Als je mouwen met naalden zonder knop moet breien, moet je dat dan met 4 naalden doen en dan in de rondte of met twee net als bij gewoon breien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Nee, als je rond wilt breien, staat je werk je op drie of vier naalden, en gebruikt daarbij de vierde of vijfde naald om mee te werken.

Je kunt wel heen en weer breien op naalden zonder knop, maar dat is een beetje vragen om ongelukken als je werk langer is dan de naalden ; dan glijdt het er steeds aan de achterkant af. (Er zijn ook wat 'gevordere' technieken waarbij je steeds dezelfde kant op breit en het werk doorschuift, maar laat die maar even buiten beschouwing).

Als het patroon zegt dat je naalden zonder knop nodig hebt voo de mouwen, kun je er van uitgaan dat ze rond , dus zonder naad, gebreid moeten worden. Je kunt de mouw ook wel heen en weer op twee (gewone) naalden breien, maar neem dan naalden met knop, want naar boven toe wordt de mouw steeds breder.

Overigens vind ik het persoonlijk vele malen prettiger om te werken op een rondbreinaald, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Heb je echter nog nooit rond gebreid, dan verdient dat wel de voorkeur.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt zelfs op een rondbreinaald 'plat' (maar zonder naden in het rond) breien door het werk in tweeen te delen en een lus aan het ene uiteinde te houden, maar dat zogenaamde magic-loop=knitting is wel iets te ingewikkeld om hier uit te kunnen leggen. Je kunt er wel op googelen / youtubefilmpjes zoeken. Persoonlijk vind ik dat DE beste breitip die ik ooIt geleerd heb. Ideaal voor het breien van twee sokken tegelijkertijd op één enkele naald zonder te hoeven tellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt op naalden zonder kop ook gewoon 'rijtjes' breien, maar als in jouw patroon staat voorgeschreven dat je op naalden zonder kop moet breien, ga er dan maar van uit dat je op 4 naalden rondbreit.

Dan zal er in je patroon waarschijnlijk ook aangegeven staan dat je ergens het begin moet markeren (met een draadje) en zal er bij het afwerken van de trui nergens gezegd worden dat je de naden van de mouw moet sluiten.