Kun je na je dood reïncarneren?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K
TurfGraver
6 jaar geleden
Als je er in gelooft.
Cryofiel
6 jaar geleden
Nee, je geloof heeft geen invloed op de werkelijkheid.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@Cryofiel
Jij gelooft veel wetenschappers op hun woord. (Of heb je alle experimenten écht zelf ook gecontroleerd ???) Andere mensen geloven in God of in reïncarnatie.
Zij nemen andere basis-gronden voor waar aan. Wetenschap en religieus geloof liggen in de praktijk volgens mij niet zo ver van elkaar. Maar ik vind dat juist een goed wetenschapper open moet staan voor onbewezen zaken. Het moet juist zijn nieuwsgierigheid prikkelen om te zien of er niet tóch iets van waarheid schuilt in wat zoveel mensen voor waar aan lijken te nemen.
Óf hij moet juist kunnen bewijzen (!) dat die mensen het pertinent fout hebben. Bij mijn weten zijn zowel het bestaan van God áls ook reïncarnatie nog niet onomstotelijk ontkracht. Toegegeven de kans dat je gelijk hebt is mega-groot, maar ook de mensen die in een platte aarde geloofden waren ooit eens vér in de meerderheid en de kans dat zij gelijk hadden leek toen óók mega-groot... Ik vindt daarom ook enig respect voor mensen met een religieus geloof op z'n plaats.
TurfGraver
6 jaar geleden
Wat is werkelijkheid als je gelooft?
Laat dat nou net het 'gevaar' van geloof zijn... het hoeft niet wetenschappelijk 'bewezen' te zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk het niet. Ik geloof ook dat het niet kan . Toch gaan mensen onder hypnose terug naar vorige ( ingebeelde ?) levens. Vaak allemaal princes of ridder bijna nooit dief of bedelaar. Ja toch zijn er opmerkelijke verhalen Maar nee mogelijk zijn daar andere verklaringen voor
Cryofiel
6 jaar geleden
Maar je geloof heef geen invloed op de werkelijkheid, toch? Wat niet wegneemt dat ik volledig respect heb voor elk respectabel geloof. Maar een geloof blijft een geloof.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@Cryofiel
Geloof jij in het bestaan van zwarte energie ?
Geloof jij in het bestaan van zwarte materie ? Van beiden zijn zeer sterke aanwijzingen dat ze bestaan, maar het bewijs dát ze bestaan en wát ze precies zijn is nog niet geleverd. Betekent dat dan dat ze niet bestaan ? Simpelweg omdat het bewijs niet geleverd is. Bestonden moleculen nog niet in de tijd voordat Einstein hun bestaan bewees ? Ik bedoel alleen dat je niets uit kan sluiten omdat het in jouw oren ridicuul klinkt. En dát doe jij wel ! Zo klinkt het in mijn oren ridicuul dat we de snelheid van het licht niet kunnen overtreffen. De berekeningen van Einstein kan ik als leek niet volgen. Toch GELOOF ik best dat 'ie gelijk zal hebben. Mocht iemand het tegendeel bewijzen, ook prima. Dat is wél een verschil tussen wetenschap en religie...: de wetenschap claimt niet dat de huidige kennis van zaken de volledige en onveranderlijke waarheid zijn. Religie is over het algemeen wat minder flexibel op dat gebied. En da's jammer...
erotisi
6 jaar geleden
Toch lijkt me geloof in een bepaald opzicht de werkelijkheid wel te kunnen veranderen. Maar ik vermoed dat cryofiel het meer bedoelt in de zin van dat geloof het fenomeen reincarnatie niet kan doen ontstaan (alleen mss in je hoofd/lichaam placebo) en het daarmee dus niet echt bestaat en de werkelijkheid verandert.
Echter het geloof creeert dus geen nieuwe dingen maar maakt bestaande dingen nieuwer en daarmee heeft het geloof invloed op de werkelijkheid. Als je dus gelooft kom je dus in de hemel en daarmee is een stukje werkelijkheid verandert. En dus niet dat je daarmee de hemel hebt geschapen want die bestond al. Of zoals Jezus het zelf uitdrukt in de parabel van het geloof dat bergen verzet.....Daarnaast kan het geloof natuurlijk ook eerst jezelf veranderen.
SimonV
6 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Mooie reactie, misschien om te zetten in een antwoord zonder dat het op een herhaling van een ander antwoord lijkt?
Cryofiel
6 jaar geleden
@Oze, ik begrijp niet hoe jij uit mijn eerste reactie afleidt dat ik dingen uit zou sluiten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@Cryofiel
Sorry, ik merk dat ik wat "gelijkhebberig" ben de laatste dagen. Uit je reakties bij deze vraag is dat inderdaad niet op te maken. Het is meer een indruk die ik bij antwoorden en reakties bij andere vragen van je gekregen heb. En heb op basis daarvan (te vlug en wellicht niet terecht) gereageerd. Ik ga mezelf weer eens leren tot 10 te tellen voor ik oordeel :-)
Cryofiel
6 jaar geleden
++
;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er zijn wel heel veel youtube filmpjes van documentaires van kinderen die nog herrineringen hebben van hun vorige leven. Ze weten bijvoorbeeld soms nog wie hun vermoord heeft (als ze dan geen natuurlijke dood hebben gehad) die man bleek na onderzoek ook degen te zijn die hem had gedood omdat hij ook wist waar zijn lijk van het vorige leven begraven lag... Er zijn nogmeer van zulke filmpjes te zien.

