hoe zet ik raggelhout vast in een gasbetonmuur?

Ik ga binnenkort de buitengevel isoleren. mijn raggelhout is 50 x 100 mm de smallekant komt tegen de muur en die is van gasbetonblokken 100mm dik. Op het raggelhout komen potdekseldelen van 22x200. wat is de beste manier om dit vast te zetten. Ik dacht zelf aan kozijnpluggen 10x160mm.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maakt niet zoveel uit, zolang de gebruikte pluggen maar geschikt zijn voor gasbeton.
En zelfs als het erop staat, zou ik dat alleen geloven als het van een van de bekende merken is, zoals van Fischer.
En correct werken, dus in gasbeton kleiner boren, gaten schoonmaken, enzovoorts.
Gasbeton heeft de neiging pluggen na een tijdje los te laten. Ik denk dat ik een deel van de bevestigingen zou doen met chemische ankers.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Regels van 50x100 laten zich niet fatsoenlijk bevestigen aan gasbeton. de pluggen werken zich altijd los.
Ik zou regels van 50x75 gebruiken, die van de muur plaatsen en aan vloer en plafond verankeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed advies van simpelm, ik ging ervan uit dat de isolatie aan de buitenkant komt en dat er dus geen vloer en plafond is, dit omdat potdekseldelen normaal aan de buitenkant komt. Wat dacht je van eerst 50*50 horizontaal en dan 50*50 verticaal?
Goedkoper hout, goedkopere schroeven, veel steviger, steenwol is er ook in 5cm dik.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
*steenwol en andere isolatiemateriaal meestal ook, het gaat om het idee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Regels van 50x100 laten zich niet fatsoenlijk bevestigen aan gasbeton" Wel als je het doet met hoeken en goede pluggen. De halve bouw hangt zo aan elkaar. "en aan vloer en plafond verankeren."
Meh, dat klinkt knoeierig en is niet altijd mogelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de bouw hangen ze (bijna) nooit een constructie ergens aan als dat niet hoeft, niet aan beton, zeker niet aan gasbeton. En ook niet met kraagpluggen, die zijn net als slagpluggen niet geschikt. Als je ze wel eens gebruikt hebt kan je bedenken waarom.
http://www.tiggeloven.nl/nl/catalogus/index.html?gr=6184&subgr=1&br=2 De meerwaarde van een hoek zie ik ook niet, enkel dat het eenvoudiger is meer schroeven/pluggen te gebruiken. Let ook dat hoe dikker de balk hoe groter de krachten worden als deze werkt. (uitzet en krimpt) Zo wrikt een dikke balk zichzelf los.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De meerwaarde van een hoek zie ik ook niet Zo wordt alles in de bouw opgezet. Je zal zelden zien dat men door een 2en3 heen boort. Dan moet je hele lange pluggen gebruiken, kan je niet makkelijk richten. Niet goed gericht met hoekjes? Geen probleem, schroeven los, opnieuw richten. Als je er direct een 160mm plug in slaat ben je nog wel even bezig voor je de balk/2en3 weer los hebt. De hele bouw hangt aan hoeken en kraagpluggen. Hang je een kozijn. Hoeken en kraagpluggen. Zo aan de beton. "Als je ze wel eens gebruikt hebt kan je bedenken waarom." Eh nee, zat gebruikt dus leg maar uit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je een slagplug gasbeton in slaat, maak je het contact oppervlak in het gat kapot, er zit dan stof tussen plug en gasbeton, waardoor de plug veel minder grip heeft, wat sowieso al een probleem is.
Bij beton is dat geen probleem. Ik heb het niet over een kozijn, een zwaar kozijn hangt trouwens niet aan schroeven, die staat op de vloer of een muur. Verder mag de vraagstekker gaan uitmaken wie die vertrouwt.
Over 20 jaar zullen we zien of alles er nog hangt, hoewel 20 jaar nog korte termijn is, ik gok dat hij minimaal voor een jaar of 50 gaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat uit deze discussie niet blijkt, waar de gasbetonblokken zitten. Een buitenmuur van gasbeton lijkt omwaarschijnlek, het kan slecht tegen vocht. Als het een buitenmuur is, is het dan wel gasbeton?

Antwoorden (2)

Met hoeken en kraagpluggen.

Normaal doe je dat niet direct met pluggen, maar met hoekjes en pluggen. Je zet de hoeken bijv:
https://www.gb.nl/hoekanker-met-ril-90x90-60x2-5-sv vast op de wand met kraagpluggen bijv: https://www.multifast.nl/bevestigingsmaterialen-online/pluggen/kraagplug.html
Daarna kan je de balken er zo opschroeven. Je kan de balken dan zelfs nog uitrichten als de muur scheef of krom is.

Dan hoef je niet door de hele balk(een raggel kan je het niet meer noemen) heen.

Toegevoegd na 1 dag:
Als je de kraagplug niet vertrouwt neem je de speciaal daarvoor ontworpen http://www.tiggeloven.nl/beeldenbank/File/artikelgroepen-pdf/01-4-mea-cellenbetonplug-gb.pdf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voorstrijken om de zuiging te verminderen en de losse deeltjes te fixeren en dan kitten met 2 comp. kit