waarom is het niet zo dat meerdere oppervlakkige peelings hetzelfde resultaat geeft als één diepe peeling?

Ze zeggen altijd dat je met bijvoorbeeld 5 glycolzuurpeelings niet hetzelfde resultaat krijgt als 1 tca peeling. Waarom kan dat niet. Of je nou 5 keer een beetje peel of 1 keer veel. Waarom is dat dan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een diepe peeling, gaat dieper in de huid in tegenstelling tot de oppervlakkige peelings die richten zich op de bovenste huidlaag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oppervlakkige peelings
Peelings met Alfa hydroxyzuren (o.a. glycolzuur), salicylzuur en jessner’s oplossing zijn oppervlakkig en zijn goed te verdragen. Zij veroorzaken wel roodheid en soms lichte zwelling van de huid. In de Verenigde Staten staan deze behandelingen bekend als ‘lunchtime-peel’ omdat ze zo weinig zichtbare roodheid geven.
Deze peeling is geschikt voor fijne rimpeltjes, lichte pigmentverschillen in de huid en als diepe reiniging van de huid bij acne. Het resultaat na een eenmalige behandeling is vaak niet goed zichtbaar, herhaalde behandelingen zijn nodig voor een bevredigend resultaat. De peelings gaan niet dieper dan ca. 0,45 micrometer.
Ook microdermabrasie (met bijvoorbeeld kristalzand) kan beschouwd worden als een vorm van oppervlakkige peeling van de huid.

Middeldiepe peelings
Voor de middeldiepe peeling wordt meestal gebruik gemaakt van trichloorazijnzuur (TCA). De concentratie TCA bepaalt de diepte van de peeling. De concentraties liggen meestal tussen de 20 en 50%. TCA peelings zijn geschikt voor uitgebreidere peelings van bijvoorbeeld zonneschade (actinische keratose) en meer uitgebreide, sterk constrasterende pigmentverschillen in de huid.
De behandeling is vaak pijnlijk en er ontstaat een uitgebreide roodheid en zwelling van het gelaat die tot ongeveer 1 week na de behandeling aanhoudt. Bij deze behandeling kunnen ook korstjes ontstaan.

Diepe peelings
Diepe peelings kunnen worden uitgevoerd met fenol. Tegenwoordig worden fenolpeelings nauwelijks meer uitgevoerd omdat er een te groot risico bestaat op toxiciteit (vergiftiging) direct na de behandeling en ook op littekenvorming. Deze peeling-methode werkt een stuk effectiever omdat deze dieper gaat, maar heeft ook meer nadelen

Meer middelmatige peelings geven elke keer weer een middelmatig effect. Een diepe peeling zal in een keer meer losse huidschilfers en dergelijke verwijderen.