Hoe komt het dat veel mensen geloven in goden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien dat ik er een antwoord aan waag als deze langer dan dag staat. Anders is dit een aardige http://www.csicop.org/si/show/why_do_people_believe_in_gods
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat God dat besef in de mensen gelegd heeft.
SimonV
7 jaar geleden
Zou mooi zijn als je hier een antwoord uit zou kunnen componeren!
Cryofiel
7 jaar geleden
@HeleneF, de vraag is juist hoe het komt dat jij dat gelooft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@lisaxscheer
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=4618
ItisILeClerc
7 jaar geleden
Hoop en angst.

Antwoorden (9)

ik denk dat het komt doordat de meeste mensen veel in hun geloof geloven
(ik denk het)
het is gewoon iets wat miljoenen jaren naverteld werd en heel veel mensen geloven het
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo wordt er al miljoenen jaren verteld dat de aarde 6000 jaar oud is.......
erotisi
7 jaar geleden
Volgens de laatste deskundigen kwam spraak pas 200.000 geleden op gang......
Het is gewoon een door verteld iets. Waardoor mensen het steeds meer gingen geloven. En veel dingen eromheen gingen vertellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe het komt dat veel mensen in goden geloven, @lisaxscheer? Meestal geloven mensen maar in één god en vaak is dat in hun jeugd met de opvoeding mee gegeven: voor de maaltijd bidden, na de maaltijd lezen uit de bijbel en zondags naar de kerk. Anderen moesten iedere ochtend naar de kerk en weer anderen zowel zaterdag als zondag.

Als je het in je opvoeding mee krijgt, kan je ook gaan geloven, je bent nog jong en beïnvloedbaar, bovendien je ouders geloven ook, dus dat zit wel goed.
In tijden van oorlog halen veel mensen kracht uit hun geloof. Zij voelden zich sterker, putten kracht door het geloven in een God.

Het geloof is niet rationeel uit te leggen.
Geloven, dat betekent iets aannemen zonder bewijs. Net als wanneer je iemand vertrouwt, dat diegene zegt "Het is zo!" en dat je dat dan gelooft, zonder dat je het bewijs eerst wilt zien. Dát is geloof.

Vroeger hadden de dominee en de pastoor een hele belangrijke rol in de samenleving. Dat is veranderd, o.a. omdat er minder mensen naar de kerk gaan, er minder gelovigen zijn.

Veel mensen zijn niet meer in staat te geloven. Zij zijn te rationeel geworden, willen alles kunnen beredeneren en dat kan dus niet. Zij denken te veel en kunnen iets niet meer zonder bewijs aannemen, willen alles rationeel benaderen en dat kan nou juist niet met geloof.

Hoe het komt dat veel mensen in goden geloven? Ik denk omdat zij niet zonder dat steuntje in de rug kunnen, het is als een steuntje in de rug. Je voelt je gesterkt door je geloof, ja dat is het.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
amc
7 jaar geleden
+Inderdaad, hoeveel mensen doen niet een 'schietgebedje' als ze in nood verkeren, al is het maar om zich niet alleen te voelen in hun nood en om steun te vragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zegt dat mensen meestal geloven in 1 god en dat dit is meegegeven in de opvoeding tijdens hun jeugd. inderdaad dit is zo, in onze westerse samenleving geloofden de meeste mensen volgens de rooms katholieke leer meegegeven door onze overgrootouders, grootouders, ouders ..... . Deze leer houd het aanbidden van meerdere goden in zoals bidden tot de heiligen van deze kerk.
Ook is bv het aanbidden van Maria met het kind, de aanbidding van isis met kind
St nicolaas = wodan enzoverder.... http://www.wereldvanmorgen.nl/lezen-boekjes.php?id=16&title=satans-vervalste-christendom groet amadeus
Dat komt omdat mensen perce het onverklaarbare willen verklaren en niet kunnen leven met het feit dat we nooit alles zullen weten. Want zelfs als er vandaag of morgen er bewijs zou komen van het bestaan van god, is de volgende vraag, hoe is god ontstaan. Dus neem genoegen met het feit dat we nooit alles zullen weten en ga niet als compensatie een god verzinnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
omdat mensen een houvast zoeken; iets om op terug te vallen als het misgaat.
ze creëren dan een opperwezen, een god die alles beheert en dirigeert en als ze offers brengen denken dat ze die kunnen gunstig gezind kunnen maken.
"in tijden van oorlog zitten de kerken vol" is het beste voorbeeld daarvoor.
7 jaar geleden
Er is een hele reeks van argument en ideeën aan te voeren waarom mensen in een god of set goden geloven. De meest duidelijke is echter dat mensen het geloven omdat hun ouders het geloven en van hen van jongs af aan aangeleerd hebben gekregen dat er een god bestaat. Vaak nog in een omgeving en school waar iedereen datzelfde geloof aanhangt. Sommige kinderen zullen pas op latere leeftijd begrijpen dat er ook andere godsgeloven zijn en dat er mensen zijn die niet in een god geloven.

