Moet ik boos worden als mijn pup me bijt?

Ik heb sinds ongeveer 3/4 weekjes een pup. Ze bijt ons nog.
Moet ik hier boos om worden of haar voor straffen?
Wat ik nu doe is haar gewoon geen aandacht geven als ze me bijt en weglopen. Maar ze heeft het nog steeds niet afgeleerd.
Boos worden/straffen of niet??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
4.4K
Ritsuka
6 jaar geleden
Zorg dat ze genoeg kauwspeeltjes heeft
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is heel vervelend, maar echt een fase. Die fase gaat over. In de tussentijd zijn er al tips gegeven. Soms werken die en soms niet. Mijn hond beet ook veel als pup en niets werkte. Maar het ging vanzelf over toen de hond ouder werd. Het is ook goed om te weten dat een pup veel rust nodig heeft. Pupjes waar teveel mee wordt gedaan (geaaid, veel gespeeld, overal mee naar toe genomen), zijn enorm overprikkeld en moe en bijten daardoor ook meer. Dus rust, regelmaat en een beetje afleiding (alternatief om in te bijten) zorgt wel voor minder bijten.

Antwoorden (3)

Straffen werkt averechts. Een pup opvoeden doe je met belonen. Telkens als hij/zij iets goed doet. Geef de pup speeltjes waar hij/zij wél in/op mag bijten, smeer het eventueel lichtjes in met paté of iets anders waar de pup geen weerstand aan kan bieden.
En na de vakantie op puppie-cursus.....
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
+
Een pup, je schrijft de leeftijd er niet bij, heeft last van doorkomende tanden of kiezen. Een baby geef je in zo'n geval een bijtring. Duidelijk heeft een pup ook behoefte om de pijn ven de doorkomende tandjes op natuurlijke wijze te verlichten. Dat doet hij dus door te bijten. Straf je een baby? Nee. Een pup in dat geval ook niet.

Dan het volgende: een pup leert de wereld kennen met zijn bek, met zijn handjes kan niet, die heeft hij niet. Aan jou om hem te leren wat hij wel en wat hij niet in zijn bek mag nemen. Dat moet rustig en vriendelijk gebeuren en met geduld.
Zeg gewoon rustig: nee, en geef hem vervangend materiaal in de bek, wat wel tegen een stootje kan en speciaal bedoeld is voor je hond.

Als je boos wordt snapt hij je niet, want er staat geen "afblijven" op je hand of op een stoelpoot. Bovendien kan hij niet lezen. Alles is nieuw voor het dier, iedere actie zal je in goede banen moeten leiden. Een hond opvoeden kost je anderhalf jaar. Helemaal goed krijg je hem in 3 jaar, dan weet je wat je aan hem hebt.

Ga naar puppyles en ook naar de vervolgcursus, want volgens mij heb je er geen kaas van gegeten. Goed dus dat je hier vragen stelt. Succes.
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
+ meest gestelde vraag op de hondenschool en op allerlei forums.....
Ivana
6 jaar geleden
Ja, en iedere keer maar weer geduldig antwoorden! :)
Je moet noch boos worden, noch bestraffen...je moet gewenst gedrag aanleren.
Een pup bijt nu eenmaal tijdens het spelen. In het nest bijt hij zijn broertjes en zusjes en als hij een keer te hard bijt zal de andere pup luid piepen. Moeder zal dan ingrijpen en de pup leert zodoende dat bijten een negatief effect heeft, omdat het spelen door moeder gestopt wordt. Hierdoor leren ze wel hun bijtkracht onder controle te krijgen.

Nu is de pup bij jou en ben jij de opvoeder. Hij moet bijten om te kunnen onderzoeken, maar heeft geen andere pups meer om mee te spelen. Hij zal nu op andere dingen gaan bijten, mede omdat zijn tanden constant gewisseld worden, vanaf zo'n 3 weken tot wel 5-6 maanden. Zorg dus dat hij speeltjes heeft om in te bijten en laat geen schoenen of andere zaken rondslingeren die voor hem aanlokkelijk zijn om te onderzoeken of zijn jachtinstinct op bot te vieren. Zorg dat zijn speeltjes belangrijk voor hem worden door jubelend het speeltje net iets eerder dan hij te pakken. Laat het hem veroveren en dan mag hij er van harte op los kauwen. Hij hecht zo aan zijn eigen speelgoed en laat meubelstukken, wapperende broekspijpen, gordijnen enz. eerder met rust.

Bijt hij tijdens het spelen met jou toch te hard, laat het hem duidelijk weten en roep heel hard "au" net zoals zijn broertjes/zusjes lieten weten door keihard te piepen of te kermen. Kijk hem ook aan daarbij zodat hij de boze gezichtsuitdrukking leert kennen. Stop ook onmiddellijk met spelen. De pup krijgt daarmee de boodschap dat NIET bijten de manier is om je aan het spelen te houden.
Loop ook weg en negeer hem volledig, dit doe je dus al goed. Blijf hierin consequent en op gegeven moment zal hij begrijpen dat dit gedrag hem niets oplevert.

Komt hij zelf naar je toe en hij bijt je, dan is dat om je uit te dagen voor een spelletje. Duw hem dan niet weg en praat niet tegen hem. Geef hem niet de aandacht waar hij naar zoekt en negeer hem het beste...loop de kamer uit en zorg dat je helemaal uit het zicht bent, sluit dus alle deuren achter je.
Zie je hem bijten op schoenen, meubels e.d. trek dan zijn aandacht weg door te roepen of in je handen te klappen en zodra hij opkijkt gooi je hem zijn balletje of ander alternatief speeltje toe. Pak de schoen ook weg en geef hem daarvoor iets anders om op te kauwen zoals een kluif of een flos touw.