Hoe kan ik een kromgetrokken mdf-plaat met opgeplakte legpuzzel herstellen?

Maanden geleden heb ik prachtige legpuzzel van mijn vriendin voor mijn verjaardag gekregen. Met veel plezier heb ik de puzzel gelegd en op een mdf-plaat geplakt met de bedoeling de puzzel aan de muur te hangen.
Helaas is van dat ophangen een tijd lang niets terecht gekomen maar toen ik dat zojuist dan toch wilde gaan doen bleek de mdf-plaat kromgetrokken te zijn.
Weet iemand of er een manier is om die plaat weer recht te krijgen?
Zo niet: weet dan iemand een manier om de puzzel weer los te krijgen?
Uiteraard zonder de puzzel te beschadigen!
Alle hulp is welkom.

Bij voorbaat dank,

Paul

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.1K
jacob46
6 jaar geleden
Op een vlakke ondergrond leggen en daar weer een mdf plaat op leggen. En met een behoorlijk gewicht, zo een week laten liggen. En met de bolle, kromme kant naar boven
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe dik is de mdf plaat?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6mm lees ik al, dat buigt wel weer terug.
Ik weet niet hoe extreem het is, maar eerst maar eens plat neerleggen. Eventueel iets verzwaren met wat boeken o.i.d. Daarna iets eronder leggen zodat het ietsjes verder kan buigen, dus een paar handdoeken o.i.d. onder de bobbel. (heel weinig maar ander sloop je de puzzel) Misschien dat dat al genoeg is, anders op een frame lijmen.
Een frame van hout zal al snel redelijk dik moeten worden.
Je zou het ook op aluminium balk profielen kunnen lijmen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het zo dun mogelijk moet blijven:
Met een cirkelzaag, ingesteld op 5 mm, de mdf plaat van achteren inzagen, met de zaagsnedes dicht bij elkaar.
Dan met een scherpe beitel de rest weghalen.
Er zit dan nog 1 mm mdf op de puzzel.
Met veel lijm een andere plaat erachter lijmen.
(ik weet niet of ik daar weer mdf voor zou gebruiken) NB: hier komt veel en schadelijk stof bij vrij, dus eigenlijk moet dit met een geschikte stofzuiger op de cirkelzaag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hartelijk dank voor je antwoord, ik ben bezig de plaat terug te buigen. Volgende keer geen mdf meer!

Antwoorden (1)

Ik zou een raamwerk maken zo groot als de MDF-plaat, met evenwijdig tussenbalkjes om de 30cm.
Je kunt bijvoorbeeld houten balkjes van 44x44mm gebruiken.

Met houtschroeven trek je de achterkant van de MDF plaat tegen het raamwerk.

Daar waar de houschroef door het raamwerk gaat moet je gaten boren van 4mm als je houtschroeven van 3,5mm gebruikt. De schroef moet dus vrij door het raamwerk gaan en alleen in de MDF plaat het hout indraaien.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor je antwoord Ed.
Het klinkt veelbelovend ware het niet dat de plaat maar 6mm dik is (dat had ik in de vraag ook wel even mogen vermelden) waardoor de schroeven misschien niet voldoende houvast in het mdf hebben.
Eerst de plaat aan het raamwerk lijmen en dán schroeven? Groet, Paul
Edraket
6 jaar geleden
Ik zou eerst het idee van Jacob uitvoeren.
Dat is het minste werk. Een plaat van 6mm vastschroeven aan de achterzijde dat gaat natuurlijk niet. Je zou hem wel aan het raamwerk kunnen lijmen.
Aan de voorkant wat latten in de vorm van het raamwerk, en dan het geheel met lijmklemmen aandrukken.
Voor het raamwerk zou ik latten van 44x20mm gebruiken.
Dat hoeft niet zo zwaar te zijn, als de MDF plaat zo dun is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor de antwoorden!! Ik begin met een poging de plaat weer recht te buigen door hem plat te leggen met flink wat boeken er op. Mocht dat toch niet (voldoende) werken dan volgen achterkant insmeren met lijm en het raamwerk.
Volgende keer geen mdf meer denk ik zo :(