangs overleden. Sinds een week of 3 ruik is steeds sigarettenrook. Er staat niemand te roken in mijn omgeving. Ik heb het gevoel dat het mijn overleden oom is. Waarom hangt het zo om mij heen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
14.5K
Ritsuka
6 jaar geleden
Waarom zou de geur van sigarettenrook een waarschuwing zijn?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neen, je oom is dood.
Dood is het tegenovergestelde van leven. Demonen en fallen angels nemen de plaats in van overledenen en zijn op te roepen via wicca en mediums.
De bijbel noemt dit afgodendienst, niet van Gd afkomstig. groet amadeus
Cryofiel
6 jaar geleden
De eerste twee zinnen zijn correct. De derde zin is op z'n best een theorie te noemen. Om precies te zijn: een onbevestigde theorie. De vierde zin (wat er in een boek staat) is niet relevant voor de vraag. Waarom dat zi is, is eenvoudig in te zien: neem een ander boek en er staat iets anders.

Antwoorden (3)

Nee.

Althans... meerdere eeuwen intensief speurwerk hebben nog nooit ook maar enige aanwijzing kunnen vinden voor iets, wat dan ook, na de dood.

Wat jij voelt komt dan ook geheel uit jouzelf. Het zijn *jouw* gedachten aan je oom, en het zijn *jouw* hersenen die ervoor zorgen dat je bepaalde associaties (de geur van sigarettenrook) ervaart alsof ze er echt zijn.

Koester de herinnering aan je oom. Maar blijf realistisch: hij is er niet meer, hoeveel pijn jou dat ook doet.

In jouw herinnering leeft hij toch een beetje voort. Zorg dus voor een positieve herinnering. Zoals mijn wijze oma zei: "Over de doden niets dan goeds."
Cryofiel
6 jaar geleden
Hallo.
Ja een overledene kan een waarschuwing geven. Ik weet dit uit eigen ervaring.
Het is echter wel zo, dat je ook even beter met beide pootjes op de grond blijft.
Het kan namelijk ook zo zijn dat je die geur zo ruik,t en denkt, dat hij van je overleden oom afkomstig was. Ik had dat ook met de sigaren lucht van mijn opa wat ik dacht. Werd er helemaal gek van. Ben toen gaan zoeken op google. Vond verschillende artikelen maar geen oplossing. Als je echter 5 keer intens door de neus ademt zal de geur vaak gewoon verdwijnen. Er is ook een woord voor.
Dat weet ik echter niet.
Deze tip kwam van mijn overleden vriendin. Vandaar mijn ja.
Je zou ook kunnen denken. Als de geur niet verdwijnt.
Wat is dan je ooms bedoeling?
Is het niet gewoon een groet. En dan hoef je er ook niks mee.

Nu weet ik niet waarom die oom je zou moeten waarschuwen ,maar de gedachte dat hij het zou doen Zegt misschien ook genoeg. Misschien wil jij jezelf wel waarschuwen en geeft het uit handen geven van verantwoording je op ener vander manier rust.
veel liefde en wijsheid toegewenst.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Wat jij "eigen ervaring" noemt, zijn in werkelijkheid jouw eigen hersenen die jou voor de gek houden. De ervaring is echt. Maar die is gecreëerd door je hersenen, niet door een overledene.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat jij "eigen ervaring" noemt" zijn in werkelijkheid je hersenen, die je niet voor de gek houden.
Cryofiel
6 jaar geleden
Oei... om te geloven dat je hersenen je niet voor de gek houden, moet je zowat alle psychologische onderzoeksresultaten van de afgelopen 80 jaar ontkennen... Dat weiger ik.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik doe niet anders dan jij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jij doet een bewering, ik doe een bewering. Beide wetende dat we niet het 'totale overzicht / inzicht' hebben om dit met alle stelligheid te beweren. Het is onze geloofsovertuiging: ook als je achter een bewezen feit staat.
Dus niets Oei... Lijkt me.
Cryofiel
6 jaar geleden
Jij beweert dat je hersenen je niet voor de gek kunnen houden. Vele experimenten hebben uitgewezen dat je hersenen je wel degelijk voor de gek kunnen houden. Ik baseer mijn mening liever op de uitkomst van al die experimenten, dan op een persoonlijke voorkeur of een geloof.
Ritsuka
6 jaar geleden
Je hersenen kunnen je zeker voor de gek houden, dat kun je met simpele testjes al zien. Voorbeeld:
Ga aan tafel zitten, en leg je linkerhand achter een scherm wat je op tafel hebt staan. Nu word er voor je neus een losse plastic linkerhand gelegd.
Een persoon aan de andere kant van de tafel gaat nu tegelijkertijd je echte hand en de nephand aaien.
Na een tijdje slaat hij ineens met een hamer op de nephand. Automatisch trek je je eigen linkerhand terug, omdat je hersenen denken dat de nephand bij je lichaam hoort. Als je met zoiets simpels je hersenen al kan foppen, dan is het idee dat een overleden persoon een 'signaal' geeft ook zo bedacht.
Je hersenen willen snel ergens verbanden in zien, of ergens gezichten in herkennen.
Neen.

De bijbel zegt:

„De levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust.” — Prediker 9:5.

Toegevoegd na 1 week:
King James 2000 Bible
For the living know that they shall die: but the dead know not any thing, neither have they any more a reward; for the memory of them is forgotten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
De vraag is of een overledene een waarschuwing kan geven - niet wat een boek erover zegt.
Oja
6 jaar geleden
Jouw citaat is nogal modern en enigszins vals. De onderstaande tekst komt van de Online-Bijbel en de Statenvertaling.. Prediker 9:5
"Want de levenden weten, dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al; zij hebben ook geen loon meer, maar hun gedachtenis is vergeten."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien is het voor je duidelijker in een andere taal: http://biblehub.com/ecclesiastes/9-5.htm
Cryofiel
6 jaar geleden
De vraag is nog steeds niet wat een boek ervan zegt, maar of een overledene een waarschuwing kan geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Moest ik in bv. Noord Korea wonen zou ik je misschien tegemoet kunnen komen.
Maar in onze landen is onze cultuur hoofdzakelijk gebaseerd op de Bijbel.
Vandaar mijn antwoord.
Cryofiel
6 jaar geleden
Wat heeft dat te maken met
a) De vraag of een overledene nog iets kan?
b) Wat een boek hierover beweert?
Oja
6 jaar geleden
Hoi Cryofiel, ik zou 'het boek der boeken' ook niet zomaar een boek noemen, daarvoor is de christelijke stroming nog te markant aanwezig. Maar het filosofische document dat de bijbel heet is dus niet mijn favoriete boek, omdat je er alle kanten mee op kunt. Het is maar net wat je er uitpikt.. Voor de één zeer waardevol en voor de ander helemaal niet!
Cryofiel
6 jaar geleden
Juist daarom mag je je nooit op de bijbel beroeepn om erachter te komen hoe iets werkelijk zit. Dat er nog veel mensen geloven wat er in de bijbel staat, doet niet ter zake.