Hoe betrouwbaar zijn virusscanners?

Ik ben gebeld door van die trieste scammers uit India met de mededeling dat ik een virus op mijn computer had etc. etc. Dus ik had het gesprek gelijk afgekapt en beëindigd. Vervolgens een scan via de Microsoft Safety Scanner uitgevoerd.
Uit de scan bleek dat er geen virussen en dergelijke waren aangetroffen.
Volgens Windows Defender was er ook niets raars.
Mijn pc werkt eigenlijk gewoon normaal.
Kan ik er zeker van zijn dat ik geen virus heb?
Ik moet eerlijk zeggen dat, toen ik de pc aandeed nadat ik gebeld was, hij op zwart scherm bleef hangen nadat ik ingelogd was. Daarom twijfel ik zo. Maar nu werkt mijn pc gewoon zoals altijd. Er staan verder geen belangrijke bestanden op zoals bankgegevens, wachtwoorden enz.

De situatie was vergelijkbaar met wat op deze website beschreven staat:
https://www.politie.nl/themas/microsoft-techscam.html

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
TurfGraver
6 jaar geleden
Nieuwe nog niet in de scanner opgenomen virussen kunnen er altijd zijn. Ook is Windows Defender een bepaald een geweldig "virus scanner".
http://www.personalcomputercare.nl/computervragen/onderhoud/gratis-antivirusprogramma-windows-10.htm
Wat die scammers uit India betreft, pas als (je zo dom bent) je ze toegang geeft tot je computer heb je problemen. En die zijn dan geen virussen maar geld kwijt dan wel je computer op slot.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, niet op ingegaan uiteraard.
Fijn om te horen.

Antwoorden (2)

Om te beginnen: Defender is niet zo’n betrouwbare virusscanner. Gratis scanners zoals Avira, Avast of AVG zijn beter. Die zijn wel betrouwbaar wat virusscannen betreft, maar ze kunnen niet alle MALWARE detecteren en/of verwijderen.
Alle virussen zijn malware, terwijl niet alle malware virussen hoeven te zijn.

Malware is elke software die gebruikt wordt om computersystemen te verstoren, gevoelige informatie te verzamelen of toegang te krijgen tot private computersystemen, zoals:
Adware - infecteert de computer met reclamesoftware en laat vaak pop-ups verschijnen.
Bootsectorvirus - infecteert het opstartgedeelte op een harde schijf of diskette.
Backdoor - is in een programma geplaatst om toegang tot een systeem of programma te krijgen.
Computervirus - infecteert bestanden en richt vaak schade aan.
Computerworm - verspreidt zich direct over het netwerk en richt vaak schade aan.
IRC-bot - verbindt de geïnfecteerde computer met een netwerk van waaruit de computer bestuurd kan worden.
Keylogger - kan de toetsaanslagen of de muisbewegingen en wat er op het scherm getoond wordt registreren.
Ransomware - blokkeert de computer of de gegevens die erop staan en vraagt vervolgens geld van de gebruiker om de blokkade op te heffen.
Rootkit - geeft een computerkraker toegang tot de computer.
Spyware - geeft gegevens van de gebruiker door aan derden.
Rogueware of scareware - tracht de gebruiker ertoe te bewegen geld te betalen voor het verwijderen van onechte bedreigingen en waarschuwingen.
Trojaans paard - doet zich voor als iets anders dan het daadwerkelijk is en richt dan schade aan of functioneert als spyware.

Het kan dus geen kwaad regelmatig op malware te scannen met bijvoorbeeld
AdwCleaner
https://www.malwarebytes.com/adwcleaner/
Malwarebytes
https://nl.malwarebytes.org
HitmanPro
https://www.hitmanpro.com/en-us/downloads.aspx

Toegevoegd na 1 maand:
Gebruik je in plaats van een virusscanner een totaal Internet Security pakket, dan wordt de kans op malware al veel kleiner.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Prima - Ja, zo heb je het hele stel op een rijtje..
Sommige mensen zullen hun computer niet meer durven gebruiken als ze dit lezen - haha Maar er is hulp onderaan.... :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Om er nog eentje aan toe te voegen die niet op de PC zelf terug te vinden is: een gehackte router. Dit risico doet zich vooral voor als je het standaard password van de router niet vervangen hebt door iets ellendig langs. Hoe langer hoe beter, normaal hoef je hem nooit meer in te toetsen.
SimonV
4 jaar geleden
Waarschuwing:
Opgepast voor gratis antivirussoftware: Avast verkoopt jouw zoekgeschiedenis...
https://www.ad.nl/tech/opgepast-voor-gratis-antivirussoftware-populaire-avast-verkoopt-jouw-zoekgeschiedenis~a5810b14/
Een goede virusscanner of internetsecurity is heel betrouwbaar hoewel meestal wordt aangegeven, dat ze nooit 100% garantie kunnen geven.
Zelf gebruik ik tegenwoordig internetsecurity van Kaspersky op de PC en van AVG op de laptop naar volle tevredenheid.
Vaak vind je de vergelijkingen van de ("de beste") diverse scansoftware op internet zoals:

https://www.topreviews.nl/de-beste-antivirus-software/

Ook de consumentenbond heeft 18 scanners uitgetest.

NB: En telefoontjes over virussen (meestal in het Engels) kap je gewoon direct af, evenals mailtjes die je van alles beloven.