Het is aangeleerd en nooit afgeleerd.

Die mensen geloven wat hen ooit in het verleden verteld is. "Jij bent de allermooiste", "Jij bent de allerslimste", "Jij bent de allersterkste", "Jij bent de allerliefste" of zoiets dergelijks. Zij hebben dat nooit geverifieerd of gecontroleerd en geloven dat nog steeds. Dus het is aangeleerd en nooit afgeleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het een droom najagen waarvan je jezelf voor de gek houdt, naast je omgeving en eigenlijk zo doorzichtig is als wat. Mensen willen voor de buitenwereld meer, duurder en beter zijn dan een ander.
Volgens mij krijg je het doordat anderen tegen je op gaan kijken waardoor jij denkt dat je nog groter bent. Zielig....
Doet mij denken aan mijn ex, die heeft er ook last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wel omdat ze een minderwaardigheidscomplex hebben en het overcompenseren door zich veel beter voor te doen dan dat ze zijn.
Of ze zijn grootgebracht door een (alleenstaande) moeder die haar kind übergeweldig vindt en dat ook meerdere malen per dag liet merken, dan geloofd zo'n kind dat natuurlijk zelf ook. ( en gedraagt zich daarnaar)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Euhm daarvoor hoef je niet een alleenstaande ouder te zijn, ik wil de kost niet geven aan "normale" gezinnen die het zo doen met de kinderen. Beetje een dom voorbeeld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje kort door de bocht en niet over nagedacht, jouw antwoord. Ik heb het expres tussen haakjes gezet omdat het niet noodzakelijk is dat het alleen alleenstaande moeders betreft, maar omdat juist die groep zich helemaal kan fixeren op haar kind omdat ze verder niemand anders in het gezin hebben.
Misschien had je het van die kant nog niet bekeken.
Grootheidswaan kun je vergelijken met een storing af afwijkin in de hersenen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Grootheidswaan kun je vergelijken met een storing of afwijking in de hersenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de ontwikkeling van een baby tot volwassene staat in het begin het Ik volledig centraal. En dat blijft bij sommige, vooral egoïstische mensen zo. Het zijn dus egoïsten. Een egoïst is niet iemand die alleen aan zichzelf denkt. Een echte egoïst zal zeggen: Een egoïst is iemand die niet aan mij denkt.

Waar komt het vandaan, het is een storing in de normale groei van een persoon, meer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grootheidswaan en depressie. Iemand die zijn eigen bodem kwijt is geraakt door een verregaande aanpassing in de kindertijd, blijft onverzadigbaar zoeken naar bewondering. De narcist wordt zijn eigen wereld en gelooft dat hij de hele wereld is. Deze bewondering is nooit voldoende omdat bewondering niet hetzelfde is als liefde. Mensen met grootheidswaan leven in een marteldende afhankelijkheid; daardoor zijn zij nooit vrij. Enerzijds zijn zij enorm afhankelijk van de bewondering van anderen; anderzijds zijn ze afhankelijk van eigenschappen, functies en prestaties,die plotseling kunnen wegvallen. Dan komt de depressie om de hoek kijken. Echte bevrediging van de behoefte er te mogen zijn zoals men is, zonder prestaties, is op deze wijze niet meer mogelijk. Daarvoor is de tijd onherroepelijk voorbij; succes en erkenning kunnen de oude leemte niet meer opvullen.