Het is een bekende veronderstelling dat de goden uit de heidense tijd in het Christendom opgevat werden als duivels, en dat met name de Gehoornde God van de heksen model heeft gestaan voor een aantal populaire opvattingen over de duivel. We hebben nog altijd de uitdrukking "te dom (ook wel: te lelijk) om voor de duvel te dansen". Een dergelijke uitdrukking kan alleen onstaan zijn in een tijd waarin iedereen wist dat er af en toe in het geheim feesten voor de heidense godheid gevierd werden. We kunnen er ook uit afleiden dat zulke feesten vooral bij de minder ontwikkelde lagen van de bevolking gevierd werden: als je zelfs dáár te dom voor was moest het wel heel erg met je gesteld zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik ken de uitdrukking niet, maar ik vind het een teken van intelligentie in plaats van domheid om voor de duivel te gaan dansen...

Dus ik snap die uitdrukking niet eens...

Waarschijnlijk is het een uitdrukking om aan te geven dat iemand heel dom is, maar ik zie het juist als intelligent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te dom (of te stom) om voor den duivel te dansen,
d.w.z. zeer dom zijn; vgl. Harreb. I, 142: Hij is te dom om voor den duivel te dansen; in Kmz. 335; 356 en Nest. 24: Te stom om voor den duivel te dansen; Het Volk, 8 Dec. 1913, p. 1 k. 2: De parvenu, zelf vaak te dom om voor den duivel te dansen, moet in al zijn uitingen het bewijs leveren dat hij een nietsnut is; Molema, 83; fri. to dom om foar de divel to dounsjen. Evenzoo in Zuid-Nederland; zie o.a. Antw. Idiot. 362.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huizinga, in zijn spreekwoordenboek, legt wat meer uit:

"Te stom zijn om voor de duivel te dansen. Onbeschrijfelijk dom zijn. In de middeleeuwen werden er alom in en buiten de kerken processies gehouden, voorstellend een gebeurtenis uit het leven van de Zaligmaker, of van een heilige. Hierbij dansten vaak personen rond, als duiveltjes verkleed. Deze rol was natuurlijk zeer gemakkelijk en men moest al zeer dom zijn, als men zelfs niet in staat was voor de duivel te dansen. De uitdrukking is dus eigenlijk fout en moet luiden: te stom zijn om voor duivel te dansen."

Bron: Huizinga's Spreekwoorden en gezegden.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ik heb weer wat geleerd.