Houdt een autodeur echt kogels tegen?

In films/series zie je altijd dat agenten achter een autodeur gaan zitten als ze in een schietgevecht belanden. Houdt een autodeur kogels echt tegen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
2.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vaak wel beter achter een deur dan er voor. Nee het is geen pantser .
Antoni
6 jaar geleden
Achter een deur gaan zitten kan ook een manier zijn om slechter zichtbaar of onzichtbaar te zijn voor de schutter. De agent kan dan dus ongezien schieten op de aanvaller, en voor hem onverwacht. Dit kan (natuurlijk) voordelig zijn voor de politiemacht, omdat men zo de aanvaller makkelijker kan uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In films kan natuurlijk alles. Daarom zijn het ook maar films.
Maar zoals hierboven beschreven, bij een aanval zal iedereen dekking zoeken en trachten uit het gezichtsveld te blijven van de aanvaller(s).
Ook zal een kogel van hoger afgeschoten eerst het plaatwerk doorboren en dan meestal blijven steken in de zetels of andere obstakels. Zich zo klein mogelijk houden is het veiligste.

Antwoorden (3)

Nee, dat kan niet zo maar elke autoportier.
In de link staan namen zoals Mercedes Benz , Audi , BMW en Land Rover. Sommige modellen worden in de fabriek al gepantserd, want dat is nodig om een kogelregen of een aanval met een handgranaat te doorstaan.

Bijna elke niet te kleine auto kan worden voorzien van bepantsering, het extra gewicht van dik glas en staal maakt het onmogelijk om kleine auto's kogelwerend te maken. Het onderstel en de aandrijving kunnen dat gewoon niet aan.
Voor meer info zie bron.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Zie bijvoorbeeld navolgende link voor een uitgebreide discussie over dit onderwerp:
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/ConcealmentEqualsCover
geloof toch niet die onzin omdat een autodeur gemaakt is van plaatstaal van misschien maar 1-2mm dikte of zo. een kogel gaat daar zo doorheen behalve als hij misschien stuit op de verstevigingsprofielen binnenin. dat zou sommige kalibers van kogels kunnen tegenhouden tenminste als het geen oorlogsmunitie is...
6 jaar geleden
Nee een standaard autoportier houd geen kogels tegen. Het wordt wat anders als het bijvoorbeeld een gepantserde auto is.

De Mythbusters hebben het getest trouwens. Ook zij kwamen tot dezelfde conclusie. Een autoportier is niet bulletproof.

In de bron iets naar beneden scrollen. Daar staat "busted" bij het artikel over autodeuren en ook in welke aflevering ze dat getest hebben.

Toegevoegd na 6 minuten:
In de tweede bron. De aflevering van de Mythbusters.