Een vervanger voor de avondmaaltijd voor mensen met slik of kauwproblemen,
Slix zijn geblixte voedingen die bestaan uit twee componenten met een verschillende smaak en consistentie. De eerste component bevat de eiwitbron en de
zetmeelcomponent. De tweede component bevat geblixte groenten of fruit ingedikt met Nutilis.
De Slix-recepten werden gedurende 5 weken uitgetest bij zwaar dementerenden met kauw- en slikproblemen. Er werd getest of Slix meer energie en betere
nutritionele waarden leveren. Er werd getest of Slix meer comfort leveren en het voeden tijdswinst oplevert en de voedselinname stijgt.
Enkele weken later werd deze test terug uitgevoerd, maar dan met het prakje als avondmaal, de zogenaamde baselinemeting.
Een volledig dagmenu bestaat uit Shake als ontbijt en Softmeals als middagmaal. Voor het avondmaal zijn er 3 alternatieven: prakje, Shake en Slix. Er werd
vastgesteld dat het geven van Slix als avondmaal een verhoogde energieaanbreng inhoudt. Slix leveren ook betere gehaltes aan vitaminen en mineralen.
Het geven van Slix aan de demente bejaarden zorgde voor 2 minuten tijdswinst per persoon waardoor meer tijd besteed kan worden aan de verzorging van deze
personen.
Het comfort van de bejaarden verhoogde omdat ze minder last hadden van slikproblemen en constipatie. De voedselinname nam eveneens toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is heel fijn gemalen groente zonder een enkel brokje of stukje. Het wordt in België gebruikt als werkwoord.
Bejaarden krijgen eten aan huis en kunnen kiezen uit voedsel dat gesneden, gemalen of geblixt is.
Eerste voedingspapjes voor baby's moeten bijv. geblixt zijn, is dan als het ware een papje zonder enig klontje geworden. In mijn bron kom je het tegen onder het artikel 'dienst maaltijd aan huis....'.

Toegevoegd na 2 uur:
Het is natuurlijk niet alleen groente maar kan van alles zijn zoals ook vlees, vis enz. Als er maar geen stukje inzit en het als het ware zo glad als vloeibaar is.
amc