Waarom hebben bepaalde steden zwart met gouden wegwijsborden in het centrum en hebben andere steden dat niet?

Den Haag en Amsterdam hebben dit, maar ook bijvoorbeeld Valkenburg.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Amadea
6 jaar geleden
En Leiden (zie http://binnenstad.leiden.nl/updates/verdwalen_hoeft_niet_meer_in_leiden ). De kleurcombinatie goud op zwart geeft de grootste mate van contrast en is hierdoor het meest zichtbaar. Vermoedelijk heeft echter niet elke gemeente hier budget voor.

Antwoorden (1)

Dit is puur een kwestie van geld. De bordjes die jij bedoelt zijn duurder om te maken dan de 'gewone' wegwijzers, en het is aan de gemeenteraad om daar wel of niet geld aan te besteden. De wegwijzers dragen ook bij aan het beeld dat een stad uit wil stralen. Steden met veel toerisme, en dus hoge inkomsten uit toerisme (en dat is in Amsterdam, Den Haag en Valkenburg het geval) zullen daar meer prioriteit aan kunnen en willen geven.