Hoe kan ik veilig een groot geldbedrag ontvangen bij een Marktplaats verkoop?

Ik ga iets verkopen op Marktplaats voor > €100. Het wordt opgehaald. Bedrag via de bank of contant? Ik vind het zelf wel handig om contant geld te hebben, maar via de bank is veiliger. Wat is het beste?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
19.1K
Ivana
6 jaar geleden
Normaal is contante betaling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Via de bank is een onpraktische, haast onuitvoerbare optie. Gaat tijd overheen etc.
Pieter2011
6 jaar geleden
Al jaren wordt er gewaarschuwd voor oplichters die aankopen via Marktplaats met vals geld betalen:
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/557727/nep-geld-ontvangen
Ook de laatste weken was het regelmatig in het nieuws. Ik zou pas leveren als het geld op mijn bankrekening stond. En als je toch contant laat betalen, hou dan rekening met de tips van MP:
https://www.marktplaats.nl/i/help/veilig-en-succesvol/verkopen.dot.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onpraktisch? Onuitvoerbaar? Wat een flauwekul. Onzin, als je mailt met verkoper, prijs overeenkomt en vervolgens betaalt, scheelt het een of maximaal twee dagen. Waarom zo ongeduldig? I want it and I want it NOW!! Veilig is wel zo prettig, het gaat over een groot bedrag bovendien, maar misschien dat dit voor sommige mensen (kinderen, pubers, jonge mannen of zelfs sommige volwassen mannen en sommige vrouwen) niet geldt, dat kan. Ik ga hier geen discussie over aan.
Mijn mening heb ik hier neergezet, onder twee reacties.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er wordt beweerd dat het normaal is om contant te betalen. Afhankelijk van het bedrag is dit zo. Maar dat is nou net de clou, daar gaat het over in deze vraag: veilig i.v.m. de grootte van het geldbedrag. Ik heb trouwens niet ontkent dat het normaal is om contant te betalen.
Lees mijn antwoord nog eens, goed lezen helpt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je snapt mijn punt niet. Wie gaat er nu dagen van te voren geld overmaken naar een verkoper. Laten we het verhaal eens omdraaien:
Stel dat jij iets van mij wil kopen, een iPhone7, de prijs bevalt jou, zeg 400 euro, dan geef ik mijn banknummer op aan jou en jij maakt 2 dagen voor je langskomt 400 euro over aan mij?
Zou je dat echt doen? Ik geloof er niks van. Het gaat niet om ongeduldigheid, maar om het omdraaien van het probleem. Wie gaat er nu van te voren geld overmaken naar een onbekende op MP? Dat is onrealistisch. Je hoeft er geen discussie over aan te gaan, ik probeer enkel over te brengen waarom dit nergens over gaat. Via de bank is veiliger, maar het is niet realistisch. Enkel met een systeem waarbij je direct geld over zou kunnen maken. Ik weet niet of dat kan op consumentenniveau, dan zou dat een oplossing zijn. "Ik heb trouwens niet ontkent dat het normaal is om contant te betalen. " Niemand heeft beweert dat je dat gedaan zou hebben.
TurfGraver
6 jaar geleden
Contant betalen is praktischer en voor koper veiliger. Bij lokaal suppermarkt afspreken en daar (van te voren met winkel overleggen) geld door controlle apparaat laten halen.
TurfGraver
6 jaar geleden
Ter plaatse geld uit automaat laten pinnen en afgeven kan ook. :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb er een vraag van gemaakt, je zou toch zeggen dat er een technische oplossing voor zou moeten zijn, zoals we die voor winkels ook kennen. https://www.startpagina.nl/v/financien/bankieren/vraag/626020/methode-particulieren-betrouwbare-realtime-banktransactie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
excuses heb hem opnieuw gesteld
https://www.startpagina.nl/v/financien/vraag/626023/manier-particulieren-betrouwbare-realtime-banktransactie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zelf heb ik het nog nooit gebruikt en denk ook niet dat ik het in de toekomst zal proberen, maar het is toch mogelijk om het vie je smartphone te doen? Dat gaat dan toch onmiddellijk? Dan kun je het toch overmaken waar de verkoper bijstaat (of zit)? Mijn telefoon blijft me maar vertelen dat ik het kan en moet gebruiken...

Antwoorden (2)

Veilig is via de bank.
Het is so-wie-so altijd veiliger om via de bank betaling af te wachten. Te vaak zijn mensen al met contante betaling opgelicht.
En ook door een foto te 'maken' en sturen die betaling bewijst. Niet geloven. Eerst bijschrijving op je rekening zien.

Als je iets gaat afhalen is het eigenlijk normaal om gewoon contant te betalen. Ja, maar wil je het risico lopen met een groot bedrag? Kan je het missen of liever wil je het missen.
Tenzij je niet alleen bent, maar ook als je niet alleen bent, vriend of vriendin er bij is, blijft het opletten.

