Mijn brommer is gebouwd dat het 60 kan mag ik er nog op rijden?

Ik heb het tweede hands gekocht maar hij is niet opgevoerd of iets, hij is verzekerd mag dat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
7.1K
Cryofiel
6 jaar geleden
Het brommer kan 60? Dat is een supersnel brommer! Mag het dan nog wel een brommer heten? Van wie heb je het gekocht? Van een particulier, of verkoopt een officiële handelaar ook zo'n snel brommer?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
heeft je brommer ook echt een brommer kenteken? Zo ja mag die maar 45 km per uur, ook al kan die 60. je bent dus wettelijk in overtreding als je snelheid gemeten word door de politie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wie heeft aan u verteld dat er niet aan de brommer gesleuteld is om de snelheid op te voeren?
Opvoeren van de brommermotor gebeurt niet altijd door montage van onderdelen, maar juist door het verwijderen van onderdelen die het vermogen beperken.
Het is een gangbare praktijk dat fabrikanten van motorscooters deze voertuigen «downtunen» en deze verkopen als bromfietsen. Een «downtuning» kan iemand met een beetje handigheid en kennis van zaken ongedaan maken. Dat de brommer verzekerd is zegt totaal niets, eventuele veranderingen aan de brommer kunnen later hebben plaatsgevonden.

Antwoorden (3)

Als je brommer niet opgevoerd is maar gewoon technisch harder kan rijden, is dat geen probleem. De meeste auto's kunnen ook (veel) harder dan 130 rijden, maar je mag er wel gewoon mee rijden, zolang je je maar aan de geldende maximumsnelheid houdt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JanJ2002, uw antwoord in niet juist.
Een bromfiets is een voertuig met 2 of 3 wielen met een maximum constructiesnelheid van niet meer dan 45 km/u. https://www.vraaghetdepolitie.nl/verkeer/scooter-brom-en-snorfiets/wat-is-constructiesnelheid.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vooropgesteld: de min is niet van mij.
Voor brommers geldt een maximumsnelheid die deze kunnen halen, terwijl voor auto's juist een minimum snelheid geldt.
Voor de beantwoording van de vraag moet je wel rekening houden met twee verschillende meetsnelheden, één die jouw brommer zelf aangeeft en één die op de rollertestbank wordt aangegeven. Daar kan al een verschil tussen zitten, hoewel daar wel rekening mee wordt gehouden.

Dus als jouw brommer zelf 60 aangeeft kan daar alleen iets over gezegd worden als dat dezelfde snelheid is die aangegeven wordt op een rollertestbank van de politie.

Maar stel die snelheden lopen gelijk , dan mag jouw brommer max 56 km/u aangeven. Vanaf 57 km/u ben je in overtreding met feitcode N 083 a.

Die 57 km/u komt tot stand door 45 (maximumsnelheid brommer) + 5 (toegestane snelheidsovertreding) + 6 (correctie rollerbank) = 56 km/u

Dat jouw brommer dus 60 aangeeft kán een aanwijzing zijn dat hij te hard gaat en je een boete riskeert, maar zoals gezegd hoeft dat niet zo te zijn. Maar misschien kan de politie enige tolerantie toepassen bij kleinere overtredingen...?

https://www.om.nl/vaste-onderdelen/zoeken/@90131/aanwijzing-meting-2/
https://www.om.nl/vaste-onderdelen/zoeken/@91886/instructie-meting/
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De brommer kan max 60 zo is hij gebouwd(uit de fabriek)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Hugovangeyn, dat kan kloppen.
Maar pas na downtuning wordt deze als brommer door de fabrikant op de Nederlandse markt aangeboden. Er zijn Europese landen waar de max snelheid wel 45km/uur is maar de constructiesnelheid niet van belang is.
De brommerfabrikanten ontwerpen niet een speciaal model voor Nederland maar brengen een begrenzing aan. De Europese regelgeving laat deze mogelijkheid open.
Zie mijn reactie onder uw vraag. Dit is reeds op 25 oktober 2004 namens de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal uitgebreid per brief medegedeeld. Een vorige eigenaar van uw brommer heeft dus gewoon die begrenzers eruit gehaald en dat is verboden.
Ik constateer dat dit soort vragen regelmatig op GoeieVraag voorbij komen en dat er ook nog verschillende antwoorden gegeven worden. Zoals u de zaak voorstelt, mag u niet rijden op de brommer.
Voor de duidelijkheid:
als een brommer sneller kán rijden dan de constructiesnelheid van 45km/uur die de brommer mág halen, loopt u altijd het risico op een rollenbank-meting met alle gevolgen. Dit risico loopt u ook als u de toegestane snelheid niet hebt overschreden, u zich dus keurig aan de ter plaatse geldende maximum snelheid hebt gehouden.

Het gaat namelijk om de constructiesnelheid, de snelheid die een bromfiets kán halen.
Bij overschrijding max en/of constructiesnelheid krijgt het kenteken een WOK status. WOK=wacht op keuren. Dat betekent dat u met uw brommer bij de RDW langs moet voor een keuring. Deze keuring moet u zelf betalen.
Ik beweer niet dat de kans 100% is dat u hier allemaal mee te maken krijgt als de brommer op de rollerbank moet en de constructiesnelheid wordt gemeten die u noemt. Maar veel kleiner is deze kans niet. Een tolerant optreden wordt niet toegepast om reden dat het maar om een lichte overtreding zou gaan.

Bij herhaalde constatering van overschrijding van de max.snelheid loopt u ook het risico op inbeslagname van de bromfiets, OOK als de betreffende brommer waarmee de max snelheid wordt overtreden niet op uw naam staat. Deze overtreding is namelijk niet aan het kenteken gebonden maar aan de bestuurder. Dus bij een derde keer van dezelfde bestuurder is het: de brommer inleveren.

U loopt het risico op problemen met uw verzekering als u onverhoopt toch betrokken raakt bij een verkeersongeval. Lees de kleine lettertjes van uw verzekering.
U zult hoogstwaarschijnlijk geen verzekering vinden die probleemloos een bromfiets in de dekking neemt, waarbij de bestuurder aangeeft dat de maximum constructiesnelheid veel hoger ligt dan de wettelijk toegestane maximum constructiesnelheid.
Mocht u die wel vinden, lees dan de kleine lettertjes heel goed na en verifieer hoe de schadeclaim wordt berekend als er wordt vastgesteld dat er niet aan de voorwaarden is voldaan. De verzekeringsmaatschappij zou wel eens een civiele procedure op kunnen gaan starten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een WOK-status is geen schorsing is, maar een tijdelijk verbod om op de weg te mogen rijden, totdat de RDW na keuring aangeeft dat de bromfiets weer aan de wettelijke eisen voldoet.
Het vervoermiddel moet dus tijdens een WOK-status gewoon verzekerd zijn.