Is er verschil tussen de verschillende orthodoxe kerken?

Je hebt bijvoorbeeld de Fins Orthodoxe kerk, de Russische, de Griekse, de Oosterse. Wordt hiermee dezelfde kerk bedoeld maar dan in Finland, Rusland, enz?
En is de term Oosterse een verzamelnaam voor deze kerken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (1)

Er is in wezen geen verschil tussen alle orthodoxe kerken.

De oosters-orthodoxe kerk, ook wel orthodoxe kerk genoemd, ziet zichzelf als voortzetting van de ene, heilige, katholieke en apostolische kerk. De Griekse naam 'orthodox' betekent letterlijk 'rechtgelovig’, 'het ware geloof behoudend' en 'juiste leer', en wordt in die zin ook wel gebruikt als synoniem voor 'rechtzinnig' of 'streng in de leer'.
De orthodoxe kerk kent een groot aantal kerken met elk een eigen hoofd; meestal zijn ze nationaal georganiseerd. Het ontstaan van deze nationale kerken kan uit specifieke culturele, geografische, politieke en historische omstandigheden worden verklaard.
Alle orthodoxe gelovigen beschouwen zich als leden van de ene en dezelfde kerk, de Heilige Orthodoxe Kerk, ook wanneer zij organisatorisch en jurisdictioneel, kerkrechtelijk niet onder de kerk uit hun land van herkomst staan.
De culturele, linguïstische, geografische en geschiedkundige verscheidenheid, die tot het zelfbegrip van de orthodoxie behoort, deelt de kerk niet op in meerdere van elkaar gescheiden of verschillende orthodoxe kerken. Zij zijn allen met elkaar verbonden door hetzelfde geloof (Heilige Schrift, oud-kerkelijke geloofsbekentenissen, kerkelijke overleveringen, oecumenische concilies), hetzelfde godsdienstig leven, dezelfde kerkrechtelijke bepalingen en dezelfde kerkordening. Hun totaal aantal gelovigen wordt geschat op 225 tot 300 miljoen gelovigen.
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Lang antwoord, maar het zegt eigenlijk niets over waarom er dan toch een verschillende Finse/Russische/Griekse etc orthodoxe kerk bestaat.
SimonV
6 jaar geleden
Zoals gezegd: "De orthodoxe kerk kent een groot aantal kerken met elk een eigen hoofd; meestal zijn ze nationaal georganiseerd."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus bijvoorbeeld: De Grieks Orthodoxe Kerk is simpelweg de orthodoxe kerk in Griekenland. De Russisch Orthodoxe Kerk is simpelweg de orthodoxe kerk in Rusland, enzovoort en dat is het? Verder geen verschil?
SimonV
6 jaar geleden
Nee, in wezen verder geen verschil. Binnen de Russisch-Orthodoxe Kerk ontstonden wel verschillende stromingen die op een eigen manier tegen het communisme aankeken. Patriarch Tichon droeg het officiële kerkstandpunt uit, dat openlijk ageerde tegen het communisme. De stroming van de obnovlentsy daarentegen was trouw aan de communistische machthebbers. De Fins Orthodoxe kerk bestaat slechts uit 2000 gelovigen die zich hebben aangesloten bij de Russisch-orthodoxe kerk. http://huweschap.com/article/fins-orthodoxe-kerk
tinus1969
6 jaar geleden
@SimonV, okee, dus je eerste reactie hier is eigenlijk jouw antwoord op de vraag?
SimonV
6 jaar geleden
Nee.
Vraag:
Is er verschil tussen de verschillende orthodoxe kerken? Mijn antwoord:
"Er is in wezen geen verschil tussen alle orthodoxe kerken."
Toelichting verder... "De orthodoxe kerk kent een groot aantal kerken met elk een eigen hoofd; meestal zijn ze nationaal georganiseerd." Er zijn natuurlijk nuanceverschillen. De Russisch-Orthodoxe Kerk wordt soms als 'strenger' gezien als de Grieks-Orthodoxe Kerk.
Zie ook Engelse linken.