Kan ik zonder pillen de stress en spanningen uit mijn lichaam krijgen?

Ik heb van 2012 tm eind vorig jaar heel veel spanningen en stress gehad. Nu ben ik van die stress factor af maar heb ik ruzie met mijn lichaam. Veelal gespannen nek en hals en onrustig gevoel en het gevoel niet meer weten hoe te ontspannen door deze klachten. Nu neig ik steeds meer naar oxazepam of in die trant om weer even rust te ervaren. Ben zelf niet gespannen qua doen of laten, maar ja het zal ook weer uit mijn systeem moeten alleen worstel ik daar best mee.

Alle tips zijn welkom

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Amadea
6 jaar geleden
Je zou kunnen proberen of yoga iets voor jou is. Dat kan helpen om je te leren ontspannen.
Ivana
6 jaar geleden
Ga met die spierspanning naar de fysiotherapeut. Die helpt de boel op orde te brengen, dat gaat niet vanzelf weg. Daarna ga je samen met iemand die heel goed kan luisteren lange boswandelingen maken. Niets is zo ontspannend als lopen in de natuur. Alleen kan ook, maar met iemand die echt van harte naar je luistert zonder oordeel te vellen , is een absolute aanrader.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik twijfel tussen yoga en bijvoorbeeld paardrijden. Wat intensiever. Of is yoga slimmer om te ontspannen? Heb 4 jaar nergens tijd voor gehad en continue onder spanning geleefd (geen lichamelijke klachten )maar nu dat weg is komt er van alles tot uiting in het lichaam. Wat ik best lastig vind en me ook onzeker maakt. En spieren ach, maar op je hals en met slokken daardoor last onder vinden vind ik wel lastig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik loop al bij de fysiotherapeut, maar wil zelf er naast ook wat doen om te gaan ontspannen. Het lukt al steeds beter, maar omdat ik 4 jaar lang alleen maar hard gewerkt heb en alleen daar mee bezig was ben ik wat verleerd om mijzelf te 'vermaken' en ben ik toch wel weer snel op de bank met de pijntjes in mijn lichaam bezig. Zal toch wat moeten vinden hiervoor. En dan minder mee bezig zijn. Vind die halsspier vooral erg lastig en ben dan druk op zoek naar oplossingen.
Ritsuka
6 jaar geleden
Kan vanalles zijn om te ontspannen, yoga, zwemmen, wandelen, en fietsen vinden veel mensen fijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
denk dat ik mijzelf ook eens een schop onder mijn kont moet geven en de onzekerheid thuis moet laten en het gewoon moer gaan doen in welke variatie ook. Ik wil jullie allemaal erg bedanken voor de reacties/tips en ga hiermee aan de slag.
Cryofiel
6 jaar geleden
Wat ook kan helpen is een bezoek aan de huisarts, om dit te bespreken. Die kan je vaak verrassend goede tips geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mediteren kan heel goed helpen. Ontspanningsoefeningen, een warm bad, leuke dingen doen, voldoende slapen en ritme/goed voedingspatroon.

Antwoorden (3)

Ga eens hardlopen. Goed om het hoofd leeg te maken. Je zult zien dat dat ook invloed zal hebben op de spierpanning.

Toegevoegd na 2 minuten:
Google eens op runningtherapie of looptherapie voor een locatie bijbu in de buurt. Zie link als voorbeeld.
AlphaLimaSierra
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Alles waarbij je lekker aan het bewegen bent, helpt. Hardlopen is een goed een toegankelijk voorbeeld, maar je kunt ook andere sporten of vormen van beweging gaan doen.
Kijk vooral wat *jou* kan helpen. Iets dat voor mij heel goed werkt, kan bij jou best averechts werken - en andersom.

Vaak is praten erg nuttig. Dat kan gewoon "van je af praten" zijn met een goede vriend of vriendin. Of "professioneel praten" met een psycholoog, al was het maar om inzicht te verkrijgen over wat jou nu eigenlijk dwars zit, hoe jij zelf in elkaar zit, en wat jou kan helpen om (de gevolgen van) de stress weg te werken.

Sporten kan ook nuttig zijn. Maar ook hier geldt: iedereen is anders. Waar voor de ene persoon een rustige wandeling zonder enige druk het beste helpt, heeft een ander juist baat bij een prestatiesport met veel intensieve wedstrijden.

Ik denk dat voor jou het belangrijkste is om eens een hele tijd, zeg tot het einde van het jaar, niets meer te 'moeten'. Geen dwang, geen drang, geen druk, geen verplichtingen. Combineer je dat met bijvoorbeeld wandelen of fietsen, en (afhankelijk van 'wie' je bent) met sporten, en natuurlijk met goede contacten met vrienden en familie, dan zal je heel geleidelijk weer leren om tot rust te komen.

Daarbij kan er best eens zomaar een huilbui voorbij komen. Geen probleem - dat betekent alleen maar dat de opgebouwde spanningen uit je vloeien.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes!

Oh ja, het antwoord op je vraag is: Ja!

Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik merk dat ik door doe 'klachten' wat vertrouwen in mijn lichaam ben kwijt geraakt en er ook wel onzeker door kan worden. Had gehoopt dat de spanningen wat soepeler uit mijn lichaam gingen, maar als ik ene heb verminderd of heb opgelost komt er weer wat anders. Heb een eigen zaak gehad en noodgedwongen moeten sluiten om faillissement te voorkomen maar dat is helaas nog niet helemaal afgerond en blijft nog kabbelen in je achterhoofd op zijn tijd.
Juist zonder pillen kun je deze spanning langzaam maar zeker uit je lichaam krijgen. De pillen zorgen enkel voor een tijdelijke 'oplossing', hiermee los je dus in feite niets op. Ik zou je aanraden om bewust tijd voor jezelf te nemen, neem eens een massage (liefst vaker) en wordt je bewust van de spierspanning/ontspanning. Geef ook aan wat je klachten zijn, vaak is hier een juiste behandeling voor.
Het kan ook helpen om een aantal keer per dag op een rustig moment al je spieren aan te spannen van top tot teen om vervolgens alles weer te ontspannen. Zorgt voor bewustwording. Als laatste zou je kunnen overwegen om ontspannings-/ademtherapie te volgen. Als je er echt dagelijks last van hebt dan is de laatste optie waarschijnlijk het meest effectief.
Hopelijk heb je er iets aan, veel succes!
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Goede tips
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zeker goede tips. Nu nog mijn 'angst' laten afnemen. Vind de halsspier en het verkrampter slokken zo vervelend. Zou zo een knop willen omzetten en klaar. Want ik merk dat wanneer ik langer zit dat ik toch snel meer spanning erop zet en gespannen ga slikken. Heb het gevoel dat ik zo lekker vooruit ga en dan loop je vast met dit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog 1 vraagje : zou ik in de tussentijd iets kunnen smeren ofzo wat de spanning in de spieren kan verzachten en het proces wat kan vergemakkelijken?