Is dit echt chinees porcelein ?

Ik heb deze vaasjes al zo'n 60 jaar in mijn bezit. De vaasjes zijn ongeveer 12 cm hoog. Zou graag willen weten of dit echt chinees porcelein is

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
14.9K

Het beste antwoord

Jawel @Lobke, dit is echt Chinees porselein.
In mijn bron staat dat zegelmerken al in de 18de eeuw op porselein voorkwam. Eerst met een penseel en later -19de eeuw- met een stempeltje in rode verf aangebracht.
Daaruit kun je dus de leeftijd aflezen.
Er zijn taxateurs die dit als specialisatie hebben en er zijn ongetwijfeld ook lijstjes met merktekens zoals op de onderste foto.

[De volgende vraag is of het waardevol is en daar heb je een kenner een specialist voor nodig. ]

"Er komen ook zegelmerken op Chinees porselein voor. Het zegelmerk is opgebouwd uit streng gestileerde karakters in zogenaamde kalligrafische Xingshu-stijl en vaak gegroepeerd binnen een vierkant kader. Ze komen al in de 18de eeuw voor op porselein. Aanvankelijk werden ze met een penseel aangebracht, na het midden van de 19de eeuw vaak met een stempeltje in rode verf.

Naast de vele karaktermerken op Chinees porselein werden ook symboolmerken op porselein afgebeeld." (bron)

Toegevoegd na 1 uur:
N.B.
Ik begon iets te enthousiast! Beter was geweest: @Lobke dit LIJKT echt Chinees porselein.
Vandaar ook mijn lijstjes met merktekens en karakter- en zegelmerken (bron) , alsook verwijzing naar een gespecialiseerde taxateur.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik las onlangs dat Chinees porselein zeer in trek is bij rijke Chinezen die er graag grote bedragen voor neerleggen om hun erfgoed terug te kopen. 'Als je wilt verkopen , doe het nu!' was de strekking van het commentaar van de veilingmeester. Was in het oosten des lands, Twente , maar waar?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Houd wel in gedachten dat er ook in China veel namaak porcelein in omloop is, en dat bijv. porcelein dat voor de export bedoeld was, zo talrijk is dat het maar weinig waarde heeft. Zie http://huis-en-tuin.infonu.nl/creatief/141206-waarde-van-chinees-porselein.html en voor een aantal merktekens http://www.aziatischekeramiek.nl/indices/view/20
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vind het bijzonder knap idd dat iemand van een foto kan zien of het namaak of echt is. Het merkteken lijkt me dan nog wel het minst lastig na te maken.
https://youtu.be/OfsFnOoy_1E?t=3m1s
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jodikus52 interessant wat je schrijft. En je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt wat het waard zal zijn. Ik woon in Twente dus een ritje naar het Twense veilinghuis een dezer dagen .
Antoni
6 jaar geleden
@jodokus52, als je met @ een andere gebruiker aanschrijft, moet je wel de volledige gebruikersnaam van die persoon gebruiken, anders krijgt iemand anders een e-mail met het bericht dat hij/zij op GoeieVraag is genoemd. Er is namelijk ook een gebruiker met de naam lobke zie https://www.startpagina.nl/v/profiel/lobke en daarnaast een andere gebruiker met de naam Lobke70 zie https://www.startpagina.nl/v/profiel/lobke70. Die laatste heeft deze vraag gesteld.
Antoni
6 jaar geleden
De tweede link werkt niet goed. https://www.startpagina.nl/v/profiel/lobke70 is de profielpagina die ik als tweede bedoelde.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JanJ2002 Bedankt voor deze goede linken/aanvulling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tomaat: inderdaad, duidelijk :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Antoni Merci, realiseerde ik me niet.
Dacht dat Lobke uniek was en dat is zij ook natuurlijk vandaar 70 :P
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Lobke70 Zou zomaar kunnen, weet dit echt niet meer. Misschien even informeren of zij in Chinees porselein thuis zijn? Succes en laat je nog iets horen?

Andere antwoorden (1)

Dit lijkt mij geen Chinees porselein. dit lijkt mij meer Japans Kutani porselein. en alles wat de persoon hierboven heeft geschreven over het merk is erg leuk maar is niet van toepassing op deze porseleinen kannetjes. het merk wat je namelijk ziet is een heel slordig gedrukt of geprint merk. de karakters zijn slecht leesbaar. dat komt omdat toen dit gemaakt werdt, het niet heel belangerijk was om alles perfect of correct te krijgen. de illustratie op het porselein zelf is ook zeer slordig en heeft ook erg weinig waarde. dit zal waarschijnlijk in de tweede helf 20ste eeuw gemaakt zijn.