welke spieren in mijn lichaam of mijn hart of andere organen zijn verbonden aan mijn ringvinger?

Af en toe heb ik er spontaan last van mijn ringvinger. Alsof er geen bloed doorheen komt. Het voelt dik maar het zit er niet dik uit. Het voelt opgezwollen en een beetje gevoelloos. Mijn ringvinger zet verder heel normaal uit.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
Erna55
7 jaar geleden
Waarom denk je dat het iets met andere spieren of hart te maken heeft ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat alle spieren in ons lichaam verbonden zijn met andere spieren en organen in ons lichaam.
Erna55
7 jaar geleden
Maar waarom leg je de link met een raar gevoel in je wijsvinger en je hart ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat aan mijn vinger te zien niks raars is. (Aan de buitenkant).maar het voelt wil opgezwollen en strak etc lastig te bewegen heel af en toe. Dus Ik denk dat er iets anders achter zit. Daarom wil ik weten Met welke spieren of organen in mijn lichaam is de ringvinger verbonden. En als je dat niet weet of geen bron hebt,reageer dan niet alstblief! Nu ben ik de hele tijd jouw vragen aan het beantwoorden trwijl mijn vraag duidelijk is
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op dit plaatje kun je goed zien welke spieren in de handen waaraan verbonden zijn:
http://www.medicsafe.nl/cat/custom/images/items/378.jpg Er lopen enkele spierverbindingen vanuit de handen naar de onderarmen, maar dan heb je het wel gehad. Als je last hebt van je vingers zou ik adviseren om even langs de huisarts te gaan. Zo duidelijk is de vraag overigens niet; hij bevat typefouten en toont vreemde aannames. Misschien kun je aangeven of je vanuit een bepaalde "alternatieve" medische wetenschap denkt of zo?
Thecis
7 jaar geleden
@Vandijk65vandijk
Dat is nu juist een beetje het probleem. De vraag is juist niet geheel duidelijk. Laat me dit uitleggen.
De spieren aan de vingers zijn verbonden met de spieren van je hand, die weer zijn verbonden met de spieren van je arm die weer verbonden zijn met de spieren van de romp, etc.
Dus in die zin zijn alle spieren aan elkaar verbonden, alleen niet rechtstreeks. Een andere verbinding zou zenuwtechnisch kunnen zijn. Zenuwen lopen rechtstreeks naar het ruggenmerg en de zenuwen (alhoewel dat ze geen invloed op elkaar zouden mogen hebben, kan het (door ziekte) wel zo zijn) zouden invloed op elkaar kunnen hebben. Is overigens onwaarschijnlijk. Bedoelde je dit wellicht? Vanuit de holistische (maar ook alternatieve) geneeswijzes (deze 2 zijn niet hetzelfde!) zijn er inderdaad verbindingen. Voetreflextherapie bijvoorbeeld maakt hiervan gebruik door drukpunten op de voetzolen te stimuleren om zo de organen te (laten) herstellen. Ik weet niet of je dit wellicht bedoelde. Dan hebben we ook nog dat het een doorbloedingsprobleem zou kunnen zijn. Dan kan ik namelijk voorstellen dat je naar het hart vraagt. Echter, zou je het dan (als het aan het hart lag) in alle extremen (handen, vingers, benen, tenen) moeten ervaren. Dus dat lijkt het ook niet te zijn. Maar misschien dat het wel dit was wat je bedoelde. Vandaar dat Erna55 meer info vroeg. Over het algemeen bedoelen de mensen het goed hier zodat ze antwoord kunnen geven op de daadwerkelijk vraag (wat niet altijd de vraag is die opgeschreven staat). Overigens, als je je echt zorgen maakt, ga even langs de huisarts. Die hebben er voor geleerd. Ze weten natuurlijk niet alles, maar kunnen wel heel veel vragen direct beantwoorden.
Cryofiel
7 jaar geleden
Spieren zijn niet met spieren verbonden, toch? Spieren zijn verbonden (via pezen) met botten. Meestal met de uiteinden van botten, dus bij gewrichten. Verder zijn spieren natuurlijk verbonden met bloedvaten, met lymfevaten, en met zenuwen. Tot slot hebben de meeste spieren een spierkapsel.
tinus1969
7 jaar geleden
@Cryofiel heeft gelijk. Spieren zijn (via pezen) verbonden aan botten, niet aan andere spieren.
Ivana
7 jaar geleden
Haarvat- vernauwing kan zich plaatselijk voordoen. Doorbloeding is dan minder of stopt geheel.In een teen of een vinger afzonderlijk.
Dat hoeft dan niet overal hetzelfde te zijn. Alleen gaat haarvat-vernauwing gepaard met redelijk veel pijn. Doorbloeding kan worden doorgemeten.
Cryofiel
7 jaar geleden
Een heel eenvoudige doorbloedingstest kun je zelf uitvoeren. Ga op een stoel aan tafel zitten. Leg je hand plat op de tafel, met de handpalm naar beneden. Druk nu met een vinger van de andere hand hard op de nagel van één van de vingers die op tafel ligt. Zo hard dat de nagel wit wordt. Stop dan met drukken en kijk hoe lang het duurt voordat de nagel weer roze kleurt. Je kunt dit ook doen met de "rug" van een vingerkootje van een vinger die op de tafel ligt. Hoe langer het duurt voordat de drukplek weer roze kleurt, hoe slechter de doorbloeding. Je kunt zo verschillen testen tussen de ene vinger en de andere vinger. Je kunt ook verschillen testen tussen jou en iemand anders (neem dan wel iemand van dezelfde leeftijd, anders zijn de resultaten niet meer vergelijkbaar, want de doorbloeding neemt af met de jaren). Let erop dat dit een zeer ruwe test is. De huisarts kan dit veel en veel beter! Het hangt er bijvoorbeeld al sterk vanaf of je net zonder handschoenen een kwartier buiten bent geweest: dan kun je een prima doorbloeding hebben binnenin de vinger, maar de doorbloeding van de huid is tijdelijk teruggeschroefd om warmteverlies te beperken. Andersom, als je net uit een heet bad komt, is de doorbloeding van de huid juist hoger dan normaal.
Thecis
7 jaar geleden
@cryofiel
Je hebt geljk dat spieren niet op spieren aanhechten, dat had ik idd beter moeten specificeren. @Ivana
Een doorbloedingsprobleem kan inderdaad ook lokaal aanwezig zijn, maar dan ligt het niet meer aan je hart. Als het probleem bij het hart ligt (bijv door te weinig kracht) voel je het niet in 1 vinger (op misschien het aller, allereerste begin na). Bij een lokaal doorbloedingsprobleem (bijv trombose, vochtophoping, etc) ligt het niet aan het hart, maar is er een andere oorzaak (die wellicht ook weer het hart beïnvloedt). Bottomline is wel dat we hier (denk ik) allemaal geen arts zijn. Maar ook dat we geen volledig inzicht in de vraagsteller hebben (de gebruikelijke disclaimer bij dit soort vragen). Bij twijfel altijd naar een professional gaan (zoals de huisarts).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou ja, er is hier tenminste één arts...
Maar ook ik kan geen chocola maken van dit verhaal en ik denk dat ik dezelfde problemen ervaar als de rest. Er zijn overigens wel degelijk spieren die aanhechten op andere spieren. Denk bijvoorbeeld aan de buikspieren die onderling verbonden zijn met peesplaten. In de vingers komen die echter niet voor. Dus dit meer terzijde. Een doorbloedingsprobleem door hartproblemen lijken me onlogisch, want (zoals Thecis terecht stelt) dan zouden de klachten niet in één vinger optreden. Een afsluiting van een bloedvat door thrombose lijkt me onwaarschijnlijk; het zou dan om idioot kleine stolseltjes gaan en de kans dat een stolsel steeds exact dezelfde weg tot in de microcirculatie volgt is verwaarloosbaar klein. Eventueel kan er gedacht worden aan vaatkrampen zoals dat bij bijvoorbeeld het syndroom van Raynaud gebeurd; ook dit lijkt me niet zo aannemelijk. Al met al reden genoeg om naar de huisarts te gaan. We kunnen ons er natuurlijk ook van afmaken; er wordt niet naar een diagnose gevraagd. Het antwoord op de vraag welke organen met de vinger verbonden zijn is hierboven en in het antwoord van Cryo al wel beantwoord.