Antwoorden (3)

Of je kunt reïncarneren hangt in de eerste plaats van je (subjectieve) intuïtie af, sommige mensen geloven dat dit kan.
Zoals sommige mensen ook in God geloven, zonder dat hier enig wetenschappelijk bewijs voor te vinden is.

Toch lijkt er sinds kort enig bewijs voor reïncarnatie te zijn:

De 10-jarige Ryan Hammons vertelde in het Amerikaanse programma Today dat hij in een vorig leven een Hollywood-agent is geweest. “Op een avond zei hij: ‘Mam, ik moet je iets vertellen. Ik was ooit iemand anders’,” herinnert zijn moeder Cyndi zich. “Ik groeide op als baptist en had nog nooit echt nagedacht over reïncarnatie.”
Ryan kon zijn naam in het vorige leven niet herinneren. “Toen vonden we een foto en veranderde alles,” zei Cyndi. Het ging om een foto van ‘Night After Night’, de eerste film van Mae West. Ryan wees gelijk naar een man die Marty Martyn heette. Het jongetje wist 51 verschillende details van het leven van Martyn op te noemen.
Ryan sprak regelmatig over zijn twee zussen, reisjes naar Parijs, vijf vrouwen en een straatnaam met het woord ‘Rock’ erin. Hij zei ook dat hij erg verlangde naar een specifieke soort frisdrank die ‘True-ade’ werd genoemd.
Kinderpsychiater dr. Jim Tucker van de Universiteit van Virginia doet onderzoek naar reïncarnatie. Hij zegt dat het verhaal van Ryan het meest overtuigend is. “Deze informatie was niet op internet te vinden,” zei Tucker. Alles wat Ryan zei klopte. Martyn dronk True-ade, woonde aan Roxbury Drive in Beverly Hills, had twee zussen en ging met zijn vijfde vrouw naar Parijs.
“Hij zei niet te snappen waarom God je 61 laat worden om vervolgens terug te komen als baby,” zei Tucker, toevoegende dat op de overlijdensakte vermeld staat dat Martyn op 59-jarige leeftijd is overleden. In eerste instantie leek het erop dat Ryan de leeftijd van Marty niet goed had. “Ik heb nieuwe informatie gekregen waaruit blijkt dat de akte niet klopt en dat Marty Martyn 61 was toen hij stierf. Ryan had dus gelijk.”

Maar veel bewijs is dit nog niet.

Toegevoegd na 23 uur:
Als reïncarnatie niet bestond, zou reïncarnatietherapie niet vergoed worden door sommige ziektekostenverzekeraars. Dit betekent natuurlijk niet automatisch dat reïncarnatie wél bestaat.

Toegevoegd na 23 uur:
Edit: Als reïncarnatie niet bestond -> Als bewezen was dat reïncarnatie niet bestaat

Toegevoegd na 1 dag:
Duidelijker formulering eerste zin: zolang niet overtuigend bewezen is dat reïncarnatie bestaat noch dat het niet bestaat, ben je voorlopig aangewezen op je eigen intuïtie en geloof.
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Eh... ninefornews als bron? Hoe onbetrouwbaar wil je het hebben?
SimonV
6 jaar geleden
Het gaat hier, los van de bron, wel om wetenschappelijk onderzoek.
Zeggen dat iets niet bestaat omdat we niet kunnen bewijzen of begrijpen waarom het bestaat, wil niet zeggen dat het niet bestaat.
De kans hierop is natuurlijk klein... ;-)
Deze vraag is niet feitelijk te beantwoorden. Er is geen sluitend bewijs dat reïncarnatie bestaat, maar is ook geen sluitend bewijs dat reïncarnatie niet bestaat. Sommige mensen geloven erin, anderen niet. Of het werkelijk mogelijk is, is vandaag de dag niet te zeggen. Het is niet uit te sluiten dat er ooit bewijs voor komt, maar omdat dat bewijs er nu niet is, is het niet aannemelijk dat het concept gebaseerd is op iets dat werkelijk bestaat of heeft bestaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Plus !
Vanwege uit uitgebalanceerde antwoord.
SimonV
6 jaar geleden
Inderdaad. Plus.
je kunt de vraag ook omdraaien, zijn we als mens ooit eerder op de aarde geweest.
Om van daar uit gereïncarneerd te zijn, tot het leven van nu.
Maar ook dan , is er bewijs van?
Dit is het grote struikelblok bij dit soort vraagstukken, maar wel terecht.
Nu lijkt het makkelijker om terug te kijken dan vooruit.
Immers vooruit moet nog komen en terug kijken is al geweest.
Is er dan wel informatie over wat is geweest?
Komen we weer het zelfde struikelblok tegen, namelijk het bewijs.
In mijn werk kom ik regelmatig mensen tegen die menen zich dingen te herinneren uit vorige levens, als dat zou kloppen, dan is reïncarneren na je dood mogelijk.
Dus is mijn antwoord dus ja!
Kan je het bewijzen, nee.
Maar dat komt de vraag wat de mensen zich dan herinneren, incl. mij zelf.
Een deel van deze informatie is te controleren en lijkt te kloppen.
Vanaf dit punt, zal de discussie verzanden en totaal vast lopen.
Echter gezien een aantal ervaringen van anderen en mij zelf, is het meest voor de hand liggend antwoord op de vraag toch ja.