Wat is het verschil tussen iemand die narcistische eigenschappen heeft, en iemand die Narcist is. Waar ligt die grens?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
3.8K

Het beste antwoord

Die grens is, zoals bij veel stoornissen, niet exact geven.
Eigenlijk heeft ieder mens een licht narcistische inslag, maar als iemands gedrag hier te sterk door bepaald wordt, kunnen er problemen met de omgeving ontstaan.
Iemand die hoog scoort op deze kenmerken (DSM IV), zou je een narcist kunnen noemen:
Je hebt een obsessie met schoonheid, roem, macht, succes, genialiteit of seksuele prestaties.
Je vindt jezelf uniek en denkt alleen begrepen te worden door even unieke en speciale mensen.
Je vindt jezelf heel belangrijk, je overdrijft je prestaties, talenten en contacten. Je wilt als superieur worden beschouwd ook als je prestaties daartoe weinig aanleiding geven.
Je manipuleert en gebruikt anderen om je eigen doelen te bereiken.
Je hebt een onderontwikkeld inlevingsvermogen en bent niet in staat om rekening te houden met de mening en behoeften van anderen.
Je hebt grote behoefte aan aandacht, bevestiging en bewondering
Je bent jaloers en dat kan gepaard gaan met woede.
Je eist een voorkeursbehandeling en vindt dat je meer rechten hebt dan anderen.
Je voelt je superieur en boven de wet verheven.

In de literatuur is ook nog eens sprake van verschillende typen narcisme: primair en secundair, introvert en extravert, kwetsbaar en grandioos, dikke en dunne huid, verborgen en openlijk, verlegen – arrogant - wreed, en psychopathisch – exhibitionistisch - masochistisch narcisme.
Wat de ene psychiater een narcist een noemt, zal de ander nog iemand ‘met narcistische trekken’ noemen.
SimonV