Hoe lang gaat een vliegtuig mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tot deze neerstort ;) nee grapje. Wat ik weet scheelt het per maatschappij. Zoals KLM deed oude vliegtuigen naar "minder goede" maatschappijen. En daar kan rond de 10 jaar tussen zitten.

Antwoorden (3)

Ik neem aan dat je verkeersvliegtuigen bedoelt?

Op mijn vorige opleiding (Aviation Engeneering), werd gezegd van moderne vliegtuigen dat deze (indien goed onderhouden) rond de 25 jaar meegaan. Daarna worden ze meestal afgeschreven.

Een zweefvliegtuig kan veel langer mee, ook hier weer indien goed onderhouden. Er vliegen nog steeds actief oldtimers rond (uit de 60'er jaren van de vorige eeuw). Natuurlijk zijn de prestaties wat minder na zo'n lange tijd, maar met de inbouw van moderne equipment is het net zo veilig als een modern toestel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een vliegtuig heeft onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, maar die kun je vervangen door nieuwe of gereviseerde onderdelen.
De instrumenten en navigatie-apparatuur in de cockpit kunnen verouderd raken, maar daar kun je nieuwe spullen voor installeren.
De stoelen en keukenuitrusting kan ook gemoderniseerd worden.
De bovengenoemde aspecten hoeven dus geen van alle showstoppers te zijn! Wel kan er een stevig kostenplaatje mee gemoeid zijn.

Het “frame” van een vliegtuig slijt echter ook door de inwerking van luchtkrachten en turbulentie, en het zal op zeker moment nodig kunnen worden om metaalvermoeiing (zeg maar het ontstaan van hele kleine scheurtjes) te repareren. Soms is dat zo ingewikkeld dat het economischer is om dan maar een nieuw modern vliegtuig te kopen of te leasen.
Ook voldoen oudere vliegtuigen soms niet meer aan de huidige regelgeving. Het motorlawaai zal mogelijk niet meer binnen de nieuwere maximale hoeveelheid voldoen, de uitlaatgassen zijn niet zuiver genoeg meer omdat de eisen strenger geworden zijn. Sommige vliegtuigtypen zijn goedgekeurd om nieuwe motoren van een moderner type ingebouwd te krijgen.
En voor passagiersvliegtuigen geldt bovendien dat het oog van de klant ook wat wil. De klant is geen deskundige, maar zijn oordeel telt wel mee, en daarom zijn er nauwelijks nog grotere propellervliegtuigen, ofschoon je met propellers zuiniger en met minder grondlawaai zou kunnen vliegen.

Dus het is grotendeels een afweging van kosten en opbrengsten.
Vliegtuigen gaan tegenwoordig vaak veel langer mee dan destijds bij het ontwerp verwacht kon worden. Dat komt voor een deel doordat sneller dan het geluid vliegen een te dure manier van luchtvervoer is gebleken, en ook nog eens doordat vliegtuigbrandstof met de jaren flink duurder is geworden.

De Amerikaanse luchtmacht vliegt met bommenwerpers waar de grootvaders van de huidige piloten ook nog mee gevlogen hebben: de Boeing B-52 is ontworpen begin jaren vijftig, de laatst geproduceerde versie B-52H stamt uit begin jaren zestig, en die vliegen nu nog steeds. Ze maken veel lawaai, en je moet er het nodige onderhoud aan besteden, maar vervangen is financieel minder aantrekkelijk dan er mee doorvliegen.
Bordensteker
10 jaar geleden
Tot die crashed of je geen onderdelen meer kan maken/krijgen.
Buffalo Airways vliegt nog commercieel met de Douglas DC-3 uit 1935.
Maar als stichting of museum kan je met nog oudere vliegtuigen vliegen.
Dan zou ik zeggen 103 jaar maar die vliegt nog steeds.
Een Bleriot XI Nr. 14 uit 1910.