Hoe kan het dat mijn computer geblokkeerd is door zogenaamde cybercrime?

Hallo, ik was net gewoon aan het internetten en iets aan het downloaden van mediafire, en toen kwam er een bericht van de politie dat mijn computer is geblokkeerd en dat ik 100 euro moet betalen omdat ik zogenaamd iets met cybercrime heb gedaan terwijl ik gewoon onschuldig op youtube, mediafire, en google en dat soort sites zat. Dus weet iemand wat ik hier tegen kan doen? Alsjeblieft wel snel antwoorden want over 48 uur kan mijn computer niet meer gedeblokeerd worden

Toegevoegd na 13 minuten:
O ja en het is van ukash ( dus virus) weet iemand hoe ik dat kan weghalen?!?!

Toegevoegd na 2 dagen:
Het is gelukt! Ik heb het met het een rescue cd
Gedaan (antwoord van lucid dankjewel lucid!!) verder bedankt voor alle hulp!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Markeer lucid zijn antwoord dan even als beste antwoord... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk doe ik dat, lucid heeft mij geholpen en via lucid's antwoord heb ik het virus eraf gehaald

Het beste antwoord

Computeridee heeft een handleiding geschreven over hoe je dit virus kan verwijderen.

In het kort: Je moet een AVG Rescue disc/usb maken om zo het virus te verwijderen voordat Windows kan opstarten. Als dat gebeurd is moet je nog even voor de zekerheid scannen met Malwarebytes en je antivirus software.

Zie bron voor de volledige handleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dan maar een rescue cd'tje maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan "removable devices" niet vinden kan iemand mij helpen?

Andere antwoorden (4)

Je kunt beter de boete zo snel mogelijk betalen. Ik heb al drie computers die nu geblokkeerd zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meen je dit nou serieus?? kunnen ze dat doen van afstand je computer blokkeren???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja sorry, maar ben vergeten te zeggen dat et van ukash is ( dus virus)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Snokkie: Heel slecht antwoord! @ Timmy1:
Niets betalen. Het is inderdaad een virus. Iemand probeert je geld afhandig te maken, trap er niet in!
Heb je al betaald, doe dan aangifte bij de politie van oplichting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelden zo slecht antwoord gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo'n*
Ritsuka
11 jaar geleden
dat is het ukash virus, betalen helpt niet..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een beroerd antwoord.....
Nee dit heeft de politie niet gedaan. Via de link zie je een voorbeeld van iemand die op deze manier heeft betaald en is opgelicht. Dit soort meldingen zijn nooit echt van de politie afkomstig. Je moet dan ook niet betalen aan de afpersers, maar je computer scannen op malware of andere schadelijke software die er niet thuis hoort. Als je dat zelf niet kunt kun je daar misschien iemand voor inschakelen?

Het kan trouwens gewoon een popup zijn, dan is sluiten voldoende. Als er echt schadelijke software is geïnstalleerd dan moet je het ook echt softwarematig zien op te lossen. Je zou systeemherstel kunnen proberen terug naar een moment voordat je de melding voor het eerst kreeg. De meest ingrijpende optie is nog je pc te formatteren en een nieuwe installatie van windows te doen zodat je met een schone lei kunt beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En word mijn computer definitief geblokkeerd na 48 uur? Of is dit ook nep?
Ritsuka
11 jaar geleden
ook nep, is gewoon een virus. antwoord van lucid geeft goede tip
Gewoon even naar je vorige herstelpunt gaan. Thats it
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe doe ik dat dan? (Plaats desnoods even een link)
Het allerbelangrijkste: Betaal niets. De overheid/politie zal jou nooit via je eigen PC een blokkade opleggen. Dat mogen ze ook helemaal niet! Als ze al beslag zouden willen leggen zouden ze langkomen, om je PC op te halen.

Niet schrikken, er is niets aan de hand. Het enige dat gebeurt is dat alle programma's, pictogrammen en bestanden (bijvoorbeeld Word documenten) zijn ingesteld dat ze worden uitgevoerd met een programma die deze bestanden niet kan uitvoeren.

Het slimste is, als je geen kennis hebt van ICT, naar een servicepunt of helpdesk te gaan. Die lossen dat binnen 5 minuten voor je op.

Het voordeel van zo'n groot verspreid virus is dat iedereen er vanaf weet, inclusief programmeurs en andere ICT'ers. Er is allang een oplossing voor!

Conclusie: Neer je PC / laptop mee naar het dichstbijzijnde servicepunt. Ik neem aan dat je er wel iets voor wilt betalen om dit virus kwijt te zijn? Maar betaal niet die 100€. Dat is hartstikke nep.

Toegevoegd na 1 minuut:
Spelfout. Laatste alinea: "Conclusie: -Neem-..."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Het slimste is, als je geen kennis hebt van ICT, naar een servicepunt of helpdesk te gaan. Die lossen dat binnen 5 minuten voor je op." Afhankelijk van welke versie er op staat. Deze virus worden in kant en klare pakketen verkocht, er zijn mensen die deze pakketen zo tweaken dat de virus moeilijker handmatig te verwijderen is, de ene keer doe ik er inderdaad 5 min over, de andere keer een half uur, en soms is het hele systeem corrupted omdat de virus in een systeembestand zat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vragensteller zegt dat hij daarvoor gewoon heeft kunnen internetten en downloaden, enz. Het lijkt mij, als het in het systeembestand zat, dat het vrijwel meteen uitgevoerd zal worden, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en in het vervolg een beetje oppassen welke sites je bezoekt (en niet meer overal 'ja' en 'ok' klikken!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Het slimste is, als je geen kennis hebt van ICT, naar een servicepunt of helpdesk te gaan. Die lossen dat binnen 5 minuten voor je op." Dat zou wel kunnen, maar een herinstallatie van Windows lijkt me vaak zinvoller. Je weet nooit wat het virus nog meer uit je PC heeft uitgevreten, als je aan een botnet vastzit of vast hebt gezeten zou het nog erger kunnen zijn. Dus na een virus: Het liefst herinstalleren.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hoeft nog niets eens. Er zijn tegenwoordig tooltjes die alles grondig nagaan, en wat er veranderd is sinds een bepaalde installatie van een programma, een gedownload bestand of iets dergelijks. Dit is eigenlijk hetzelfde principe als een herstelpunt van Windows, maar dan brengt dat tootlje er meer naar boven. En ja, dat 'tooltje' is te vertrouwen!