Waarom worden bij catastrofale branden in woontorens geen blushelikopters ingezet?

In Londen kon de brandweer alleen de onderste woonlagen bereiken. Er is een kans op instorting als de brand doorwoekert. De mensen in de bovenste verdiepingen hadden geen kans. Een blushelikopter kan per keer tussen de 2.500 en 10.000 liter lossen. Natuurlijk niet leuk als je in een trappenhuis bent en er stroomt een paar kuub water naar beneden, maar volgens mij had dit echt kunnen helpen...

Picture for question
6 jaar geleden
in: Techniek
3.1K
Utrecht
6 jaar geleden
Ik neem altijd maar aan dat de brandweer weet wat ze doen en waarom. Blijkbaar is de inzet van blushelicopters voor flatbranden niet zo evident.
escape
6 jaar geleden
Dat is nou precies wat ik wil weten: waarom worden ze niet gebruikt. Daar helpt je reactie nou niet echt bij...
Reddie
6 jaar geleden
Als een helokopter zijn lading laat vallen gaat die toch een beetje verticaal, en bereikt de brand nauwelijks.
Anders dan op jouw mooie plaatje/
escape
6 jaar geleden
@Reddie: Ik heb de foto vervangen door een andere. Hier zie je een blushelikopter die het water loodrecht naar beneden kan laten vallen.
Z512099
6 jaar geleden
Als 10.000 liter, 10.000 kilo dus, op zo'n blok valt van grote hoogte (anders vat helicopter vuur) dan zou die door de inslag wel eens kunnen imploderen, reeds verzwakt door het vuur.
crispy
6 jaar geleden
De temperatuur boven een felle brand zoals onlangs in London is zeer hoog (600-1000 graden C), en dat gaat gepaard met enorme turbulentie. Dat maakt dat een helicopter niet dicht genoeg boven een dergelijke fakkelbrand kan komen. Dus: een blussing van nabij waarbij vlak boven het object een grote hoeveelheid water wordt losgelaten, is niet mogelijk. Zou het water van bijv. 100 meter hoger worden losgelaten, dan is het een regenbuitje voordat het de brand bereikt en verdampt het water voordat het de brand bereikt. Stel dat het wel mogelijk zou zijn om vlak boven dat flatgebouw een paar kuub water los te laten, dan vergroot je daarmee de belasting van het op dat moment zeer instabiele object: door de hoge temperatuur kan de staalconstructie snel bezwijken. Een extra belasting van een plotseling losgelaten paar ton kan daarbij oorzaak zijn van het instorten van de constructie. Er zijn dus meerdere redenen waarom dit niet wordt gedaan.

Het beste antwoord

De temperatuur boven een felle brand zoals onlangs in London is zeer hoog (600-1000 graden C), en dat gaat gepaard met enorme turbulentie. Dat maakt dat een helicopter niet dicht genoeg boven een dergelijke fakkelbrand kan komen. Dus: een blussing van nabij waarbij vlak boven het object een grote hoeveelheid water wordt losgelaten, is niet mogelijk. Zou het water van bijv. 100 meter hoger worden losgelaten, dan is het een regenbuitje voordat het de brand bereikt en verdampt het water voordat het de brand bereikt.

Stel dat het wel mogelijk zou zijn om vlak boven dat flatgebouw een paar kuub water los te laten, dan vergroot je daarmee de belasting van het op dat moment zeer instabiele object: door de hoge temperatuur kan de staalconstructie snel bezwijken. Een extra belasting van een plotseling losgelaten paar ton kan daarbij oorzaak zijn van het instorten van de constructie.

Er zijn dus meerdere redenen waarom dit niet wordt gedaan.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat een helikopter niet gericht kan blussen. En de roterende bladen van de helikopter het vuur juist verder kunnen aanwakkeren. De helikopter en dus de bemensing ervan kan zelf in gevaar komen door de rook of de hitte van het vuur. En bovendien is het bepaald niet veilig om een grote bucket met water boven een gebouw los te laten wanneer mensen dat gebouw nog proberen te ontvluchten.