Veilig een geldbedrag een betaling ontvangen bij verkoop via Marktplaats is via de bank.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook hier snap ik de " - " niet. Daarom een dikke " + " van mij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zie het niet voor me hoe dit praktisch gaat. Theoretisch is het antwoord prima, maar ik zou weleens een praktische beschrijving hiervan zien. Gaat de koper al van te voren een bedrag overmaken? (wie gaat dat doen?) Gaat de koper het bedrag ter plaatse overmaken? Hoe lang duurt het maximaal voordat een bedrag over gemaakt wordt?
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Dat zal dus nooit en te nimmer gebeuren.
Inekez1
6 jaar geleden
Ik zou nooit 100 euro gaan overmaken naar het bankrekeningnummer van iemand die ik niet ken, voor een product dat ik nog niet in het echt gezien heb!
Ook oplichting door verkopers komt voor op Marktplaats. Als koper loop je dan het risico naar een adres gestuurd te worden waar heel iemand anders woont die van niks weet. De koper krijgt dan geen product maar is wel zijn geld kwijt. Voor de koper is dat risico vele malen groter dan de kans dat er een koper aan je deur staat met vals geld.
Utrecht
6 jaar geleden
Vraag goed lezen. Het wordt opgehaald.
En ik ben wel benieuwd hoe mensen al te vaak zijn opgelicht met contante betaling. Dat lijkt me juist een stuk veiliger dan overboeken (totdat je het bedrag bijgeschreven ziet op je rekening).
Utrecht
6 jaar geleden
o.a. Inekez1
Vraagsteller:
Ik ga iets verkopen op Marktplaats voor > €100. Het wordt opgehaald.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1 heeft het in mijn ogen prima gelezen. Het probleem met geld overmaken via de bank, wat enige tijd in beslag kan nemen, is nu juist dat je het van te voren over moet maken om het op de rekening te krijgen van de koper voordat het product opgehaald kan worden. Vandaar Inekez1's, Itisileclerc en mijn visie op dit antwoord/deze oplossing. Het is wel veiliger voor de verkoper, maar het is onrealistisch dat een koper zich over zou laten halen om hierin mee te gaan. Misschien dat jij Milli of jodokus52 het beter aan ons uit kunnen leggen en dan vooral ook de kant van de koper in ogenschouw kunnen nemen. Hopelijk zie je dan ook het onoverkomelijke (of kan je wellicht beter uitleggen waarom dit toch een hele goed optie kan zijn voor beide partijen). Contant betalen is ook een probleem, maar het is geen onoverkoombaar probleem, en niet half zo gevaarlijk voor de verkoper als geld over maken via de bank voordat je het op gaat halen voor de koper is. Dit hele probleem en de verbazing aan mijn kant dat hier nog geen duidelijk moderne technische digitale oplossing voor is, heeft geleid tot deze vraag:
https://www.startpagina.nl/v/financien/vraag/626023/manier-particulieren-betrouwbare-realtime-banktransactie
Waar nu al wat aardige suggesties/antwoorden/reacties op komen.
De bank lijkt veilig voor jou, maar zou je zelf vooraf een groot bedrag naar een onbekende verkoper overmaken en hierbij de kans lopen dat de verkoper en/of het afhaaladres fake zijn?

Contant betalen is gebruikelijk en het veiligst wat dit betreft.
Alleen is het niet ondenkbaar dat er dan met vals geld betaald wordt. De meeste vervalsingen zijn met biljetten van 20 en 50, dus ik zou briefjes van 10 eisen, hoe lastig ook misschien...

Toegevoegd na 3 uur:
Je zou wel bij het ophalen een betaalverzoek kunnen doen.
Bij de ABNAMRO heet dit bijvoorbeeld een "Tikkie"..
"U maakt in de app een betaalverzoek met het bedrag en de omschrijving. Dit verzoek stuurt u via WhatsApp, een IBAN is niet nodig. De ontvangers betalen u terug via iDEAL. "
Rabobank
"1. Maak een betaalverzoek aan in de Rabo Bankieren App (max. € 750)
2. Deel uw betaalverzoek via Whatsapp, SMS, Facebook Messenger of andere sociale media
3. U kunt het verzoek naar iedereen sturen
4. U ziet in de app wie er betaald heeft
5. Het geld staat direct op uw rekening, ook in het weekend en op feestdagen."
Met dank aan WimKees voor de tip.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vals geld kan je oplossen met de volgende procedure: Ga als de koop besloten is met zijn tweeën naar de pinautomaat, laat de koper zo precies mogelijk pinnen. Als het geld uit de automaat komt haalt de verkoper het geld eruit.
Inekez1
6 jaar geleden
+
Of installeer een app op je telefoon en vraag de koper om te betalen met uitsluitend nieuwe briefjes van 20 euro. "Eind vorig jaar werd begonnen met de uitgifte van nieuwe 20-eurobiljetten. De nieuwe briefjes hebben kenmerken die het vervalsen moeilijker maken. Ook heeft DNB apps voor de iPhone en Android, waarmee biljetten op echtheid gecontroleerd kunnen worden. Pols: "De camera's op telefoons zijn zo goed, dat ze feilloos kunnen vaststellen of een biljet echt is." " Of inderdaad wat MrTomaat zegt: als je zeker weet dat het geld vers uit de automaat komt heb je ook zekerheid. Bij de verkoop van een auto of scooter is dat eenvoudiger te regelen. Je moet toch naar het postkantoor om de overschrijving te regelen, dan kan er ook ter plekke gepind en afgerekend worden.
SimonV
6 jaar geleden
Daar had ik ook aan zitten denken, maar:
- is wel een gedoe
- er moet wel een pinautomaat in de buurt zijn. Steeds meer dorpen in Nederland moeten het stellen zonder pinautomaat. http://www.nu.nl/binnenland/2852790/steeds-meer-dorpen-zonder-pinautomaat-plofkraken.html