is het mogelijk om gratis gebruik te maken van een vervallen pand, onder voorbehoud dat het onderhouden wordt ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, in overleg met de eigenaar.
Reddie
8 jaar geleden
Mits toestemming van de brandweer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En met toestemming van de gemeente. Het pand moet wel staan aangemerkt als een woonbestemming.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de reacties
Poet
7 jaar geleden
Je zegt "gebruik maken van". Bedoel je dan erin wonen? Slapen? Met een groep of alleen? Erin spelen? of nog iets anders?
En is de eigenaar akkoord?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien als anti-kraak, ja.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wat jij nu wil doen ze al. ze verhuren onder voorbehoud tegen een laag tarief. kan oplopen tot 150 tot 400 euro per maand.. op voorwaarde dat als hun een plan met het pand hebben moet jij eruit binnen een maand zoals eerder vermeld heet dit een anti kraak woning

Antwoorden (4)

het is niet mogelijk om gratis in een gebouw/woning te gaan wonen. wel kun je anti-kraak gaan wonen. meestal betaal je weinig huur. dit kan alleen niet met kinderen omdat je namelijk morgen te horen kunt krijgen dat je over een maand weg moet zijn. dus het heeft ook zijn nadelen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Want deze vraag stond ruim 8 maanden open met alleen maar reacties en geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Persoonlijk vind ik anti-kraak wonen geen optie, want je gaat geen pand onderhouden als geen huurbescherming of geen eigenaar bent. Of je moet afspreken, dat de eigenaar na afloop het meerwaarde uitbetaald.
In Nederland is het nogal moeilijk om ZOMAAR in een vervallen pand in te trekken (ligt er aan hoe groot het pand is). Dus ik zal er maar niet op rekenen dat het pand gratis is want het grond eromheen moet sowieso gekocht worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt ook het pand voor 1 euro kopen.
Juridisch gezien kun je een pand (of ander object) alleen gebruiken met toestemming van de eigenaar. Je zult dus een (liefst schriftelijke) overeenkomst moeten sluiten met de eigenaar van het pand. In zo'n overeenkomst moeten rechten en plichten van eigenaar en gebruiker worden vastgelegd.
6 jaar geleden
Alles kan. Als er iemand is die een vervallen pand bezit, en jij spreekt met hem af dat jij de huur betaald in natura (namelijk door het uitvoeren van onderhoud), dan is er niemand die je dat verbiedt.

In praktijk zou ik echter niet voor zo'n constructie kiezen. Het zet de deur wagenwijd open voor geschillen. Onenigheid of jij wel genoeg klusjes doet, gezeur over geld als je iets verkeerd hebt gemaakt (wie betaald de herstelkosten), wie betaald kapot gereedschap, etc, etc.

Beter is het om gewoon een huurprijs af te spreken in combinatie met een vergoeding voor het doen van onderhoud. Bijvoorbeeld gewoon een uurtarief.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En als je het handig aanpakt, is het onderhoudskosten voor de eigenaar hoger dan de huur. Dus je verdient er aan.