Anderen roken op kantoor, hoe moet ik daarmee omgaan?

Mijn werkgever weigerd samen met collega's te stoppen met roken op kantoor. Ik rook zelf niet en werk er nu al 7 jaar.

Ik zit hierdoor te zoeken naar ander werk ook. Kan ik omdat ik hierdoor meerook nog een schadevergoeding eisen? Want ik merk dat ik veel meer hoest erdoor. Ook als ik thuis ben. Ik durf niet de nvwa erop te zetten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
6 jaar geleden
Roken op de werkplek is niet toegestaan volgens de wet
Castle
6 jaar geleden
https://werkwacht.nl/artikel/roken-op-het-werk/

Antwoorden (3)

Als jij als enige niet-roker last hebt van het roken van anderen, en je doet er zelf niets aan, dan doe niemand er iets aan. Eerst je werkgever er op aanspreken (KOM VOOR JEZELF OP!!!!) en geef hem/haar te kennen dat je daadwerkelijk een melding doet bij het NVWA.
En doe dat dan ook als er geen reactie komt.
Succes!!
6 jaar geleden
Hoe moet je daarmee omgaan?

Nou, je moet NIETS, maar verstandig zou het wel zijn om iets te doen. Bijvoorbeeld:

-Eerst naar de huisarts, vragen hoe deze hierover denkt, je hoest zowel op je werk als thuis inmiddels.
Ben je lid van de vakbond? ook daar maar eens informeren wat hun ideeën hierover zijn.

-Niets doen... Niet goed voor jou of voor je gezondheid.

-Er tegenin gaan, dus wel de N.V.W.A. er op zetten, maar dan wel schriftelijk de baas hiervan op de hoogte stellen.

-Durf je er niet tegenop, want 'aangifte' doen, nou nee melding doen en alle gevolgen daarvan over je heen krijgen, is nogal wat als je in je eentje staat tegenover een groep collega's waaronder je baas!

...en natuurlijk ander werk zoeken. Weet je hoe dit ook afloopt, als je iets doet dan wordt de sfeer er nooit beter op en weinig mensen zullen je steunen...in dit geval al helemaal niet op je werk.

Hoe er mee om te gaan?
Ik zou zo snel mogelijk weg gaan, ervan uitgaande dat van de kant van de huisarts of vakbond geen andere oplossing aangedragen wordt.
Let er op dat je niet spontaan werkloos wordt en ineens niet eens bijstand krijgt, omdat je ZELF bent opgestapt!

Wellicht is er nog een oplossing voordat je dit doorzet (of niet) , is er intern misschien een andere plek/vacature ver van rokers verwijderd? Is dat een idee, @Jochie?

Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je via rechtswegen de rest dwingt te stoppen, zit de kans er groot in dat je niet populair gaat worden op de werkvloer. Werksfeer is zeer belangrijk om de werkdagen prettig door te komen. Als het niet met je werkgever op te lossen valt (misschien een compromis; een rookruimte/hok organiseren), zou ik een andere baan zoeken inderdaad, en achteraf de officiële middelen inzetten t.b.v. je medemens die er in de toekomst komt te werken. Roken op de werkplek is bij wet verboden volgens mij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
In de praktijk zal het organiseren van een rookruimte/-hok in dit geval waarschijnlijk neerkomen op het maken van een werkhok voor deze (enige?) niet-roker...