Op dat moment zal het lastig zijn om nog te ontkomen aan dat geloof, niet in de laatste plaats omdat dat voor sommige ook nog veel nadelige consequenties kan hebben zoals sociale uitsluiting, of zelfs kans om vermoord te worden.

In West Europa ligt de situatie wat anders daar heeft religie niet meer de invloed die het ooit had, maar ook daar geldt nog steeds dat gelovige mensen voornamelijk gelovige ouders hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1) het kan ze verteld zijn en dan denk je dat het waar is
2) mensen snappen niet alles en projecteren dat op een god
3) je hoort tot een groep gelovigen en dat schept een band, zeker als je je tegen de rest kunt afzetten.

Bedenk dat het een geloof is, er is geen bewijs, daarom is het een geloof.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
er zij bewijzen genoeg hoor :)
De zichtbare scheppingswerken getuigen van het bestaan van een onzichtbare Schepper

Paulus schreef:
( Romeinen 1:20) .... Want zijn onzichtbare [hoedanigheden] worden van de schepping der wereld af duidelijk gezien, omdat ze worden waargenomen door middel van de dingen die gemaakt zijn, ja, zijn eeuwige kracht en Godheid, .....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De mens is een wezen dat denkt in de trant van oorzaak/gevolg. In de tijd dat mensen nog met en in de natuur leefden, was er nog geen enkel wetenschappelijk besef wat gewoon natuurverschijnselen waren. Indien iemand door de bliksem getroffen werd en overleed, ging men op zoek naar de oorzaak en werd de bliksem, in dit specifieke geval, als iets gezien dat erg machtig was. Het werd als een bovennatuurlijke kracht, een soort God gezien en hiervoor kreeg men respect en deze moest gunstig gestemd worden, opdat zij niet ook door hem getroffen zouden worden.

Zo werden er goden verzonnen voor alle vormen van wat wij nu weten maar zij dus niet, gewone natuurverschijnselen. Denk aan de stammen die regendansen opvoerden om de god van de regen gunstig te stemmen zodat het voedsel kon groeien en niet verdroogde. In de mens zit namelijk ook het gevoel opgesloten, mede door ervaringen, dat wie iets goed doet er iets goeds of dankbaarheid voor terugkrijgt.
Het is dus heel aannemelijk dat het niet lang duurde voordat de mens zijn goedheid ging tonen aan deze onvoorspelbare natuurkrachten. Er werden offers gebracht, gebeden opgezegd enz.als men een gunst wilde vragen aan een van hun goden.

Het geloof is dus eigenlijk ontstaan door een gevoel van angst. Angst voor het onbekende. Hoe meer mensen deze goden gunstig stemden , hoe beter en zo ontstonden de groepen gelovigen onder de mensen.

In onze moderne wereld met alle wetenschappelijke kennis, speelt het geloof een heel andere rol dan toen. Er is een verschil tussen 'persoonlijk geloof' en een religie. Een religie is in essentie niet meer dan een geloof dat door veel mensen aangehangen wordt. In de praktijk zijn het institutionele systemen die gretig gebruik maken van de goedgelovigheid van de mensen. Middels indoctrinatie van kind af aan, is het een goed middel gebleken om mensen een bepaalde denkwijze en gedrag op te leggen. Vooral vroeger waren vele gelovigen makke schapen die geen vragen steden en deden wat werd opgedragen. Zij moesten leven volgens de regels die in een heilig boek of geschriften waren beschreven. Het probleem is het feit dat deze regels door de eeuwen heen soms op agressieve manier zijn opgelegd door de machthebbers van toen.
De religie was niet zelden juist de oorzaak van een conflict op zelfs oorlogen.