Antwoorden (1)

Je ringvinger is verbonden met je lichaam via spieren, bloedvaten, lymfevaten (hoewel ik niet zeker weet of die tot in de vingers reiken), zenuwen, en gewrichten.

Verder zijn er natuurlijk de "indirecte" verbindingen: het bloed transporteert voedingsstoffen, inclusief zuurstof, van je lichaam naar je ringvinger, en het transporteert afvalstoffen, inclusief kooldioxide, van je ringvinger naar je lichaam. Zenuwen transporteren signalen van het ruggemerg en de hersenen naar je vinger, en terug.

Je ringvinger is NIET verbonden met je hart. Ja, via de bloedsomloop natuurlijk wel - maar verder niet.

Je ringvinger is ook NIET verbonden met welk orgaan dan ook. Natuurlijk kan een orgaanfalen invloed hebben op de rest van je lichaam, en dus ook op je ringvinger, maar dat is dan niet doordat er een koppeling tussen het falende orgaan en je ringvinger zou zijn, maar doordat het falende orgaan leidt tot een tekort aan bepaalde stoffen, of juist tot een teveel aan bepaalde stoffen; dat tekort of dat teveel heeft dan weer invloed op andere plekken, bijvoorbeeld op je ringvinger.

Wat jij beschrijft kan vele oorzaken hebben. Het kan een eenvoudige vochtophoping zijn. Of een afgeknelde zenuw; misschien door sieraden, of door een probleem in de schouder. Het kan zelfs psychisch zijn: bijvoorbeeld doordat je ooit een echt probleempje in je ringvinger had, en je je daarna zo op dat gevoel hebt gericht dat je het nu ook voelt als het er niet meer is.

Als je erachter wilt komen of er iets aan de hand is, en zo ja wat dan, zul je toch echt een bezoek moeten brengen aan de huisarts. Vertel je huisarts hoe vaak je dat rare gevoel hebt (een paar keer per dag, of eens per twee maanden, of ...), en hoe lang het dan aanhoudt. Vertel ook of het op bepaalde momenten vaker gebeurt dan op andere momenten. Je huisarts kan dan bijvoorbeeld een bloed- en/of zenuwonderzoek doen om te proberen de oorzaak te achterhalen, om daar vervolgens iets aan te kunnen doen.

Cryofiel
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Cryofiel
Kleine opmerking... Jij stelt: "Je ringvinger is ook NIET verbonden met welk orgaan dan ook." De bloedvaten in je ringvinger maken deel uit van die ringvinger. Die bloedvaten zijn verbonden met het hart.
Idem voor de zenuwbanen die verbonden zijn met je hersenen en het ruggenmerg. De vingers, dus ook de ringvinger is een onderdeel van het grijporgaan van de mens: de hand. Jouw stelling dat de ringvinger niet is verbonden met wélk orgaan dan ook is wat te kort door de bocht. Maar verder is het een prima antwoord hoor ! :-)
Cryofiel
7 jaar geleden
Eh, ja, je hebt gelijk...