wat zijn oorzaken van kramp(aanvallen) en hoe kom je ervanaf?

Normaal werkt een "tegenbeweging" maar de laatste jaren veroorzaakt dat weer kramp in spieren waarin je dat niet zou verwachten (zoals scheenbeen, enkel).
Een eindje gaan lopen helpt altijd wel, maar als dat 4x per nacht moet is dat niet zo bevorderlijk voor de nachtrust!

Toegevoegd na 1 minuut:
De aanvallen meestal in onderste ledematen en tussenrib-spiertjes.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
Wat zei je huisarts hierover?
Ben je al eens getest op magnesium tekort?
Drink je genoeg water?
Amadea
8 jaar geleden
Bij sommigen helpt het om een stuk zeep bij het voeteneind onder het onderlaken op hun bed te leggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tijdens mijn zwangerschap zei de dokter dat ik mijn benen iets hoger moest leggen. Niet direct een kussen onder je voeten, maar een kussen onder de matras, zodat je lijf gelijkmatig hoger komt te liggen. Maar die tip ken je waarschijnlijk al
fremar
8 jaar geleden
https://www.salusi.nl/spierkramp-tips-kramp-benen-kuiten-voeten/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank allemaal voor de suggesties en tips! Moet idd meer water drinken, ga voetjes hoger leggen en aan de magnesium. Hoe precies de werking van een stuk zeep bij het voeteneind werkt is me niet helemaal duidelijk maar misschien ook het proberen waard!
Ritsuka
8 jaar geleden
Magnesiumcitraat word het beste opgenomen. Niet zomaar grote hoeveelheden gaan slikken, teveel is ook niet goed. Zeep bij voeteneind is placebo effect
Cryofiel
8 jaar geleden
Magnesiumcitraat is inderdaad één van de betere vormen. Het kan niet heel veel kwaad dit eens te proberen, maar als het niet voldoende helpt, laat dan toch je bloed eens controleren. Een magnesiumtekort kan namelijk inderdaad de oorzaak zijn van spierkrampen, dat heeft Ritsuka goed gezien. Maar het slikken van magnesium heeft alleen zin als je daadwerkelijk een magnesiumtekort hebt. Als je geen tekort hebt is het zinloos magnesium te slikken, het kan dan zelfs nadelig voor je zijn. Een magnesiumtekort is met een bloedprik eenvoudig te constateren (alleen sommige alternatieven beweren dat dit niet zou kunnen - in werkelijkheid is het gewoon een eenvoudige standaardtest). Bij twijfel kun je dus gewoon eens een bezoekje brengen aan je huisarts om dit te bespreken. De zeep onder je voeteneinde is inderdaad puur bijgeloof.
Ritsuka
8 jaar geleden
Zei ik ook al in eerste reactie, laat je eerst testen
Cryofiel
8 jaar geleden
Sorry, ik had jouw verwoording op een andere (kennelijk niet zo bedoelde) manier geïnterpreteerd. Maar we zijn het dus eens, dat is fijn.
Ritsuka
8 jaar geleden
Eerst naar huisarts om te kijken of er een medische oorzaak is voor de klachten, en dan kan gelijk gekeken worden of er magnesium tekort is
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is een tijd geleden al eens bloed geprikt, toen wel ernstig vit.D gebrek gezien maar verder leek alles binnen de normen. Ik vermoed dat ik te weinig water drink. Iedereen bedankt voor de suggesties en tips!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Drink veel ! Maar geen alcohol :) of thee of koffie men zegt eet Bananen en kersen maar drink veel vruchten sap water enz. .
Cryofiel
7 jaar geleden
Waarom zou je geen magnesium kunnen meten in het bloed? Ook dat circuleert heel gewoon door het lichaam, net als de andere mineralen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inhibin kan misschien helpen. Deze tabletten kan je bij de apotheek krijgen. (voor het geval de huisarts je niet verder kan helpen)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat hier almaal gezegd is zal best kloppen, echter ik mis een ding om kramp te voorkomen en dat is: Hou je kuiten/benen in geval van kuit kramp) extra warm, in de zomer bv warmer dan je lichaam. Ik vermoed dat dit ook de reden is dat balerina's kuit/been warmers dragen.

Antwoorden (4)

Kramp, of spierkramp, is het plotseling onwillekeurig samentrekken van alle vezels van spieren. Meestal gebeurt dit tijdens of na een inspanning. Normaal gesproken is er maar een deel van de spiervezels dat zich samentrekt. De andere spiervezels hebben dan rust. Bij kramp wordt het rusten en samentrekken te snel afgewisseld tussen de spiervezels, zodat een spier lang aangespannen kan blijven.

Kramp komt vooral voor in je voeten en benen, bijvoorbeeld kramp in je kuit of in je bovenbeen. Je kunt ook kramp krijgen in je buik, armen of handen of in elke andere spier in je lichaam.

Kramp ontstaat als je zenuwen die de spieren aansturen en ervoor zorgen dat je spieren aanspannen verkeerd reageren. Ze geven te veel signalen door waardoor te veel spiervezels samentrekken.

Het is niet helemaal duidelijk waardoor je kramp krijgt. Het kan komen doordat je de spier overbelast of uitput, bijvoorbeeld door sporten. Door sporten kan ook je vochtbalans veranderen, doordat je veel zweet. Als je veel vocht verliest, verandert de elektrolytenbalans. Elektrolyten zijn stofjes in je spieren die helpen bij het doorgeven van signalen van de zenuwen en die zorgen voor de samentrekking van de spier. Als de balans van deze elektrolyten is verstoord, kun je ook last van kramp krijgen.

