Wat is pepermunt precies en hoe wordt het gemaakt?

En waarom is de ene soort lekkerder dan de andere? Je zou denken dat het hetzelfde is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Pepermunt wordt gemaakt van het pepermuntplantje, de mentha peperita. Dat plantje wordt verbouwd op grote akkers in Engeland, Frankrijk, Japan en de Verenigde Staten van Amerika. De plant is vijftig centimeter hoog en is zacht-groen van kleur. Uit de gedroogde plant wordt pepermuntolie gehaald. Dit gebeurt door de planten fijn te stampen en er hete stoom overheen te blazen. De stoom wordt water en de olie komt vrij. Aangezien olie lichter is dan water, blijft het drijven, en kan het gemakkelijk van het water afgeschept worden. Dit proces wordt destilleren genoemd. Om pepermunt te maken wordt aan de olie suiker en gelatine toegevoegd. Gelatine is een bindmiddel, dat gemaakt is uit runderbeenderen. Om het nog beter te laten binden wordt arabische gom toegevoegd. Arabische gom is afkomstig van de acaciaboom. Door al deze toevoegingen valt het pepermuntje niet uit elkaar. De fabricage gaat als volgt: Het pepermuntdeeg wordt uitgerold op een lopende band, vervolgens worden er door een machine rondjes uitgestoken. De ronde, nog zachte pepermuntjes gaan naar een droogkamer waar ze hard worden. Als ze helemaal gehard zijn, gaan ze naar machines die er zilverpapier en verpakkingspapier omheen doen. En dan zijn ze gereed om naar de winkels te worden vervoerd. Pepermunt is een natuurzuiver product; er zitten geen kunstmatige middelen zoals kleurstoffen in.Meer informatie kun je vinden in het hieronder genoemde boek.

Title: """Pepermunt"" (Informatie-serie nr. 832), geschreven door D.M. Jansen",SISO 678.2

(RJ)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat lekkerder is, is een kwestie van smaak.
Bij pepermunt zit het verschil vooral in de brosheid,of hardheid van het product. Smelten ze snel weg, of kun je er langer op zuigen. Ik vind de eerste soort t lekkerst.
Ik vermoed dat door dat verschil in brosheid, de smaakstoffen eerder of nadrukkelijker vrijkomen, wat ook een andere smaak kan geven
anneliez
13 jaar geleden
Makers van snoepgoed en toetjes proberen vaak uit alle macht goedkopere vervangers te vinden voor natuurlijke producten. Als er alleen maar pepermuntolie, gelatine en Arabische gom in zou worden verwerkt zou je niet zulke grote smaakverschillen hebben.
Een Engelse toetjesfabrikant zocht jaren naar een vervanger voor cacao, pas toen bleek dat niemand de vervangers naar chocolade vond smaken ging hij schoorvoetend overstag.
En Arabische gom en pepermuntolie zijn duur genoeg om iets anders te willen proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pepermunt wordt gemaakt van het pepermuntplantje