Hoeveel kilometer gaat een motor van een auto mee?

En hoeveel meer gaat een diesel mee dan een benzine? Maakt de grootte nog iets uit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
30.5K

Het beste antwoord

Als je aan de gemiddelde automotor denkt:

De gemiddelde benzinemotor heeft een levensduur van 200.000 tot 250.000 km. En kan ook nog wel tot 3 ton mee.

Dieselmotoren kunnen meestal iets langer mee, die halen bijna allemaal de 300.000 km wel, en er zijn zelfs motoren die de 400.000 halen. De reden hiervoor is dat omdat diesels onder hogere compressie(druk) werken dan benzinemotoren. Om deze druk beter aan te kunnen zijn dieselmotoren dus van betere kwaliteit, denk aan materiaal en fabricage.

Bij beide soorten brandstof geld natuurlijk wel dat de motor goed onderhouden wordt.

Benzinemotoren kunnen ook op gas (LPG) lopen. Het gebruik van LPG haalt echter de maximumleeftijd van een motorblok omlaag. Dit komt omdat benzine een koelende werking heeft op de kleppen. LPG heeft dit niet omdat het gasvormig is. Daardoor zullen de kleppen eerder aan het eind van hun jaren zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Lagere compressie maakt wel uit: dan gaat ie langer mee. Formaat op zich niet. Een motor kan miljoenen km. meegaan, als je 'm maar goed onderhoudt! Diesel gaat idd gemiddeld langer mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een motor die lagere toeren draait gaat gewoon langer mee. Dat verklaart ook waarom vrachtwagenmotoren nog heel veel langer meegaan. Die rijden op kruissnelheid rond de 1500 rpm tot 2000 rpm. En dit terwijl F1 motoren maar maximum 2 wedstrijden meegaan, niet omdat hun motoren slecht zijn, maar als je constant 10.000 rpm draait dan is dat wel een serieuze inspanning.

Een het toeval wil nu net dat diesel lagere toeren meestal draaien omdat het vermogen bij lagere toeren wordt vrijgegeven dan bij benzine motoren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Netherfred;

Bij goed onderhoud en/of veel langere afstanden kunnen automotoren vele tonnen draaien. Op de site van Autoweek kun je daar in de rubriek 'Klokje Rond' leuke voorbeelden van vinden; een 91'er Citroën BX 1.4 benzinemotor die al meer dan 900.000km erop heeft zitten of een BMW 528i met ruim een half miljoen op de klok bijvoorbeeld. Taxi's, en dan met name de oudere Mercedes diesels draaien soms ruim meer dan een miljoen km's voor ze uit bedrijf worden genomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Diesels in vrachtwagens gaan meer dan een miljoen mee.
Benzine motoren als je rustig bent denk max 5 ton
Taxi's halen met diesels ook makkleijk 5 ton.

Overigens hoeft LPG helemaal niet meer slijtage te betekenen met de laastte generatie lpg systemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een blok kan je ook nog altijd uithoonen en nieuwe pistonnen in zetten dan rijd hij helemaal als nieuw als de auto geen ander probleemen heeft