Heb ik een doktersverklaring nodig voor oxazepam mee op reis naar Griekenland?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Onderweg
13.5K

Antwoorden (2)

Ja. Oxazepam bevat stoffen die onder de Opiumwet vallen. Medisch gebruik ervan is toegestaan, maar als je zulke medicijnen mee wilt nemen naar het buitenland, heb je een officiële verklaring van je arts nodig dat je ze op doktersvoorschrift gebruikt. Met zo’n verklaring toon je aan dat je de medicatie voor eigen gebruik meeneemt.

Griekenland behoort tot het Schengengebied, dus een Schengenverklaring volstaat. Je kunt het formulier daarvoor downloaden vanaf http://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/s3-7-schengenverklaring . Dat vul je in en je vraagt om een stempel en de handtekening van je huisarts. Stuur het formulier per post of digitaal naar het CAK.

Met één Schengenverklaring mag je één medicijn meenemen en maximaal vier landen bezoeken. Houd rekening met een verwerkingstijd van vier weken. De verklaring is dertig dagen geldig. Duurt je reis langer dan moet je meerdere verklaringen aanvragen.
6 jaar geleden
Ja, je hebt een Schengenverklaring nodig die door de huisarts is ondertekend en door het CAK is gekeurd. Oxazepam valt namelijk onder de opiumwet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
duidelijk, bedankt.