ik zag een nummerbord met DMH in het midden, is dat een bijzonder kenteken?

zeg maar 00-DMH-00
zag deze lettercombinatie (start met D) nooit eerder

Toegevoegd na 15 uur:
goed antwoord. zijn er nog meer bijzondere kentekenreeksen in Nederland?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
19.5K
Antoni
6 jaar geleden
Ik neem aan dat je een kenteken met de combinatie "00-DMH-0" hebt gezien, dus bestaande uit zes tekens in plaats van zeven. Een kenteken met zeven tekens komt naar mijn idee niet voor bij de Nederlandse kentekencombinaties. Andere bijzondere kentekenreeksen zijn waarschijnlijk toch de CD-kentekens (voor diplomaten, het corps diplomatique, vandaar de C en de D) en AA-kentekens voor leden van het Koninklijk Huis. Hierbij gaat het overigens alleen om de eerste letters van de kentekens. Deze combinaties zijn nog niet uitgeput. In de in en bij mijn antwoord genoemde brief staan nog wat meer: BN en GN, maar ik weet niet waar die precies voor staan.

Antwoorden (1)

Ja, dat is een bijzonder kenteken. Het is namelijk een kenteken van een defensievoertuig.

In december 2013 heeft de RDW nieuwe series kentekencombinaties toegekend aan het ministerie van Defensie. De nieuwe combinaties waren:

99-DMA-9
DM-999-A
en
D-999-MA

Daarbij staat de A voor een willekeurige letter en de 9 voor een willekeurig cijfer. Zie ook deze brief https://www.knv.nl/multimedia/documenten/nieuwe_cijfer_lettercombinatie_voor_kentekens.pdf.

Deze kentekens zijn verder niet bevraagbaar in openbare bronnen. Men wil namelijk een mogelijke vijand niet wijzer maken dan strikt noodzakelijk.