Hoe gebruik je een carbon stalen koekepan als je een eitje bakt?

Moet je het eerst opwarmen en dan boter indoen of meteen boter indoen? En kan het ook zonder boter?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Het beste antwoord

Zo`n pan dient eerst te worden ingebrand.
Daarna moet die worden ingebrand.
Zie filmpje.
Hoe zwarter de pan wordt hoe beter die gaat bakken.
Je creëert een soort natuurlijke antiaanbaklaag die door het gebruik ontstaat.
Zorg dat de pan eerst goed heet wordt gemaakt.
Dat controleer je door een druppel water in de pan te doen. Als deze als een balletje door de pan rolt is deze heet genoeg.
Nu kan de boter of olie er in.
Temper de hitte voor dat je het eitje boven de pan breekt.
Voor een biefstuk uiteraard een grotere hitte gebruiken.
Suc6.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Boter is een mengsel van melkproteïnen, melkzuur, boterolie en water. Het zijn de eiwitten die verbranden en daarom zal je die er eerst uit moeten halen. Dit wordt 'klaren' genoemd en de uiteindelijk verkregen geklaarde boter ( ook wel 'ghee' genoemd), is nu eigenlijk puur vet geworden, waar alle lactose, water en eiwitten uitgehaald zijn. Deze geklaarde boter is dan uitstekend te gebruiken om bij hoge temperaturen in te bakken.

Je klaart de boter door hem in een kom boven een pan heet water dat net tegen de kook aan is, te hangen en zo te laten smelten.
Er zal schuim ontstaan en dit blijf je met een schuimspaan eraf scheppen, net zolang tot er geen wit bezinksel ( ondermelk) in de zuivere vetstof meer te vinden is. Andere methoden zie je hier; http://nl.wikihow.com/Boter-klaren
Je kunt deze geklaarde boter echter ook gewoon in de super kopen.

Een carbonstalen koekenpan moet wel eerst ingebrand worden als je hem net nieuw in huis hebt. Doe je dit niet, dan zal hij aanbakken. Door het inbranden creëer je namelijk een soort antiaanbaklaag. Bij een goed ingebrande pan hoef je ook maar een klein beetje olie te doen als je bijv. een eitje bakt. Helemaal zonder vetstof gaat het niet zonder dat het eitje vast gaat zitten. Ook als je een biefstuk ofzo bakt, moet je de biefstuk altijd even inkwasten/ insmeren met wat olie als je die in een droge pan wilt bakken. De pan moet altijd heet zijn voor je erin gaat bakken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het antwoord is dus;
Altijd de pan eerst verwarmen voor je er vet in doet.
Liever geen gewone boter nemen omdat dit snel verbrandt.
Beter is een beetje olie waar je evtl. voor de smaak wat boter aan kunt toevoegen als de pan niet meer zo heet is en je product nog wat moet nagaren op een laag vuur.
Geklaarde boter kan dan weer wel op hoog vuur.
amc