Is puberen op latere leeftijd mogelijk?

Ik ben 21 jaar, een jongen en stemmingswisselingen en onzekerheid overheersen extreem sinds een periode van een halfjaar.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
36.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je stelt een vraag waarop het antwoord je probleemvraag niet beantwoordt. Stel dat iemand zegt: Ja dat is mogelijk, wat dan? Dan is nog niet gezegd dat dat voor jou geldt. Het zou ook wat anders kunnen zijn.

Het beste antwoord

Ja hoor, dat is zeker mogelijk. Je kunt alle ontwikkelingsfases niet zo maar overslaan.
Krijg je het niet op je veertiende dan komt het wel op je dertigste...op de een of andere manier zal je er alsnog doorheen gaan.

Op enig moment tussen je 10e en je 14e jaar geeft de hypofyse, het deel van je hersenen dat ook wel het 'hormooncentrum wordt genoemd, het sein dat er enorm veel hormonen worden geproduceerd. Niet alleen het lichaam zal hierdoor veranderen maar ook de indeling van je hersenen. Er zal een waar netwerk aangelegd worden met heel veel verbindingen, omleidingen en dwarswegen en door de invloed van hormonen wordt deze verbouwing van je brein in gang gezet. Zie het als het aanleggen van een efficiënt wegennetwerk met vele snelwegen en handige kruispunten.
Niet alle gebieden worden echter tegelijk verbouwd en hierdoor is de samenwerking tussen verschillende hersendelen en hun functies niet altijd in balans. Tijdens deze verbouwing gaat het leven echter gewoon door.

Niet iedereen maakt dezelfde ontwikkeling op dezelfde tijd door en ook niet elke puber heeft er zoveel last van. Ook de omstandigheden rondom een puber kunnen van invloed zijn op het typische puberale gedrag. Zo kunnen ouders ook van invloed zijn op een verlate puberteit...ze kunnen hun kind met moeite loslaten of ze accepteren geen tegenspraak en het kind was altijd volgzaam. Als het kind zich pas laat losmaakt en een eigen wil gaat ontwikkelen, zal de meegaandheid weg ebben en krijg je de ' nee' fase, of tegen de draad in zijn. Je begint dan pas laat met jezelf leren kennen, het bepalen van je eigen identiteit en op eigen benen staan. Er zijn genoeg mensen die zelfs al eind 30 zijn, wanneer zij in die fase aankomen.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+prima antwoord!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Misschien een beetje gekke vraag maar kunnen factoren meespelen om deze fases sneller te doorgaan of te beleven?
amc
7 jaar geleden
Ja zeker! Een goede nachtrust is heel belangrijk. Vooral de diepe slaap en de REM slaap zijn voor de regulatie van de hersenen van belang. Tijdens de diepe slaap, herstelt het lichaam van de drukke dag. Het stresslevel daalt en hormonen worden aangemaakt die belangrijk zijn voor de ontwikkeling. We beginnen met dromen en die worden heftiger tijdens de REM-slaap. De hartslag, ademhaling en oogbewegingen nemen toe en de hersenen verwerken hiermee de informatie en emoties van die dag. Het geheugen wordt geherstructureerd en alles wordt op zijn plek weggezet. Onregelmatige slaap maakt hyperactief en je raakt ook sneller vermoeid en geprikkeld. Goed slapen daarentegen maken de hersenen als het ware schoon en je kan er weer beter tegen. Slaapproblemen of slaaptekort staan dus een normale ontwikkeling flink in de weg. Is dit bij jou een probleem, of altijd geweest, dan zou je iets als yoga kunnen doen. Dit is heel effectief om goed te ademen en te kunnen ontspannen. Het kan ook heel goed slaapproblemen verminderen.

Andere antwoorden (2)

Tienergedrag duurt langer dan verwacht, in veel gevallen teistert de puberteit ouders tot wanneer hun kind 28 jaar is. Daar waarschuwen Australische psychologen alvast voor.

Gevolgen
De puberteit begint ook vroeger dan gedacht, vaak al op acht jaar. Deze ontdekking maakt dat de adolescentie heel wat langer is dan de huidig geschatte periode van 12 tot 21 jaar, dat beweert de Australische psycholoog Darryl Cross. "Deze langer durende puberteit heeft heel wat gevolgen. Ouders beseffen dit vaak niet, waardoor ze niet weten hoe om te gaan met bepaalde situaties. Het houdt namelijke eerdere lichamelijke veranderingen in bij jongere kinderen en heeft ook sociale gevolgen. Zo blijft de kroost door dat langere pubergedrag later in het ouderlijke huis wonen. Wanneer ik ouders vertel dat het gedrag van hun 26-jarige verklaard kan worden door de adolescentie, vallen ze letterlijk van hun stoel.
fremar
7 jaar geleden
Soms kan het zijn dat je in de jaren als puber niet alles wat een puber doorgaans mee mag maken , zelf hebt meegemaakt . Dit kan zich op latere leeftijd gaan uiten in puberaal gedrag . Neem bv. een man of vrouw van 26 jaar die in de puberjaren alleen maar studeerde en werkte en de feestjes nooit mocht meemaken . Dit kan , zelfs als volwassen persoon én mogelijks zelfs een ouder plots de kop opsteken omdat er iets ontbreekt in gevoel , waardoor die zelfde ouder van in de 20 nu doodleuk de partner stiekem verlaten heeft met de kinderen en is gaan fuiven . Dit stelt zich tamelijk veel . Maar ook jongeren kunnen wat later beginnen uitbloeien of juist mensen die naar de midlife gaan , bij een midlife(crisis) komen de gemiste zaken ook omhoog en steekt puberaal gedrag de kop op , de persoon voelt zich dan eerder jonger dan ooit terwijl dit juist ouder worden is . Ik geloof dat we eigenlijk altijd stiekeme pubers zijn ;)