Wat zijn de kosten voor alimentatie voor een kind van 4 jaar gemiddeld?

Ex en ik zijn uit elkaar. Ons zoontje blijft bij mij wonen. Mijn ex werkt fulltime en ik partime. Wat zijn ongeveer de kosten die hij aan alimentatie moet betalen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Hoogte van alimentatie is van een aantal factoren afhankelijk"
- Netto inkomen familie
- Jouw netto inkomen
- Netto inkomen ex
- Kind gebonden budget voor de scheiding
- Kind gebonden budget na de scheiding
etc, etc

Het precieze bedrag kan ik je niet geven. Daarvoor heb je meer info nodig.
op de volgende link kan je het zelf uitrekenen (een indicatie in ieder geval):
http://www.alimentatiewijzer.nl/berekenen/kinderalimentatie-behoefte.html
10 jaar geleden
Een redelijk bedrag is de onkosten die je maakt voor de onderhoud van zijn kind.
Kleding, eten, vervoerskosten van en naar de kinderopvang, kosten van de opvang zelf voor de uren dat je partime werkt, was kosten kleding en beddengoed.
Redelijk zijn de kosten gemaakt werden voor jullie kind voor dat jullie uit elkaar gegaan zijn, want over die kosten waren jullie het eens tijdens het huwelijk.

Je ex blijft de vader van zijn kind en hij blijft de onderhoudsverplichting houden.

De belastingdienst gaat uit van minimaal 408 euro per kwartaal voor kinderen jonger dan 6 jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kun je niet zelf uitrekenen. Jij vergeet bijvoorbeeld de belangrijkste kostenpost: huisvestingskosten.
De hoogte van de alimentatie is afhankelijk van draagkracht en behoefte. De draagkracht wordt tegenwoordig direct afgeleid van het besteedbaar inkomen. Dit is het bruto jaarloon verminderd met de belasting. Ik plaats hieronder de link naar de draagkrachttabel 2014, die de rechter ook gebruikt. De bepaling van de behoefte is veel moeilijker. In standaardgevallen kun je die berekenen met behulp van de behoeftetabel 2014. Ook daarvan heb ik de link hieronder geplaatst. De laagste alimentatie geldt, dus deze kan niet hoger zijn dan de behoefte en ook niet hoger dan de draagkracht.

Als je het echt goed wilt doen, zul je het rapport van de werkgroep alimentatienormen moeten lezen.

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
PS Als jouw netto inkomen beneden de bijstandsnorm van € 948,- exclusief vakantiegeld blijft, hoef je daar geen rekening mee te houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sinds april van 2013 wordt er gekeken naar het draagkrachttabel. Daarin staat aan de hand van het inkomen wat hoogte van het alimentatiebedrag is. Het is een duidelijk overzicht maar dit is dus zonder belastingaftrek

Toegevoegd na 1 uur:
Wanneer er minimaal € 416,- per kwartaal wordt betaald dan mag je per kwartaal € 205,- aftrekken van de belasting wanneer je kind jonger dan 6 jaar is. Voor de opgave van 2013 is dat nog € 295,-