Bestaat er een land zonder religie of geloofsovertuigingen ?

Bestaat er een land zonder religie of waar mensen geen 1 enkel geloof dan alleen in hunzelf hanteren? het moet wel een land zijn zonder onderdrukking

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
2.7K

Antwoorden (1)

Nee zo'n land bestaat niet.

Mensen geloven al sinds de prehistorie in goden. Dat zit in onze genen ingebakken.
In elk land is er wel iemand die ergens in geloofd. De enige manier om dat te vermijden (=minder zichtbaar te laten zijn) is via onderdrukking.

Wel zijn er landen waar godsdienst niet bepalend is voor de wetgeving. "Scheiding tussen kerk en staat" noemen we dat. Van dat soort landen zijn o.a. Nederland en België voorbeelden.
Wel zijn er partijen die vanuit hun geloof hun idealen bepalen, daarmee is er indirect wel invloed vanuit het geloof op de wet, maar in rechtstreekse zin heeft de kerk geen stem in de politiek.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de volledigheid : een voorbeeld van een land waar kerk en staat niet gescheiden zijn is Iran. Maar ook het Verenigd Koninkrijk is die scheiding niet volledig. De koningin daar is het hoofd van de Angelsaksische kerk.

Toegevoegd na 26 minuten:
Pardon... De koningin van het VK is het hoofd van de Anglicaanse Kerk :-)
Niet van de Angelsaksische kerk.