Waarom wordt niet van iedere djihadist het Nederlanderschap afgepakt?

Vandaag heeft minister blok het Nederlanderschap van 4 djihadisten afgepakt, ook zijn ze ongewenst vreemdeling. Dit is de 1e keer, waarom gebeurd dit niet met iedere djihadist?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
paulus811
6 jaar geleden
Je moet eerst bewijzen dat iemand een jihadist is en dat valt niet altijd mee. Ze vliegen niet vanaf Schiphol met een AK47 in een rugzak naar Syrie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een persoon mag niet staten loos gemaakt worden door een staat . In het verre verleden stond al in de wet dat op moment je als soldaat diende voor een andere natie je het Nederlandschap werd ontnomen . / daarom bij in dienst treden vreemdelingen legioen men de Franse nationaliteit verkreeg \ maar internationale regels die ook Nederland heeft ondertekend mag men iemand NIET staten loos maken . De 2e nationaliteit van deze ISS soldaten is Marokkaan volgens het radio nieuws vanmiddag

Antwoorden (1)

Omdat niet elke jihadist een tweede nationaliteit heeft. Anders zou je een persoon namelijk natieloos maken.

https://nos.nl/artikel/2189310-kabinet-pakt-jihadist-nederlandse-nationaliteit-af.html

Voor het eerst wil minister Blok gebruikmaken van de mogelijkheid om het Nederlanderschap af te pakken van een veroordeelde jihadist.

Deze mogelijkheid bestond al in de wet, maar er was nog niet eerder gebruik van gemaakt. Het kan alleen als de jihadist ook een andere nationaliteit heeft, omdat die anders stateloos wordt. Het is niet bekend welke tweede nationaliteit de veroordeelde jihadist heeft.

Zonder Nederlandse nationaliteit kan een jihadist niet legaal terugkeren naar Nederland. "Dat recht en andere rechten die aan het Nederlanderschap verbonden zijn, verspeel je", zegt Blok. Hij benadrukt wel dat er een heel goede onderbouwing moet zijn om de nationaliteit van een terrorist af te pakken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat wel gedaan werd was het het afpakken van reisdocumenten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar stef blok heeft gezegd "ze zijn het Nederlanderschap niet waard", san zijn ze dat toch niet opeens wel als ze geen dubbele nationaliteit hebben?
kierkegaard47
6 jaar geleden
Of ze het Nederlanderschap 'waard' zijn of niet is natuurlijk een lastige (en subjectieve) discussie. Maar als je ze het Nederlanderschap afneemt terwijl ze geen andere nationaliteit hebben, maak je ze statenloos, dan kunnen ze dus nergens (anders) meer naar toe, ook niet als ze intussen hun buik vol hebben van die jihad (en dat komt voor). Met andere woorden, dan geef je ze dus meer reden om met hun jihad door te gaan - ergens anders zijn ze toch niet meer welkom.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
'@Justen3355 1. Dat is maar een uitspraak, die geen verdere juridische impacht heeft.
2. Wat kierke zegt en wat ik ook al zei (of de NOS). Het kan gewoonweg niet. Je hebt nu eenmaal te maken met regelgeving en mensenrechten. Kan je voorstellen wat er gebeurd als je geen nationaliteit meer hebt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De 2e nationaliteit was Marokkaans althans volgens het radio nieuws
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wat mrTomaat zegt klopt inderdaad. Dit komt omdat een persoon dat statenloos raakt. In het UVRM, wat Nederland heeft ondertekent, staat namelijk: - Een ieder heeft het recht op een nationaliteit.
- Aan niemand mag willekeurig zijn nationaliteit worden ontnomen, noch het recht worden ontzegd om van nationaliteit te veranderen. Dus ook al zou Nederland het willen, zo het niet mogen (verdragen staan boven de wet)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan vind ik dat ze diebverdragen maar moeten verbreken, veiligheid staat toch voorop? Hoeveel aanslagen hadden hierdoor kunnen worden voorkomen?