Hoe sterk zijn mieren?

ik heb gehoord dat mieren ontzettend sterk zijn... maar hoe sterk precies?

ik bedoel... als een mier een mens was, hoeveel kilo zou de mier dan op kunnen tillen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
5.4K

Het beste antwoord

Eeen mier kan 20 tot 50 x zijn eigen gewicht dragen. Zo sterk dus..

Toegevoegd na 32 seconden:
Een gewone bosmier kan wel 20 keer zijn eigen gewicht tillen. Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld een mens, dan zou een mens die 60 kilo weegt 20 x 60 = 1200 kg moeten kunnen tillen. De bosmier is niet de sterkste mier, het record voor een mier staat op naam van een Amerikaanse mier. Die kan wel 50 keer zijn eigen gewicht dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Klein insect. Een mier kan 50 maal zijn eigen gewicht tillen, 30 maal zijn eigen gewicht slepen en valt altijd op zijn rechterzijde als hij vergiftigd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine dieren zijn relatief sterker dan grote dieren. Een mier kan wel 50 keer zijn eigen gewicht tillen. Mensen kunnen dat niet. Toch zijn de spieren van mieren niet sterker dan die van de mens.
Het verschil zit ‘m in de schaal. Als een dier groter wordt, dan neemt zijn gewicht veel sneller toe dan zijn kracht. Een groot beest is domweg te zwaar, en heeft de meeste spierkracht nodig om zichzelf overeind te houden. Er blijft daarom maar weinig meer over om nog lasten te dragen.

Een rekensom als voorbeeld voor de rekenwonders onder jullie:
De relatieve kracht van een dier kun je berekenen door zijn oppervlak te delen door zijn gewicht.
Zeg dat een gewone mier een oppervlak heeft van 1 en een gewicht van 1. Zijn relatieve kracht is 1 gedeeld door 1 = 1.
Stel nu dat een andere mier 200 keer zo groot wordt, da’s ongeveer zo groot als een mens.
Zijn oppervlak is 200 x 200 = 40.000
Zijn gewicht is 200 x 200 x 200 = 8.000.000
Zijn relatieve kracht is 40.000 gedeeld door 8.000.000 = 0,005. Dat is maar een tweehonderdste deel (1/200) van de relatieve kracht van een gewone mier.

Conclusie: de grote mier is uit zijn krachten gegroeid. Zijn kracht kon de toename van het gewicht niet bijbenen. Zo’n gigantische mier zou niet meer op z’n poten kunnen staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met grootte van een mens kan een mier in verhouding minder tillen, vanwege oppervlak/inhoud verhoudingen!