Hoe weet je of kokosmelk niet meer goed is?

Ik heb laatst kokosmelk gehaald en de helft gebruikt. De andere helft heb ik in een afgesloten bakje in de koelkast gezet. Het vaste stuk is nu bobbelig en soort van droog en het vocht is wittig/grijzig. Het smaakt niet heel raar en het ruikt niet heel raar (vind het sowieso niet heel lekker smaken dus daaraan proef ik het niet).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
44.8K

Antwoorden (2)

Dat kokosmelk - júist als het in koelkast staat - gaat scheiden is normaal. Onderin heb je dan het kokoswater, daar bovenop drijft het vettere deel. Kokos'melk' wordt namelijk gemaakt door het mengen van kokoswater met het vettere vruchtvlees. En zoals we allemaal weten, is water moeilijk te mengen met vet. Soms wordt daarom aan kokosmelk guargom of iets dergelijks toegevoegd als bindmiddel. Zitten er geen toevoegingen in, dan kan het nog gemakkelijker van elkaar scheiden. Het is dus niet ongewoon dat je na één of meer dagen in de koelkast een half-doorzichtige, waterachtige grijswitte vloeistof hebt staan met daar bovenop het wat lobbiger, dikkere en vettere kokosvlees.

Dus zeker als het nog maar een paar dagen in de koelkast staat: als het nog goed ruikt en goed smaakt (een klein beetje proeven), niet zomaar weggooien! Gewoon even roeren en je kunt het prima gebruiken. Of je gebruikt het als room, dit is namelijk een bekend trucje om veganistische slagroom te maken: een pakje of blikje kokosmelk - liefst met een hoog vetpercentage en zonder toevoegingen - een nachtje in de koelkast zetten, voorzichtig omdraaien, het water afgieten en dan het room opkloppen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in kokosmelk zit geen kokoswater maar gewoon water.
Hey, mijn ouders kijken (als het over de houdbaarheidsdatum is) goed naar de textuur (bijvoorbeeld bij vla kijken of er klonten in zitten) en ze ruiken eventjes eraan, om te kijken of er niet een stank vanaf komt. Volgensmij (en dat weet ik niet zeker) gooien ze iets gewoon weg als het al gebruikt is. Ik hoop dat dit je verder helpt

Toegevoegd na 2 minuten:
En sowieso is het na 8 maanden niet meer goed lijkt me ;)