Is veel koffie drinken slecht voor je en waarom?

Ik drink best veel koffie op een dag, maar ik hoor vaak mensen zeggen dat dit niet zo goed voor je is. Gemiddeld drink ik wel zo'n 10 koppen per dag en ik voel me daar goed bij. Kan iemand mij vertellen, wat teveel koffiedrinken kan veroorzaken? Ik voel mezelf er goed bij.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Ach ja....
't Is maar wie het onderzoek doet en waar er naar gekeken wordt. Net is weer bekend geworden dat minimaal 4 koppen koffie per dag goed voor je zou zijn - minder kans op hartritmestoornissen....(zie bron).

Mijn standpunt is bij dit soort zaken: geniet, maar doe alles met mate...koffie, alcohol, eten - het kan niet zo veel kwaad in de meeste gevallen, maar 'don't overdo it'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

De caffeine zal je parten gaan spelen hoewel je daar natuurlijk ook aan gaat wennen. Er treed dan gewoon een soort verslaving op.
Veel koffie is dus zeker niet goed voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te veel koffie, is om meerdere redenen slecht. (Meer dan 2 á 3 kopjes per dag)

Koffie is een pepmiddel, je krijgt er tijdelijk 'energie' van. Caffeïne maakt je verslaaf, waardoor je steeds meer koffie nodig hebt om hetzelfde gevoel te hebben.

Voor de vetverbranding is koffie ook slecht.
Als je koffie drinkt, gaat je lever aan de slag als een filter. Je lever is een zeer belangrijk orgaan in je lichaam (en waarschijnlijk het belangrijkste als het op vermageren aankomt)
Hoe meer koffie je drinkt, hoe meer je lever moet werken.
Maar je lever regelt ook de verbranding van ichaamsvetten. Dus als jij je lever teveel belast door veel koffie te drinken, kan deze zich niet bezighouden met het verbranden van lichaamsvet.

Daarnaast is koffie ook slecht voor mensen met hypoglycemie, stressgevoeligheid en hoge bloeddruk ook niet goed. Eigenlijk is koffie gif.

Toegevoegd na 7 minuten:
Excuses voor de taalfouten. Ik moet echt leren rustiger te typen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koffie is een verslavende drug.
De giftige bestanddelen van de koffie is een grote belasting voor je lever, deze moet de gifstoffen uit je voeding halen.
Koffie heeft een oppeppende werking op lichaam en geest, bij langdurig gebruik gaat het lichaam rekenen op de werking van de koffie en zal telkens weer om koffie gaan vragen. (verslaving)
Echter het lichaam moet zelf de nodige energie leveren en wordt hier nu een beetje lui in.
Maar de lever krijgt het extra zwaar en gaat vaak te veel of te weinig gal vormen, dit heeft weer tot resultaat, dat ons voedsel onvoldoende verteert en we er te weinig voedingstoffen van kunnen opnemen.
Door dit (slappe) gevoel gaan we meer koffie drinken om ons toch goed te voelen.
In de loop van tientallen jaren, gaat ons lichaam op den duur minder goed functioneren.
Klachten als hoofdpijn, nekpijn, duizeligheid, misselijk, maagproblemen, hartkloppingen, concentratie problemen enz. kunnen het gevolg zijn van koffie drinken.
Echter in koffie zitten ook goede ,werkzamen stoffen, er zijn steeds meer onderzoeken die uitwijzen dat niet alles van de koffie slecht is.
2 kopjes koffie per dag is waarschijnlijk geen probleem.
3 is de grens, meer is te veel .
Een goede test hoe verslaaft iemand is, drink een dag geen koffie en ervaar hoe afhankelijk je bent van koffie.
De meeste zullen geweldig schrikken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paar koppen koffie drinken per dag blijkt goed voor je hart
het vermindert de kans op hartritmestoornissen
blijk uit onderzoek waarin 130.000 mensen 10 jaar lang zijn gevolgd .
Dit betekend niet dat koffie hart problemen kan ver oorzaken aldus onderzoekers .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koffie is heerlijk.
Overdag drink ik met caffeine en 's avonds zonder want dan slaap je beter en het is wel zo, overal waar te voor staat is niet goed.
Te vet, te veel, te weinig, te zoet enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tevreden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi, en dan nu een bakkie!
Iedereen zeg wat anders teveel koffie is slecht voor je, en een ander zegt juist veel koffie is goed voor je het is net zo hoe jij er wilt zien. Wat mij betreft is koffie gewoon lekker punt uit!
Net als sigaretten..