Allerlei onderzoeken geven aan dat de neiging tot 'geloven in iets hogers' als het ware in de mens ingebouwd is. Zelfs atheïsten die in geen God geloven, sluiten een spirituele wereld niet uit.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zelfs atheïsten die in geen God geloven, sluiten een spirituele wereld niet uit. Kan je die zin nogmaals geven, maar dan zo dat vol duidelijk is wat je bedoelt? Ik wil er wel iets over zeggen, maar dan zal blijken dat ik hem verkeerd heb opgevat.
amc
7 jaar geleden
Oeps, daar ging iets fout. Was met iets anders bezig;-). Jammer dat ik het niet kan verwijderen. Atheïsten hangen geen religie aan met al hun regels en rituelen. Zij willen hier niet toe behoren en geloven niet in de religie zelf of ze geloven niet dat er een God of goden bestaat of kán bestaan. Er zijn echter ook atheïsten die geloven in hun eigen persoonlijke God. Ze zijn niet allemaal absoluut atheïst, er zijn gradaties onder. Spiritualisten geloven in een geestenwereld. De mens bestaat voor hen niet alleen uit materie maar heeft ook een ziel-geest. Zij geloven vaak dat er iets of iemand buiten deze fysieke wereld moet zijn waarmee zij in contact moeten komen.
Zij geloven vaak wel in een God, maar deze wordt dan meer als een geest gezien. Feitelijk zijn mensen over het algemeen toch geneigd in iets te geloven of dat er iets moet zijn wat stuurt en reguleert. Omdat dit vrijwel in elke religie God is (soms onder een andere naam) wordt deze als 'ware' God gezien en zijn er vele gelovigen. Ik denk dat het geloven in iets er bij de mens al inzit van nature.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
" Het geloof is dus eigenlijk ontstaan door een gevoel van angst. Angst voor het onbekende. Hoe meer mensen deze goden gunstig stemden , hoe beter en zo ontstonden de groepen gelovigen onder de mensen. " Met deze uitspraak ga je nogal kort door de bocht vind ik.
Bedoel je hiermee dat er geen scheppende Gd bestaat ? groet amadeus
amc
7 jaar geleden
Als je ervan uitgaat dat de mensen ooit onwetend waren en niet belezen, moeten ze dingen als onweer, storm, extreme droogte enz. ergens als iets gezien hebben wat ze vreesden. In hun gedachtengang moest er iets hogers zijn die dit ongeluk over hen uitstortte. Hierdoor werden de Goden door hen verzonnen of 'ontdekt' en die moest je gunstig stemmen. Uit angst voor een vervolg van rampspoed. Zo werd geofferd en aanbeden. Uit angst dus.
Feitelijk is dit ergens nog steeds zo...als je je niet goed gedraagt, kom je in de hel of het vagevuur..is dit niet zo? Wie goed doet, goed ontmoet dus wordt je opgelegd om goed te leven. Ik kan je, net zo min als een ander, nooit zeggen dat er een scheppende God bestáát..het is maar net wat je zelf gelooft!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Als je ervan uitgaat dat de mensen ooit onwetend waren en niet belezen, moeten ze dingen als onweer, storm, extreme droogte enz. ergens als iets gezien hebben wat ze vreesden. In hun gedachtengang moest er iets hogers zijn die dit ongeluk over hen uitstortte. Hierdoor werden de Goden door hen verzonnen of ‘ontdekt’ en die moest je gunstig stemmen " Antw.
Men hoeft hiervan niet van uit te gaan Er waren idd mensen onwetend maar er is nooit een periode geweest dat "de mensen " of alle mensen onwetend waren. Er werden goden verzonnen om macht over mensen te krijgen zoals de geschiedenis al altijd heeft aangetoond. De Gd van Abraham, Isaak en Jakob
-- J-H-W-H -- heeft hier samen met zijn volk altijd tegen gestreden. groet amadeus