Wat gebeurt er met het lichaam/kadaver van een paard nadat het is ingeslapen op de kliniek?

Als je het daar laat en niet mee neemt (mag niet) wat gebeurt er precies mee?
Waar gebruiken ze het nog voor?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
12.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De afvoer van het paard gaat via destructie (in de meeste gevallen).
Als een paard is geëuthanaseerd kan de eiganaar kiezen tussen destructie of crematie.
Voor 'naar de slacht' brengen gelden bijzondere voorwaarden, bv van de tijd dat het paard is gechipt. Slachten is voor de echte paardenliefhebber niet bespreekbaar.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/als-je-paard-komt-te-overlijden/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat laatste ben ik niet met je eens. Verder wel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij destructie worden de dieren volgens wettelijke richtlijnen vernietigd en verwerkt tot duurzame biobrandstoffen die weer hergebruikt kunnen worden. De kosten zijn relatief laag maar zijn afhankelijk van de wijze van ophalen van het paardenlichaam.
https://www.dehoefslag.nl/verzorging/overlijden-van-paard.html Tarieven voor crematie worden berekend aan de hand van het gewicht en categorie en of het gaat om een individuele of collectieve crematie.
Er zijn ook bijkomende kosten
.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke dank je.

Antwoorden (2)

In principe gaan kadavers naar de destructor. Hier worden de kadavers verwerkt.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar wat gebeurt er bij t distructie bedrijf precies mee gedaan? Wordt t nog ergens voor gebruikt?
TurfGraver
6 jaar geleden
Zie link.
http://www.watisdestructie.nl/?page_id=19
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt, dat bedoelde ik.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik dacht ook dat ze gewoon verbrand werden. Maar er word dus nog iets bruikbaars mee gedaan. Dat is toch wel een "mooi" idee dan... In hoeverre zoiets mooi kan zijn.
Het gaat allemaal volgens regels, er is weinig keus. Opgehaald worden door een verwerkingsbedrijf of crematie. Zelf begraven mag niet , composteren mag nog niet in Nederland en verwerken en dus gebruikt worden als diervoer is niet toegestaan.
------------------------------------------------------------------

Composteren is bij de Nederlandse wet nog niet mogelijk. Je bent verplicht het stoffelijk overschot op te laten halen door het verwerkingsbedrijf Rendac. Zelf begraven of verbranden is verboden. Verder bestaat ook nog de optie slachten. Het slachthuis zorgt er dan voor dat de resten worden opgeruimd. Rendac is het bedrijf dat kadavers van dode dieren ophaalt en verwerkt.

[Het is in Nederland verboden dat kadavers van dieren verwerkt worden tot grondstof voor voedingsmiddelen voor dieren. Het lichamelijke overschot van een paard zal dus niet eindigen in het diervoer. Rendac verwerkt het kadaver, de resten worden voor diverse doeleinden gebruikt.]

De laatste mogelijkheid voor het verwerken van het lichamelijk overschot is crematie. Dit mag alleen gedaan worden door daarin gespecialiseerde bedrijven. In Nederland en in Belgie zijn er bedrijven die naast (kleine) huisdieren ook de mogelijkheid hebben tot het cremeren van een paard.
Na de crematie kun je de as meekrijgen in een urn. Deze urn kun je thuis of in een urnentuin zetten. De as kun je ook laten verwerken tot een diamant.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1231865

Voor het kadaver van een paard geldt een uitzondering. Dit mag ook verbrand worden in een erkend huisdiercrematorium. Een paard mag dus niet worden begraven op eigen terrein!
https://dloket.laarbeek.nl/loket/producten-en-diensten/kadaver-verwijdering

Kadaverophaaldienst
Na melding haalt Rendac de kadavers de eerstvolgende werkdag op tussen 6 uur ’s ochtends en circa 22:30 uur ’s avonds. ..... Wij halen ook overleden paarden, pony’s en landbouwhuisdieren op. Dit kan via onze reguliere ophaaldienst. ...etc.
https://www.rendac.nl/diensten-aanbiedsystemen/ophaaldiensten/

Toegevoegd na 4 minuten:
Natuurlijk is er nog de mogelijkheid van slachten, dit is natuurlijk afhankelijk van de doodsoorzaak.

Toegevoegd na 3 uur:
Zie reacties

Voor antwoord op aanvullende vraag: Wat gebeurt er precies mee? Waar gebruiken ze het nog voor?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat gebeurt er orecies bij t districtie bedrijf? Wat doen ze met de resten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Distructie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat gebeurt er precies?
Deze bedrijven zijn veraf gelegen omdat er sprake is van enorme stank. In Nederland is slechts een destructiebedrijf in actie. Proces
Speciale vrachtwagens halen bij agrarische bedrijven de kadavers op. Bij runderen, voorafgaand aan destructie, kan de huid worden verwijderd. Deze is bruikbaar in de lederindustrie. Voordat slachtafval en kadavers in een sterilisatieketel gaan, wordt het verhakseld tot delen van maximaal 5 cm groot. Vervolgens gaan kadavers en slachtafval naar sterilisatieketels waarin door verhitting onder andere ziekteverwekkers worden gedood. De verhitting geschiedt met stoom die door de dubbele wand van de ketel wordt geleid. De temperatuur bedraagt 133°C onder een druk van 3 bar gedurende 20 minuten onafgebroken. In een meertraps verdampingsinstallatie wordt vervolgens het water verwijderd. De korrelige stof die overblijft wordt geperst om het vet af te scheiden. De ontstane perskoeken worden tot eiwitrijk diermeel verwerkt of verbrand. Het vet wordt als technisch vet verkocht ten dienste van, bijvoorbeeld, zeepbereiding of stearineproductie. BSE-crisis
Als gevolg van de gekkekoeienziekte (BSE) is de regelgeving veel strenger geworden. ..... Categorie-1 en categorie-2 materiaal wordt in afzonderlijke bedrijven onder strenge voorwaarden verwerkt. De eindproducten mogen niet langer voor dierlijke consumptie worden aangewend. Ze worden gebruikt als biobrandstof, bijvoorbeeld in de cementindustrie en voor elektriciteitsopwekking. Categorie-3 materialen kunnen nog wel voor dierlijke consumptie worden aangewend. https://nl.wikipedia.org/wiki/Destructiebedrijf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke dank je wel!