Waarom heette Koning 'Lodewijk Napoleon Bonaparte' ook Napoleon?

De eerste koning van Nederland was Lodewijk Napoleon Bonaparte (oorspronkelijk: Luigi Napoleone Buonaparte).

Hij was een broer van Napoleon Bonaparte, de bekende franse Keizer.

Beide waren een zoon van Carlo Maria Buonaparte.

De keizer had naast Lodewijk nog drie broers (Jozef, Lucien en Jerome). Deze drie heetten geen Napoleon naast hun eigen naam.

Lodewijk dus wel, wat soms verwarrend is. Maar is er een reden waarom Lodewijk ook Napoleon wordt genoemd? Of is dat gewoon een dubbele voornaam, zoals je een zoon kan hebben die Jan heet en een zoon die Jan-Kees heet. Of heeft het een diepere oorzaak, of was het een gewoonte om aan te duiden dat onze Koning een broer was van de 'echte' Napoleon?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lodewijk_Napoleon_Bonaparte

7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Koning Lodewijk Napoleon Bonaparte kreeg de naam Napoleon omdat hij de neef was van de Franse keizer Napoleon Bonaparte. Hij was de zoon van Lodewijk Bonaparte, de broer van Napoleon Bonaparte.
Bronnen:
een maand geleden