Omdat Coca Cola (en andere cola merken) een drankje is waar je energie van moet krijgen. Die energie krijg je van cafeïne.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De officiële verklaring van Coca-cola is dat het daardoor beter smaakt. Ik denk eerder dat het is om meer te verkopen, aangezien cafeïne verslavend kan werken.
Coca-Cola is in 1886 ontstaan in een keukentje van een drogisterijzaak in Atlanta. In de kleine keuken begon apotheker en drogist John Pemberton te experimenteren met plantenextracten om zo een middel te maken tegen hoofdpijn, duizeligheid en 'algehele malaise'. Eén van de ingrediënten van het drankje was cafeïne.

Cafeïne is een stof die de lichaamsfuncties stimuleert. Het werkt direct op de hersenen en bevordert de afgifte van het stresshormoon adrenaline. Ook stimuleert de adrenaline de afgifte van dopamine. Dopamine is een neurotransmitter, die je hersenen stimuleert. Je voelt je gelukkiger. En dát was precies wat de apotheker met zijn drankje wilde bereiken!

Het recept is in al die jaren nooit veranderd. Voor een deel zijn de ingrediënten van Coca Cola bekend, maar de exacte mix van plantenextracten van over de hele wereld is tot op de dag van vandaag de bekendste geheime formule ter wereld.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vergeet dat er in de colanoot (ook een ingrediënt van het oorspronkelijke drankje) van nature ook cafeïne zit
Pieter2011
10 jaar geleden
Het is niet officieel bekend of de colanoot nog steeds in het drankje verwerkt wordt: http://azarius.nl/smartshop/energy/energy_herbs/kolanut/
In het verleden is het wel als ingrediënt gebruikt, ter vervanging van de cocaplant: http://www.meesterbrein.com/view.php/coca-cola-bevatte-oorspronkelijk-cocaine.html
Maar ja, het blijft een geheim recept hè?!
Vroeger toen Coca cola was ontstaan was het een middeltje tegen hoofdpijn, in dat middeltje zat cocaïne . Maar dit middeltje verkocht niet zo goed op de markt, dus hebben ze dit recept veranderd, en hebben ze er een energie drankje van gemaakt. Maar omdat het geen middel voor hoofdpijn meer was, hebben ze de cocaïne vervangen door cafeïne .