is pijn bij voorvoet als ik tenen plooi een ontsteking?

ik heb sinds gisteren last van mijn voorvoet (rond de middenvoetbeentjes) als ik mijn tenen naar buiten of binnen plooi..
De voet slaat niet blauw uit en verder voel ik er niks van als ik gewoon stap of stil zit, van het moment als ik er andere bewegingen mee doe of ik ze naar binnen plooien en druk op zet voel ik het terug.

Ik ben recent al naar de dokter geweest ook voor een probleem met mijn voeten (is al opgelost) dus ik wil nu liever de dokter vermijden voor ik zeker weet of het een onschuldig probleem is of niet

De 'pijn' voelt aan als een blauwe plek als ik er op druk op zet met mijn handen en er mee beweeg. Het is niet stekend maar eerder dof..

de pijn zit als ik het goed heb rond de middenvoetbeentjes aan de linkerkant

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K
Erna55
6 jaar geleden
Dit begrijp ik niet :
" Ik ben recent al naar de dokter geweest ook voor een probleem met mijn voeten (is al opgelost) dus ik wil nu liever de dokter vermijden voor ik zeker weet of het een onschuldig probleem is of niet" Omdat je al eens bij de dokter bent geweest wil je niet meer ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Liever krijg ik bevestiging dat het probleem onschuldig genoeg is om een onnodig dokters bezoek te besparen. Als ik twee keer in twee weken tijd naar de dokter ga lijkt mij dat veel. Ik wacht liever af. Misschien niet de beste oplossing maar dat zie ik dan wel..

Antwoorden (1)

Nee, pijn bij je voorvoet is geen ontsteking. Eventueel zou pijn bij je voorvoet wel veroorzaakt kunnen worden dóór een ontsteking.

Elke reactie van je lichaam die gepaard gaat met pijn, roodheid, warmte, zwelling en een verminderde functie (van het betreffende orgaan). Deze symptomen kunnen bij een ontsteking in meer of mindere mate voorkomen.

Je schrijft niets over roodheid, warmte of zwelling. De functie van je voet lijkt intact; je kan immers nog lopen schrijf je. Zonder te weten of de huid op die plek ook rood en warm is en daar een zwelling gevormd is kunnen we dus nooit verder gaan dan dat de mogelijk van een ontsteking komt.
Als die roodheid, warmte, en zwelling er wel zijn dan is een ontsteking erg waarschijnlijk en is een bezoek aan een arts wel een goed idee. Als het snel uitbreid dan zou dat zelfs bij de weekendarts moeten gebeuren.
Als die symptomen er niet zijn dan is een ontsteking erg onwaarschijnlijk; of is er op zijn hoogst een heel milde ontsteking (dan zijn die symptomen er wel, maar zo minimaal dat ze niet makkelijk te zien/ voelen zijn.)

Overigens zegt het nog niets als het wel een ontsteking blijkt te zijn; er zijn immers vele verschillende soorten ontstekingen en de behandeling is steeds verschillend.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb voor mijn vorig probleem met mijn voeten wel ontstekingsremmers gekregen maar die heb ik niet gebruikt omdat deze niet meer nodig was. (ik kreeg last van mijn voeten omdat ik te grote schoenen droeg vandaar), maar zouden die dan helpen voor/tegen dit probleem? Ik heb zoals je zei geen symptomen van een ontsteking maar misschien helpt dat om een eventuele ontsteking te voorkomen? ik ken totaal niks van medicijnen maar verder weet ik niet wat het zou kunnen zijn om wat er tegen te doen
Amadea
6 jaar geleden
Zo te lezen kun jij je beter door een podotherapeut laten voorlichten welk schoeisel jij het best kunt dragen. Ik vermoed dat deze nieuwe klachten ook te maken hebben met het lopen op verkeerde schoenen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er bestaan allemaal verschillende soorten ontstekingsremmers; voordat ik daarover kan adviseren moet ik eerst weten over welk medicijn het gaat. Wat is de naam (staat op het doosje)? Van te grote schoenen krijg je trouwens niet snel pijn aan je voeten; van te kleine juist wel en dan ook op de plek die je aangeeft.
De podoloog die @Amadea noemt is niet zo'n gekke suggestie, maar een goede schoenenwinkel zou je ook moeten kunnen adviseren over je schoenen en schoenmaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik loop al jaren op goede wandelschoenen, wat hoge schoenen, met verstevingszolen binnenin, en onderaan zijn de zolen ook verstevigd. Maar ik heb ook op mijn voorvoet al een lange tijd problemen al enkele jaren. Ik loop veel (dit omdat ik niet mag autorijden en ik ook niet meer fiets vind ik zelf niet meer veilig vanwege mijn epilpsie.)
Heb onlangs een foto gehad, maar nu krijg ik een botscan, want de orthopeed zei of ze dacht het kan ook een marsfractuur zijn, je ziet dit vaak niet op een foto maar geeft wel enorm veel pijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb een 2 uur geleden die ontstekingsremmer genomen en ik voel al minder. De pijn is verminderd als ik ze plooi en ik voel het bijna niet meer. hoewel ze daarjuist voor ik ze nam heel pijnlijk waren. Misschien kan het ook zijn door ze te laten rusten, maar het is al veel verbeterd door de ontstekingsremmers. Doktersbezoek is wel nog steeds niet uit te sluiten.. afwachten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tja, zolang je niet de naam van het medicijn laat weten kan ik er weinig over zeggen.
Waarschijnlijk zal het wel gaan om een NSAID. Die hebben vooral een pijnstillend en maar een zwak ontstekingsremmers effect. Dat de pijn dan afneemt is te verwachten maar het zegt dus niets over de oorzaak van de pijn.