Hoe heet het zintuig waarmee wij onze eigen gedachten waarnemen?

Als iemand aan mij vraagt waaraan ik denk dan kan ik daar antwoord op geven, maar welk zintuig gebruik ik hiervoor? Niet de bekende 5 zintuigen, en intuïtie kun je het m.i. ook niet noemen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Filosofie
2.2K
Erna55
7 jaar geleden
Zintuigen geven informatie over je omgeving. 1. De tastzin
2. Het reukvermogen
3. Het gehoor
4. De smaakpapillen
5. De ogen
( 6. Evenwichtsorgaan )
(7. propriocepsis = bewustzijn van beweging ) Met je hersens denk je en kun je je bewustzijn van je denken. Maar het denken is geen zintuig.

Antwoorden (3)

Of zintuig de juiste benaming is is wat onduidelijk, maar soms wordt het zelfbewustzijn als innerlijk zintuig genoemd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfbewustzijn

En misschien kun je het zelfs de homunculus geven: https://nl.wikipedia.org/wiki/Homunculus_(psychologie)
7 jaar geleden
Er is nog geen exacte plaats in de hersenen gevonden met bijbehorende naam die verantwoordelijk is voor het waarnemen van eigen gedachten.
De dorsolaterale prefrontale cortex (DLPFC) heeft hier wel een belangrijke functie.
De DLPFC wordt verantwoordelijk geacht voor de planning en hogere aspecten van gecontroleerd gedrag, zoals het ‘monitoren’ van gedrag en gedachten.
De DLPFC functioneert niet op zichzelf, maar maakt deel uit van grotere netwerken in de hersenen zoals het centraaluitvoerend netwerk, waarbij het processen coördineert zoals het werkgeheugen en de selectieve aandacht.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn gedachte is nu dat wij niet onze eigen gedachten kunnen waarnemen, maar alleen de neerslag ervan in ons werkgeheugen. M.a.w. wij kunnen alleen waarnemen wat al voorbij is....
Dit is de pijnappelklier, ook wel je derde oog genoemd.