vanaf hoeveel decibel krijgt een hond gehoorbeschadiging?

Vanaf hoeveel decibel krijgt een hond (4 maanden) gehoorbeschadiging? Want dat willen we natuurlijk niet. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15.7K

Antwoorden (4)

De hond is verre familie van de mens, dus bij gebrek aan een beter antwoord hou de grenzen van een mens. Alleen is het gehoorbereik van een hond groter. Dus je dient ook te kijken naar het gedrag van de hond, de pijngrens zit vlak onder de grens van permanente gehoorbeschadiging. Bij hinderlijk geluid of storende geluid ligt de grens van gehoorbeschadiging bij langdurige blootstelling. Dus als de hond een vluchtreactie geeft dan moet deze niet te lang in deze situatie zitten.

Het antwoord is dus vanaf 80 dB mits het binnen het bereik van de hond ligt. Hou wel rekening mee dat een hond veel zachtere geluiden kan horen. Dus zijn dB schaal begint 24 dB eerder. Dus mogelijk is dat bij 60 dB het al hinderlijk is.

Toegevoegd na 4 minuten:
En bij pijn bij de hond van het geluid direct wat doen aan de bron van het geluid. Of weg wezen naar een plek zonder dat geluid. Je hond geeft wel aan waar een veilige plek is. Als het niet mijn poten over de oren zit. Of zijn kop diep in iets geluiddempend zit.

Toegevoegd na 7 minuten:
Jonge honden zijn net als pubers die zoeken soms ook omgeving van harde muziek op. Puur voor de gezelligheid of om de kudde op te zoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je schrijft " Dus als de hond een vluchtreactie geeft dan moet deze niet te lang in deze situatie zitten.". Een vluchtreactie heeft mijn inziens niet steeds met gehoorschade te maken. Een zacht sis-geluid (een slang bv), is voor een hond eerder een reden om in paniek te raken als een harde knal.
Heeft ook veel met opvoeding te maken. Met vuurwerk wil mijn hond naar die vuurpijlen toelopen en blaft zoals hij waakt. Ook een stevig onweer deert hem niet.
De hondjes van mijn zus beginnen al te bibberen bij de minste knal.
De meeste honden reageren op geluiden zoals hun baasje, is het baasje angstig, wordt de hond het ook.
Zo zijn er nog heel wat voorbeelden. Als je gaat vergelijken met mensen, doe het dan goed. Wij lopen de meeste gehoorschade op door oortjes in de oren en luide muziek. Zijn wij dan angstig?
Toen ik mijn eerste herder had, had ik vaak de muziek zeer luid staan, waarbij mijn hond gewoon rustig bleef. Gefluister buiten op de oprit dat ik vaak niet hoorde deed hem opschrikken en maakte van hem de beste waakhond. Op deze basis van angst of niet voor geluiden kan je geen peil op trekken.
Geluiden kunnen wel pijn veroorzaken, zeker bij de mens.
Ivana
6 jaar geleden
Fader, deze vraag gaat niet over gedrag, maar over fysieke schade. Dat heeft niets te maken met een verwarring van mensen met dieren
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ivana, ik geef geen antwoord op de vraag maar een reactie op een antwoord.
Ik citeer" Bij hinderlijk geluid of storende geluid ligt de grens van gehoorbeschadiging bij langdurige blootstelling. Dus als de hond een vluchtreactie geeft dan moet deze niet te lang in deze situatie zitten."
Dit is een foute conclusie.

Hier gaat het over in mijn reactie. Een vluchtreactie bij hevig geluid hoeft niet te wijzen op gehoorbeschadiging maar kan evengoed angst zijn. Als ik plexiglas zaag met mijn machine en geen oordbeschermers gebruik, gaan mijn oren pijn doen. Mijn hondje reageert niet eens, en legt ook zijn oren niet plat, wat ik zou verwachten als het pijn zou doen. Maar oren plat leggen kan ook wijzen op angst.
Dus, we weten het niet. Ook de hond weet niet wanneer en hoe gehoorschade ontstaat, het kan alleen angst vertonen, en dat kan vele oorzaken hebben.
Honden hebben een heel gevoelig gehoororgaan en ze horen veel hogere tonen dan een mens. Daardoor kunnen zelfs defecten in spaarlampen of ventilatoren al geluidsoverlast geven. Dit zorgt voor hoge tonen die wij niet kunnen horen, maar die veel onrust bij de hond veroorzaken.
Er bestaat gehoorbescherming voor honden, in de vorm van een zogeheten gehoorkap. Let wel op, de werking van deze kappen is beperkt en het gehoor van je hond kan nog steeds beschadigen bij te hard geluid. Hard geluid is voor iedereen schadelijk, dus ook voor honden. Om gehoorschade te voorkomen moeten dan ook dezelfde grenzen worden aangehouden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Langdurig blootstellen aan geluiden van 70 dB(a) is niet schadelijk, te vergelijken met een schofzuiger. Vanaf 100 wordt het zorgelijk, zeker voor langere tijd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vooral hoge frequenties brengen de meeste schade toe aan het gehoor. Kortstondige of langdurige blootstelling aan geluid rond 60 db zal geen kwaad kunnen (mits vooral lage frequenties). Korte blootstelling aan geluid boven de 60 db kan waarschijnlijk reeds gehoorschade veroorzaken. Langdurige blootstelling aan geluid boven de 60 db zal de meeste kans hebben om gehoorschade te veroorzaken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het oor van een hond is ook veel beter ontwikkeld dan dat van de mens. Mogelijks is een hondenoor beter aangepast om met lawaai om te gaan. Dit weten we niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Boven de 60? Lijkt me stug:
http://lichtbeeldgeluid.nl/geluid/akoestiek/hoe-hard-klinkt-een-decibel/ Heb je een bron?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ging af op wat 'carsrac' zei. Dat bij een hond geluiden vanaf 60db mogelijks al gehoorschade kunnen veroorzaken. Maar dit veronderstel ik enkel maar, ik heb geen bronnen geraadpleegd. Ik kan wel met zekerheid zeggen dat je gehoorschade kan oplopen zonder dat meteen te merken. Een hond hoeft dus niet per se een rare reactie te geven op geluid dat in principe al luid genoeg is om gehoorschade te veroorzaken, net zoals bij ons.
LeonardN
6 jaar geleden
Ook carsrac baseert zich nergens op. Als je van 60dB gehoorschade oploopt dan heeft alles en iedereen gehoorschade.