------------------------------------------------------------------

Van veel koffiedrinken ga je niet eerder dood. Sterker: er is mogelijk een beschermend effect, stellen Amerikaanse onderzoekers van de Harvard Medical School in Boston in de Annals of Internal Medicine dat dinsdag verschijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij opgevallen is, is dat het lijkt of met name hartpatiënten gestimuleerd worden om koffie te drinken. Ik weet van een sportgroep voor hartpatiënten die na afloop van een uurtje sporten koffie zetten in de gymzaal (iets wat andere clubjes niet mogen). Ik was zelf aanwezig bij hartrevalidatie en ook daar werd na afloop koffie geserveerd.
Veel mensen klagen dat ze als ze veel koffie drinken niet kunnen slapen. Vreemd, bij mij is het precies andersom: als ik slaap kan ik geen koffie drinken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee tot drie koppen koffie per dag is optimaal, meer en minder is ongunstiger voor je hart en vooral je hersenen.
Bij minder en meer heb je niet de juiste dosering te pakken.
Dit geldt overigens voor gezonde mensen.
Het kan zijn dat je niet tegen koffie kunt of dat je een verslaving aan het onderhouden bent.
Teveel koffie veroorzaakt gejaagdheid, kan maagklachten geven en alle andere verschijnselen die bij overmatig caffeinegebruik horen, waaronder HOOFDPIJN, die soms veroorzaakt wordt door hoge bloeddruk, die vervolgens door te veel caffeine veroorzaakt kan worden.
Afbouwen naar een gezonde dosis van 2-3 koppen kun je het beste in stappen doen.
Plotseling stoppen met koffiedrinken is onnodig en erg onhandig, je zult dan pittige ontwenningsverschijnselen kunnen krijgen.
Met uitsluipend minderen in enige weken heb je daar geen last van en stel je je in op de optimale hoeveelheid.
Denk er wel om dat sommige hoofdpijnpillen zoals Paracetamol/coffeine 500/50 al de helft van de dagdosis coffeine bevat.
Ook bepaalde energiedrankjes bevatten veel caffeine.
Ongeveer 50-100mg caffeine is genoeg.
In koffie zelf zitten echter ook nog veel andere nuttige stoffen, het drinken van koffie is daarom te verkiezen boven het gebruik van "losse"caffeine/coffeine.
Dus houd het op 2-3 koppen per dag en "snoep"
niet stiekem extra caffeine door caffeine bevattende pijnstillers en/of energiedrankjes.
Veel mensen weten niet dat hun vaak voorkomende hoofdpijn juist veroorzaakt wordt door de middelen die ze er tegen innemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En naast alle andere positieve effecten van koffie die hierboven genoemd worden heb ik nog een leuke: Het is goed tegen huidveroudering.

http://www.margriet.nl/home/koffie-huidveroudering.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is niet slecht. Je wordt er tijdelijk wel angstiger door. Maar dat is de volgende dag weer over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, de nadelen zijn al wel genoemd.
Vooral de cafeine zou slecht zijn.
Maar dat zit niet alleen in koffie!!

Wat te veel is, is per persoon verschillend. Gemiddeld gebruikt een Nederlandse man ca. 600 mg cafeïne per dag, en de Nederlandse vrouw ca. 500 mg. De meeste mensen ondervinden daarvan geen problemen. Mensen die merken dat ze gevoelig zijn voor cafeïne kunnen zich beter beperken tot ca. 400 mg. Vergeet daarbij niet de chocola en cola mee te tellen.
Hoeveel cafeine bevat:
1 kop filterkoffie 60-120mg
1 kopje espresso 45-100mg
1 kop oploskoffie 70 mg
Cafeinevrije koffie 1-5mg
1 kop thee 40mg
1 kop Groene thee 40mg
1 blikje cola 40mg
Chocolade melk 4-20mg
100 g chocolade 160-240mg
1 blikje black booster 400mg

Pluspunten:
Misschien het meest belangrijk zijn de anti-oxidanten deze beschermen tegen hartziekten, gaan de veroudering tegen en helpen bij het herstel van verkoudheid en infectie. Cafeine prikkelt bovendien de darmen en heeft dus een enigszins laxerende werking.
Het drijft de hartslag omhoog, maar tegelijkertijd verwijdt het ook de bloedvaten en daardoor zakt de bloeddruk weer.
Onderzoekers van dezelfde universiteit stelden vast, dat het diabetes-risico afneemt met 35% als men vijf tot zeven kopjes koffie per dag drinkt, maar dan wel zonder suiker.
En onlangs deelde een Canadees-Amerikaans Team daarover in een vaktijdschrift mee dat meer dan vier koppen koffie per dag het risico op jicht duidelijk vermindert.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ook voor het gebit is koffie goed, daarvoor zorgt de tannine. Die verhindert dat er tandplak en daarmee ook cariës optreedt. Uiteraard is suiker in de koffie dan niet goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog afgezien van de koffie is het misschien een idee om je koffie zwart te drinken (als je dat niet al doet). Als je hem zoals de meeste Nederlanders met 2 suiker drinkt dan drink je in een maand dus 600 klontjes suiker weg.
Scheelt een hoop als je hem dan zwart drinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit ook veel Kalium in koffie. dat kan hartklachten veroorzaken.
Niet meer dan een halve liter koffie per dag is het devies..