Hoe kom ik zo snel mogelijk van een rode (verbrande) huid af?

Helaas te laat erachter gekomen dat ik aan het verbranden was.
Gelukkig alleen mijn armen en nek, maar dat ziet er natuurlijk niet uit.
Hoe laat ik het zo snel mogelijk genezen?

Heb er al (dure) aftersun op gesmeerd en ibuprofen genomen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Huid
18.7K
Cryofiel
6 jaar geleden
Gewoon afwachten. En zo raar is het niet hoor, dat je op straat eens iemand ziet met zonneverbrandingsplekken.

Antwoorden (2)

Drie tips van Oma weet Raad, succes en lauwwarm douchen, niet koud!

-Zo rood als een kreeft na een zonnebad? Wilderozenolie helpt!

-Doe het eiwit van een ei op de Verbranding!! GEEN WATER gelijk een ei een dikke laag en de pijn verzacht en de roodheid verdweind als sneeuw voor de zon!! Probeer het gegarandeerd resultaat!!

-Tip gekregen van een Italiaanse Dokter Rode Vinaigrette op de huis doen en insmeren en de brand verdwijnt na ca 4 uur en je gaat er niet door vervellen enz. en je behoudt de zonnekleur nog erbij dus, alleen de Rode gebruiken en geen andere. Rode is namelijk zachter voor de huid.

Toegevoegd na 6 minuten:
Tegen de pijn kunt je insmeren met yoghurt!
of
Na de lauwwarme douche mentholpoeder erop.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jammer dat je je eigen bron niet even naleest maar klakkeloos plakt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik plak nooit klakkeloos. Meestal schrijf ik eigen tekst onder verwijzing naar de bron, heb hier ook al eens een stukje op het GV123forum over gepost.
Dus ook nu niet klakkeloos gekopieerd. Na jouw reactie heb ik het weer gelezen en een tikfout gezien, waar ik kennelijk overheen gelezen heb. Bedoel je dat @TegenXinnig? huis ipv huid? Gelukkig is de tekst toch begrijpelijk, iedereen snapt wel dat huid bedoeld wordt. Fijn dat je het zo goed leest, merci!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bron met natuurlijke middeltjes tegen zonnebrand, van alles en veel, handig. https://gezondetips.nl/natuurlijke-middeltjes-tegen-zonnebrand
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik doelde op het woord "verdweind" Verder heb ik er om gelachen hoor.;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kijk! bedoel ik, helemaal gelijk, ook overheen gelezen, betekent dat ik moe ben. Geen excuus maar als je moe bent, gebeuren dit soort dingen. Gelukkig is het niet vreselijk! en blijven lachen hoor! ::))
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ en ik waardeer jouw bijdrage aan GV.
Cryofiel
6 jaar geleden
En ik las "gelukkig is het vreselijk"... Zou ik ook moe zijn? Dacht dat ik goed had geslapen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel @TegenXinnig
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Cryofiel Ik heb eens gelezen dat wij niet letters maar begrippen en stukjes lezen, dus niet I K B E N B L I J D A T H E T L U K T . maar blij en lukt . Dat in versnelde vorm toepassen is wat mensen doen die zo snel lezen als wij bij wijze van spreken de bladzij niet kunnen omslaan. N.B. Moe en moe zijn er twee. Ik hoop dat je tenminste goed geslapen hebt.
De beste remedie is veel drinken, de huid gehydrateerd houden en beschermen tegen verdere zon. Vooral veel drinken is goed, omdat je door de zon vocht en essentiële zouten verloren bent. Het is dus belangrijk genoeg water te drinken om uitdroging tegen te gaan.

Het vervelende is dat je pas merkt dat je verbrand bent als het tegen de avond loopt...dan komt het pas opzetten. In eerste instantie kan je het beste meteen koelen en de brand verder tegengaan door een poosje onder de lauwe (meer koud dan warm) douche te gaan staan.
Ik woon zelf vlak aan zee, dus heb er vooral als kind mee te maken gehad. In die tijd waren ze nog niet zo ver met de zonnebrandproducten als nu....de meeste moeders hadden alleen Nivea crème in huis en gebruikten dit als bescherming voor hun kroost indien zij naar zee gingen. Als blond met blauwe ogen type, was ik erg vatbaar voor zonnebrand en toen was het zo dat je eerst moest vervellen om er geen last meer van te hebben. Gelukkig is men nu verder met de wetenschap ;-)

Mijn moeder koelde de huid met het smeren van yoghurt, dit was het algemene advies in die tijd. Het was even lekker en het koelde ook, maar de yoghurt droogde op na een poosje en dat deed het trekken zeer op de huid. Wat wel lekker koelde waren een zachte doek gedrenkt in koude volle melk of het deppen met koude kamillethee.
De vetzuren van de melk kalmeren de huid. Je kunt de melk het beste zachtjes inmasseren op de verbrande delen en een goed kwartier laten zitten. Daarna kan je het met veel koud water afspoelen en schoon maken.
Kamillethee was ook erg fijn omdat dit kruid ook kalmerende medicinale eigenschappen bezit. Ik heb altijd een grote zak kamillebloemetjes in huis die ik op de markt koop. Het helpt zo vaak zoals bij zwellingen, ontsteking of als stoombadje voor de luchtwegen.

Ik vind zelf appelazijn een van de beste middelen tegen zonnebrand. De pijn wordt niet alleen minder maar je krijgt ook geen blaren of vervelling. Je moet het niet puur direct op de huid smeren maar verdunnen met dezelfde hoeveelheid water. Leg doeken gedrenkt hierin op de delen die verbrand zijn en laat ze 1 kwartier als een soort kompres zitten...daarna de doek opnieuw in het azijnmengsel weken en op de huid leggen.
Gebruik vervolgens een goede hydraterende crème of lotion om je huid te verzorgen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Koop een Aloe Vera plant. Is altijd verkrijgbaar. Neemt zonnebrand - brandwonden - schaafwonden - sneetjes en noem maar op direct onder handen. Je bent binnen 5 minuten van de brand af en hebt een nieuw dun laagje huid terug. Je knipt er 1 blad af. Dan knip je de kartelige zijkanten er af, doet een mesje tussen het blad en daarna schraap je de hele inhoud in een soepkom -vocht en vruchtvlees. Daarmee smeer je de wonden in.
Ik heb 1 uur na een plaatselijk verdoofde buikoperatie de wond van ca 10 cm breedte ermee ingesmeerd en was binnen 15 minuten volledig dicht. De plant is ongelovelijk goed. Ik doe er ALLES mee.
groetjes
Ria Geradts - Amsterdam
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+@Geradts Hartelijk dank voor deze informatie. [ Zou misschien het beste antwoord zijn.]
Nooit geweten, ik ga dit zeker uit proberen. Staat inmiddels op mijn lijstje voor zaterdag: Aloë Vera plant.