Is hottentottententoonstelling nog steeds het langste woord van de Nederlandse taal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijkbedoel je:Hottentottententententoonstelling.

Het beste antwoord

Wat is het langste woord van onze taal?
Het leuke van een taal als het Nederlands, is dat je woorden aan
elkaar kunt rijgen zoveel je wilt. Maar lang niet alle combinaties
staan in het woordenboek. Denk maar niet dat Van Dale inkt en papier
gaat verspillen aan ‘hottentottensoldatententententoonstelling’. (In het Frans: exposition des tentes des soldats hottentots.)

De langste die ik in Van Dale kan
vinden is zandzeepsodemineraalwatersteenstralen (37 letters). De
spellingcorrectie van mijn tekstverwerker herkent hem niet. Het is
een werkwoord, dat ‘oprotten’ betent. “Wat doe jij in mijn tuin?
Zandzeepsodemineraalwatersteenstralen, jij!" Een ander lang woord is
‘elektriciteitsproductiemaatschappij’ (35 letters).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Nee, het langste woord is zandzeepsodemineraalwatersteenstralen, volgens de Van Dale. Uiteraard zijn er langere woorden te bedenken door woorden aan elkaar te plakken, maar dit is wel het langste 'officiële' woord. Het kwam voor in een boek, en betekent zoiets als 'oprotten'.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog twee kanjers:
elektriciteitsproductiemaatschappij en
potentiaalvereffeningswandcontactdoosafdekplaatje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, hottentottententoonstellingen is al langer dan hottentottententoonstelling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze is volgens mij langer: autovoorruitregenwegveegstokjes= ruitenwissers
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van: Hottentottensoldatententententoonstellingsterreinkaartenverkoopster?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
luciferdoosjesopdrukmachieneonderdelenmagazijnchef
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij was het: hottentottententententoonstellingen.
Een tentoonstelling van tenten dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelfs geleerd: hottentottensoldatententententoonstelling. Een tentoonstelling van tenten van de soldaten van de hottentotten... ;-)
Hottentottensoldatententententoonstellingszaalbeheerder
is veel langer, zoals ik al antwoordde op onderstaande vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/langste-nederlandse-woord.19987

Het gekke van het Nederlands is dat je woorden aan elkaar kunt plakken. Naatje heeft dat in haar antwoord op onderstaande vraag goed uitgelegd:
http://www.goeievraag.nl/vraag/woorden-nederlandse-taal.17321
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hottentottensoldatententententoonstellingsterreinkaartenverkoopbaliemedewerker. Is weer langer (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht al, waar blijf je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan er ook nog "kantinejuffrouw" aanhangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet niet of die kantinejuffrouw het zelf wel zo prettig vindt om ergens aan gehangen te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook niet maar dat is spelen met taal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien vindt die kantinejuffrouw het prettiger als je met haar gaat spelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of andersom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kan en wil ik niet over oordelen.
Apothekersassistenteopleidingsschoollaboratoriumonderzoekersresultatenverslagen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meschien niet heel erg lang, maar wel normalen woorden.
Omlegtelefoonkalender.
Zeeeendeneieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fequentiesweepgeneratorbeeldschermverbindingskabelisolatierubberreparatiesetje is ook best lang
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamhedencomitéleden telt zestig letters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Langer dan "allerlangst" kan niet...