Kramp kan ook ontstaan doordat de bloedtoevoer naar de spier wordt afgesloten door een verkeerde zithouding of te strakke kleren. Je spier krijgt dan niet genoeg zuurstof. Je kunt ook kramp krijgen als je te weinig glucose in je spier hebt.

De precieze oorzaak van nachtelijke spierkramp is niet bekend. Wel zijn er een paar factoren die het ontstaan van nachtelijke spierkramp lijken te stimuleren:

Verstoring van de mineralenbalans door bijvoorbeeld medicijngebruik of zwangerschap.
Te lage vochtinname.
Spataderen, schildklier- of nierproblemen.
Intensief sporten.
Op hoge hakken lopen.

De meest voorkomende plaats van nachtelijke spierkramp is de kuit of de voet. Een krampaanval duurt vaak enkele seconden tot een aantal minuten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Een kramp is toch niet persé het plotseling samentrekken van de spier? Bij mij komt kramp vaak geleidelijk opzetten, in de loop van een paar seconden.
Bij mij zijn krampaanvallen meestal midden in de nacht in bed. Het begint vrij snel en kan lang duren. Het is zo pijnlijk dat ik niet kan blijven liggen, dus moet je opstaan en lopen is dan een groot probleem, want je kunt er niet op staan. Het is wel zaak om te lopen, want voordat het over is, voordat de kuitspier weer normaal functioneert, gebruikt kan worden, kun je niet terug naar bed gaan, want dan schiet het er gelijk weer in zodra je onder je warme dekbed ligt.

Een goede andere oplossing is je laten masseren, maar daar heb je dus een extra paar handen voor nodig.

Ook kramp in de voet is heel pijnlijk.

De oplossing
1) massage van de kuitspier
2) à la minute is dus proberen er op te staan , je vasthouden en stappen zetten, lopen zodra dat kan en niet te snel tevreden zijn, anders schiet het er weer in.
Zodra je weer pijnloos kunt lopen, kun je gaan denken om weer terug je bed in te duiken.

Voorkomen
Dit voorkomen kan volgens de diëtiste maar op een manier: magnesium (tabletten). Behalve deze slik ik al vitamine-D, maar dat is als je normaal buiten komt en genoeg in de zon bent (moeilijk in de winter) niet nodig.

Toegevoegd na 1 uur:
Tips om verkramping van spieren te voorkomen
Omdat spierkramp enorm pijnlijk kan zijn, zijn talloze mensen op zoek naar manieren om krampen te voorkomen of genezen. Hieronder vind je 9 praktische & effectieve tips om o.a. kramp in je benen, spierkramp in je voeten en verkramping van je kuiten te tegen te gaan:
1. Spierkramp door mineralentekort
2. Verstoorde vochtbalans veroorzaakt krampen
3. Verkramping wegens verkeerde lichaamshouding
4. Spierkrampen bij lichaamsbeweging
5. Hoge bloeddruk veroorzaakt spierkramp
6. Spierkrampen wegens lage bloedsuikerspiegel
7. Kou kan kramp in de hand werken
8. Verkrampingen door overmatige spierspanning
9. Slechte doorbloeding = spierkrampen

Verkeerde schoenen, netjes rechtop zitten, langdurig hakken/knellende laarzen, regelmatig schoenen wisselen, geen strakke sokken. Zithouding: benen/hoek 90graden, niet afknellen, niet benen over elkaar.
(nog veel meer tips in de bron)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat hier almaal gezegd is zal best kloppen, echter ik mis een ding om kramp te voorkomen en dat is: Hou je kuiten/benen in geval van kuit kramp) extra warm, in de zomer bv warmer dan je lichaam. Ik vermoed dat dit ook de reden is dat balerina's kuit/been warmers dragen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@jjjgroot Hoe verklaar jij dan dat ik onder een warm dekbed last heb van kuitkramp? niks koude kuiten, nee, in tegendeel erg warme kuiten.
Niet logisch dus.
eet meer bananen , daar ziten stofjes in die kramp tegengaan , goedkoper en natuurlijker dan pillen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Je bedoelt: bananen zijn relatief rijk aan magnesium, en magnesium helpt vaak tegen spierkramp. Bananen eten is prima natuurlijk. Maar magnesiumpillen helpen net zo goed.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
voordat je met extra magnesium begint, laat eerst je bloed controleren, teveel magnesium kan wel degelijk kwaad!
Cryofiel
6 jaar geleden
Heel goed, anke1963! Laat je nooit verleiden door lieden die beweren dat magnesium een soort wondermiddel is, dat je er nooit teveel van zou kunnen nemen, of zelfs dat de normale bloedtesten onbetrouwbaar zouden kunnen zijn. Het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan inderdaad schadelijk zijn voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
toch leuk om te lezen dat sommige mensen liever pillen slikken dan fruit dat hetzelfde en beter effect geeft ;-)
Cryofiel
6 jaar geleden
Ho ho, niet zo snel... Er zijn mensen die een tekort hebben, ondanks het eten van veel fruit. Dat kan allerlei oorzaken hebben, maar daar gaat het niet om. Als je gezond eet en toch een tekort hebt, kun je toch echt beter een supplement nemen dan niets doen.